سرویس: اجتماعی
کد خبر: 62863
|
00:16 - 1403/06/24
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می‌دهد؛

ضرورت رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی در ایلام

ضرورت رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی در ایلام
مسئله آسیب‌های اجتماعی در ایلام نیازمند اقدامات بیشتری از سوی دستگاه‌های اجرایی و مشارکت همگانی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، آسیب‌های اجتماعی یک موضوع بسیار گسترده و چند رویه است که در تمام جوامع دنیا وجود دارد. این آسیب‌ها ممکن است ناشی از فرایندهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی یا سیاسی باشند. اجتماع به‌عنوان یک سیستم پیچیده از تعاملات و روابط انسانی زیر مجموعه زیادی از مسائل و چالش‌ها را تجربه می‌کند که می‌توانند بر افراد و جوامع تأثیرگذار باشند.

بیایید چند مثال از آسیب‌های اجتماعی را مورد برسی قرار دهیم:

1. فقر و عدالت اجتماعی: تفاوت‌های اقتصادی بین افراد می‌تواند باعث ظهور فقر و نابرابری در جامعه شود که تأثیر مستقیمی بر زندگی اجتماعی دارد. 

2. بیکاری: بیکاری می‌تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس و از بین رفتن انگیزه افراد شود و در نتیجه، جوامع را تحت تأثیر قرار دهد. 

3. نابرابری جنسیتی: عدم برابری در دسترسی به فرصت‌ها و منابع برای زنان می‌تواند یکی از آسیب‌های اجتماعی مهم باشد. 

4. تبعیض نژادی: تبعیض‌های نژادی و قومی می‌تواند باعث ایجاد تنش و بحران‌های اجتماعی شود. 

5. تحولات اجتماعی: تحولات سریع و ناگهانی، همچون تغییرات جمعیتی یا فرهنگی، می‌تواند منجر به عدم تعادل و پایداری در جوامع شود. 

در مورد ایران هم می‌تواند در هر زمینه‌ای آسیب‌های اجتماعی رخ بدهد و امروز متأسفانه گستره آسیب‌های اجتماعی نیز زیاد شده است؛ ولی مشکل آنجاست که برنامه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی کافی نیست یا اینکه نتوانسته به هدف برسد؛ چون مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند هماهنگی همه دستگاه‌ها است.

در ایلام نیز به همین صورت و از مقابله با آسیب‌های اجتماعی فقط ادعای آن باقی‌مانده و برنامه‌های اجرا شده در این زمینه نتیجه‌بخش نبوده و نیاز است تا اقدامات بیشتری صورت گیرد.

مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند اقدامات اساسی است

میلاد عبدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: شرایط جامعه امروز به‌گونه‌ای است که امکان آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد؛ چون که عواملی که سبب بروز آن می‌شود بیشتر شده است.

مدرس دانشگاه اظهار کرد: باید توجه داشت که افزایش آسیب‌های اجتماعی سبب بروز برخی اتفاقات ناخوشایند یا برهم‌خوردن کانون خانواده‌ها می‌شود به همین دلیل این موضوع نیازمند رسیدگی است.

وی بیان داشت: باید به دنبال ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی باشیم که در زمینه‌های مختلف است و هر بخش می‌تواند توسط متولیان خاص پیگیری شود.

عبدی گفت: مشکلات معیشتی و اقتصادی یکی از عوامل اصلی بروز آسیب‌های اجتماعی هستند که باعث شده تا مسائلی مانند خودکشی، طلاق و یا بزهکاری افزایش‌یافته یا جوانان برای مقابله با فشار اقتصادی به هر کاری روی‌آورند.

وی اظهار کرد: فشار روانی و مشکلات معیشتی مردم باعث ظهور برخی پدیده‌های اجتماعی شده است که در جامعه به شکل طلاق و آسیب‌های اجتماعی مشاهده می‌شود.

کارشناس مسائل اجتماعی گفت: متأسفانه آسیب‌های اجتماعی و پدیده طلاق در میان جوانان افزایش‌یافته است که در صورت ادامه‌داشتن این پدیده نسل بعدی کشور با بحران‌های مختلفی مانند کاهش نیروی کار مواجه خواهد بود.

عبدی تصریح کرد: تا دیر نشده باید برای پدیده آسیب‌های اجتماعی اقدام جدی انجام داد، چون که فردا ممکن است دیر باشد امروز همه دستگاه‌ها باید با یک برنامه‌ریزی قوی ریشه آسیب‌های اجتماعی را شناسایی و با آن مقابله کنند.

وی خاطرنشان کرد:  در ایلام متأسفانه پدیده مواد مخدر، طلاق و خودکشی در میان آسیب‌های اجتماعی خودش را بیشتر نشان می‌دهد به همین دلیل باید به این موضوع مسئولان نگاه واقع‌بینانه داشته باشند و از ارائه آمار بیخودی پرهیز کنند.

آسیب‌های اجتماعی در ایلام نیازمند توجه ویژه است

حسین ندیمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: آسیب‌های اجتماعی در ایلام افزایش‌یافته و نیاز است تا دراین‌خصوص تمهیداتی صورت گیرد.

کارشناس مسائل اجتماعی افزود: شناسایی خانواده‌های آسیب‌پذیر، آموزش زوجین، خدمات درمانی، مشاوره، مبارزه با بیکاری و جایگزین‌کردن تفریحات سالم در محکم کردن بنیان خانواده‌ها و کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر است.

ندیمی اضافه کرد: صداوسیما، رسانه‌ها فضای مجازی کمک بسیار خوبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند و از طریق رسانه‌های اجتماعی با تقویت روحیه خودباوری و انتقال روش‌های پیشگیری، ایجاد کار و روش‌های مبارزه با آسیب‌های اجتماعی با همکاری ارگان‌ها در این زمینه به فعالیت پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های اجرایی باید در زمینه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی اهتمام ویژه داشته باشند این گونه موارد را اولویت کاری خود قرار دهند.

وی عنوان کرد: شهرستان چرداول به‌عنوان یکی از ورودی‌های اصلی استان ایلام هرساله مقادیر زیادی مواد مخدر در آن کشف می‌شود که در برخی از مناطق شهرستان شاهد گرایش جوانان به مواد مخدر هستیم که باید با این پدیده مبارزه جدی صورت گیرد.

کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: راز رسیدن به جامعه سالم و بدون هرگونه از آسیب‌های اجتماعی هماهنگی همگانی برای ارتقا شاخص‌های اجتماعی در جامعه و مبارزه همگانی با مشکلات جامعه نظیر بیکاری، مواد مخدر و... است.

وی بیان داشت: واقعیت این است که آسیب‌های اجتماعی نیازمند توجه ویژه هستند و مسائلی مانند طلاق، ازدواج سفید، مواد مخدر در جامعه در حال رواج شدن است که باید تدبیری به حال آن اندیشید.

ندیمی اظهار داشت: از مهم‌ترین آسیب‌های اولویت‌دار که در ایلام باید موردتوجه و رسیدگی قرار گیرد می‌توان به طلاق، خودکشی، بیکاری، اعتیاد و سرقت اشاره کرد، رسیدگی و توجه به این آسیب‌ها بایستی مورد اهتمام ویژه تمام ارگان‌ها قرار گیرد.

وی افزود: شناسایی خانواده‌های آسیب‌پذیر، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای زوجین، راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد در، برنامه‌ریزی صحیح صداوسیما و رسانه‌ها جهت پوشش و انعکاس آن، تقویت مشاوره حضوری، خانواده‌درمانی، جایگزین‌کردن تفریحات سالم، خودباوری، مبارزه با بی‌حجابی و ارتقا شاخص‌های اجتماعی می‌تواند مهم‌ترین بنیان محکم در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی را به وجود آورد.

 

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد