سرویس: اقتصادی
کد خبر: 61711
|
00:32 - 1403/04/24
نسخه چاپی

ناگفته‌هایی از ترافیک شهر ایلام؛

مسئله ترافیک شهر ایلام و دردی که درمان ندارد

مسئله ترافیک شهر ایلام و دردی که درمان ندارد
یکی از معضلات شهر ایلام ترافیک است امری که نیازمند تدوین نقشه راه و حل معضلات شهری است تا شاهد ترافیک روان در مسیرهای مختلف باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلیایلام بیدار، یکی از معضلاتی که این پایگاه خبری مفصل به آن اشاره کرد معضل ترافیک و پارکینگ شهر ایلام با عنوان «ترافیک، معضلی که حل‌شدنی نیست/ پیشروی خودروهای پارک شده تا درب منازل» بود موضوعی که به یک چالش تبدیل شده است، در گزارش قبلی به دلایل مختلف وجود ترافیک و عدم جای پارک اشاره کردیم دررابطه‌با همین موضوع این بار می‌خواهیم به یکی دیگر از علل مشکل ترافیک در ایلام اشاره کنیم و آن پروژه‌ای است که چندین سال شهر ایلام با آن درگیر است "پارکینگ واقع در هسته مرکزی شهر" که حدود چند سال است که مقدمات و طرح آن داده شده اما تابه‌حال راه به جایی نبرده است.

علی‌رغم آماده‌سازی نصفی از مکان این پارکینگ اما مابقی آن دچار اما و اگرهایی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. طی چند سال اخیر بیشتر مسئولین شهر به احداث این پارکینگ و ضرورت آن اشاره کرده؛ ولی ظاهراً به همان اشاره اکتفا کرده‌اند.

مسئله مهمی که دراین‌بین وجود دارد این است که تا حداقل بودجه‌ای برای یک پروژه اختصاص داده نشود به‌هیچ‌عنوان روی آن مانور نمی‌دهند حال اگر بودجه‌ای اختصاص‌داده‌شده است در چه راه دیگری صرف شده است؟ یا چه پروژه دیگری در دستور کار بوده است؟ و مهم‌تر اینکه چرا بعد از گذشت چند سال این پروژه به انتها نرسیده است.

ترافیک شهر ایلام زیاد است

نادر عباسی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: ترافیک شهر ایلام زیاد است و این مسئله مردم را اذیت می‌کند.

وی افزود: خیابان شهر ایلام متناسب با رشد جمعیت توسعه‌نیافته و ضروری است تا فکری به حال این مسئله و نقشه توسعه شهر ایلام طراحی شود.

پارکینگ طبقاتی در حد شعار باقی‌مانده است

جبار صفر بیگی فعال رسانه‌ای در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: نیاز به پارکینگ طبقاتی ایلام باتوجه‌به ترافیک حاکم بر خیابان‌ها و افزایش تردد خودروها چند سالی است که به‌عنوان یک مسئله ضروری از سوی شهروندان مطرح می‌شود و متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی از سوی شهرداری ایلام صورت نگرفته و وعده‌های مسئولین صرفاً در حد نظر و حرف باقی‌مانده است.

وی افزود: امروزه با روند روبه‌رشد تعداد خودرو‌ها و افزایش مشکلات ترافیکی در سطح شهر ایلام، ضروری است فکری برای خروج از این بحران اندیشیده شود.

صفربیگی خاطرنشان کرد: از جمله خیابان‌های شلوغ و پرترددی که نیازمند احداث پارکینگ طبقاتی است، می‌توان به خیابان‌های سعدی،22 بهمن، مرکز و... اشاره کرد که روزانه سهم قابل‌توجهی ماشین را در گوشه‌وکنار خوی جای می‌دهند.

وی بیان داشت: در ادامه بایستی گفت که در مرکز شهر که بیشتر خدمات درمانی از جمله مطب دکتران، داروخانه‌ها و کسبه پوشاک و... در آن وجود دارد نیاز اساسی به احداث پارکینگ طبقاتی وجود دارد تا مراجعه‌کنندگان به این مراکز با مشکلاتی روبرو نشوند.

فعال رسانه‌ای گفت: یکی از بارزترین مشکل شهر ایلام يافتن مکان مناسب جهت پارک خودروها است کمبود مکان‌ برای پارک و وسایل نقلیه کنار خیابان‌هایی که عرض چندانی ندارند باعث بیشترشدن ترافیک می‌شوند.

‎ صفر بیگی یادآور شد: وعده احداث پارکینگ‌های طبقاتی در شورای شهر دوره پنجم  به مردم داده شده بود و شهروندان همچنان منتظر تحقق آن هستند؛ ولی گویا خبری نیست و همه امید آنها در گرو عملکرد شورای شهر جدید است.

وی تصریح کرد: با اندکی تأمل می‌توان دریافت که احداث پارکینگ‌های طبقاتی علاوه بر اینکه حجم زیادی از ترافیک شهری را مرتفع می‌کند، می‌تواند به اشتغال‌زایی مردم کمک کرده و منبع درآمدی برای ارگان‌های مربوطه باشد. 

شلوغ‌شدن شهر ایلام و رشد مراکز تجاری و مطب‌ها

موضوع مهم دیگری که در بحث ترافیک در گزارش قبلی به آن اشاره شد، تعریض خیابان‌های اصلی شهر است که همکاری شهرداری و مردم را می‌طلبد. در همین راستا باتوجه‌به تجاری بودن ساختمان‌ها، صاحبان این املاک بدون پرداخت وجه در قبال تعریض ساختمان به عقب‌نشینی رضایت نمی‌دهند؛ شهرداری نیز صبوری را سیاست کار خود قرار داده است تا در درازمدت هر کدام از ساختمان‌ها قصد تخریب یا نوسازی داشت آن وقت صاحبان املاک یا باید به عقب‌نشینی بدون دریافت وجه رضایت دهد یا از پروانه کار خبری نیست که این یک ظلم آشکار در حق مردم شهر ایلام است.

نکته مهم دیگری که باید موردتوجه قرار گیرد و ترافیک شهر را دوچندان می‌کند وجود مطب‌های پزشکی غیراورژانسی در هسته مرکزی شهر است که درگذشته طبق مصوبات از قبل تعیین شده در راستای حل معضل ترافیک باید به بیرون از شهر هدایت می‌شدند که بنا به دلایلی این مهم به مرحله اجرا نرسید؛ همچنین باتوجه‌به مشاهدات عینی خبرنگار ما نه‌تنها هیچ مطبی از مرکز شهرکم نشد؛ بلکه شاهد افزایش مطب‌های جدید دیگری هم هستیم در ضمن این معضل حتی برای انتقال بیماران اورژانسی به بیمارستان امام خمینی (ره) مشکلاتی به همراه داشته است و سرعت انتقال این بیماران را باتوجه‌به حیاتی بودن زمان به‌شدت کاسته است که اگر این معضل به همین منوال ادامه داشته باشد تمامی راه‌های منتهی به این بیمارستان قطع خواهد شد.

ضرورت دارد مسئولین شهر ایلام این مشکل را در اولویت امور خود قرار دهند و آن را حل کنند البته رفع این موضوع ورود مسئولان استانی را نیز می طلبد، اگر چه کار بزرگ، همت بزرگ و آدم بزرگ می طلبد که اگر چنین مسئولی داشتیم این پروژه الان باید در چندمین سال ساخت خود بوددر انتها باید گفت که چنانچه در حل مشکل ترافیک شهر ایلام تعلل کنیم روز به روز سخت و سخت تر می شود. 

 

 انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد