سرویس: اقتصادی
کد خبر: 67014
|
05:15 - 1403/06/14
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می‌دهد؛

ضرورت اصلاح نظام بانکی ایران

ضرورت اصلاح نظام بانکی ایران
در شرایط کنونی بانک‌ها متناسب با شرایط جامعه حرکت نکرده و نیاز است تا رویکردهای تحولی در خصوص بانک‌ها اعمال شده و تغییر بانک‌ها به نفع مردم باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، بانک‌ها در ایران نقش حیاتی در اقتصاد کشور دارند و به‌عنوان نهادهای مالی، خدمات متنوعی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. 

بانکداری در ایران به دوران قاجار برمی‌گردد، اما بانک‌های مدرن از اوایل قرن بیستم شکل گرفتند؛ بانک مرکزی ایران (بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) در سال ۱۳۵۱ تأسیس و نظارت بر نظام بانکی کشور را بر عهده دارد.

بانکداری در ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی روبرو است و آینده آن بستگی به توانایی در انطباق با تغییرات اقتصادی و نیازهای مشتریان دارد.

بانک‌ها در ایران با چالش‌ها و مشکلات متعددی روبرو هستند که بر عملکرد و کارایی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. ولی آنچه در این روزها به گوش می‌رسد این است که منابع بانک‌ها به‌جای مردم به نفع خودشان هزینه می‌شود و این ناشی از فقدان نظارت بر بانک‌ها و اصلاح نظام بانکی ایران است.

بانک‌ها با چالش‌هایی روبه‌رو هستند

میلاد احمدی کارشناس بانکداری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: در ایران سه نوع بانک داریم که در موارد به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

- بانک‌های دولتی؛ مانند بانک ملی ایران، بانک سپه و بانک صادرات که تحت مالکیت دولت هستند.

- بانک‌های خصوصی؛ مانند بانک پارسیان، بانک آینده و بانک سامان که به‌صورت خصوصی اداره می‌شوند.

- بانک‌های تخصصی؛ مانند بانک کشاورزی و بانک صنعت و معدن که به تأمین مالی بخش‌های خاص اقتصادی می‌پردازند.

وی افزود: ارائه خدمات مربوط به نگهداری وجوه مشتریان، اعطای وام‌های شخصی، تجاری و مسکن و نقل‌وانتقالات ارزی و خدمات مرتبط با تجارت خارجی از جمله خدمات بانک‌ها است.

احمدی گفت: البته بانک‌ها چالش‌هایی هم دارند از جمله اینکه: تحریم‌های بین‌المللی تأثیر بر فعالیت بانک‌ها و نقل‌وانتقالات مالی داشته، مشکلاتی مانند بدهی‌های معوق، عدم شفافیت و فساد اداری از چالش‌های بانک‌ها است که نیازمند تحول هستند.

مشکلات بانک‌ها نیازمند رسیدگی است

رضا صحرایی استاد دانشگاه فرهنگیان ایلام در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: تحریم‌های اقتصادی و مالی بر فعالیت‌های بانکی تأثیر گذاشته و مانع از نقل‌وانتقالات مالی با کشورهای دیگر شده و این تحریم‌ها موجب کاهش دسترسی به بازارهای بین‌المللی و محدودیت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی شده است.

وی افزود: حجم بالای بدهی‌های معوق در سیستم بانکی، منابع مالی بانک‌ها را تحت‌فشار قرار می‌دهد و این وضعیت باعث کاهش توانایی بانک‌ها در اعطای وام‌های جدید و تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی می‌شود.

صحرایی گفت: وجود مشکلات مدیریتی و عدم شفافیت در عملکرد بانک‌ها، موجب کاهش اعتماد عمومی به‌نظام بانکی شده ساختارهای پیچیده و ناکارآمد، مانع از اتخاذ تصمیمات سریع و مؤثر می‌شود

استاد دانشگاه فرهنگیان ایلام خاطرنشان کرد:  وجود مؤسسات مالی غیرمجاز که به ارائه خدمات مالی می‌پردازند، موجب کاهش سهم بازار بانک‌ها شده چون که این مؤسسات معمولاً شرایط آسان‌تری برای اعطای وام دارند که می‌تواند مشتریان را جذب کند.

صحرایی یادآور شد:  نرخ سود بالای تسهیلات بانکی، به ویژه در شرایط اقتصادی سخت، موجب کاهش تقاضا برای وام‌ها و سرمایه‌گذاری می‌شود که این وضعیت همچنین می‌تواند منجر به افزایش ریسک نکول و بدهی‌های معوق گردد.

وی بیان داشت:  عدم استفاده کافی از فناوری‌های نوین مانند بانکداری دیجیتال و بلاک‌چین، موجب عقب‌ماندگی بانک‌ها نسبت به رقبا در سطح جهانی شده که نیاز به ارتقاء سیستم‌های IT و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات احساس می‌شود.

استاد دانشگاه فرهنگیان ایلام  در ادامه گفت: نوسانات شدید اقتصادی و تورم بالا، برنامه‌ریزی مالی بانک‌ها را دشوار کرده و بر کیفیت دارایی‌ها تأثیر منفی گذاشته که این نوسانات باعث عدم ثبات در درآمدزایی بانک‌ها می‌شود.

بانک‌ها نیازمند تحول هستند

حجت‌الاسلام احمد امرایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: قوانین و مقررات پیچیده و تغییرات مکرر در سیاست‌های پولی و بانکی، کارکرد بانک‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده و نیاز به اصلاحات قانونی برای تسهیل فعالیت‌های بانکی وجود دارد.

وی افزود: این مشکلات نیازمند توجه جدی و اقداماتی برای اصلاح و بهبود وضعیت نظام بانکی در ایران هستند تا بتوانند به‌عنوان نهادهای کلیدی در اقتصاد کشور عمل کنند.

امام‌جمعه دره شهر گفت: رویکردی که بانک‌ها امروز اتخاذ کرده‌اند اصلاً مناسب نبوده و باعث می‌شود فقط مشکلات بیشتر شود به همین دلیل بانک‌ها نیازمند تحول با شرایط جامعه هستند.

امرایی گفت: امروز اخباری در فضای مجازی در خصوص بانک‌ها می‌رسد که ناشی از عدم نظارت مناسب از بانک‌ها بوده به همین دلیل باید قوانین مرتبط با بانک نیز تغییر کند.

در شرایط کنونی بانک‌ها متناسب با شرایط جامعه حرکت نکرده و نیاز است تا رویکردهای تحولی در خصوص بانک‌ها اعمال شده و تغییر بانک‌ها به نفع مردم باشد.

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد