سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 66872
|
07:52 - 1403/06/14
نسخه چاپی

همه چیز درباره ایمنی خودرو؛

ایمنی گرم خودرو چیست

ایمنی گرم خودرو چیست
در این مقاله، به بررسی عوامل مؤثر بر گرم‌شدن بیش از حد خودرو، عواقب آن و راهکارهای جلوگیری از آن می‌پردازیم. ایمنی گرم خودرو موضوعی بسیار مهم و حیاتی است که خصوصاً در فصل‌های گرم سال باید به آن توجه ویژه داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، به نقل از مجله خودرو، تابستان فرا رسیده است و شما مشتاقانه منتظر برنامه های سفر و تعطیلات هستید. شما در حال حرکت خواهید بود و عزیزانتان با شما خواهند بود. گرمای تابستان یک لایه اضافی از عوارض را اضافه می کند. با افزایش دما، خطراتی برای خانواده و حیوانات خانگی شما به خصوص مربوط به گشت و گذار با ماشین خانواده افزایش می یابد.

 

چرا خودرو گرم می‌شود؟

تابش مستقیم نور خورشید:شیشه‌های خودرو مانند ذره‌بین عمل کرده و گرمای خورشید را در داخل خودرو متمرکز می‌کنند.

رنگ خودرو:خودروهای با رنگ‌های تیره گرما را بیشتر جذب می‌کنند.

مواد داخل خودرو:مواد پلاستیکی و چرمی داخل خودرو در اثر گرمای خورشید منبسط شده و مواد سمی آزاد می‌کنند.

نقص در سیستم تهویه:خرابی یا کارکرد نادرست سیستم تهویه باعث می‌شود تا هوای داخل خودرو به سرعت خنک نشود.

 

عواقب گرم شدن بیش از حد خودرو

آسیب به سلامتی:گرمای شدید داخل خودرو می‌تواند منجر به گرمازدگی، کم‌آبی بدن، مشکلات تنفسی و حتی مرگ شود.

 

آسیب به خودرو:گرما می‌تواند به قطعات داخلی خودرو مانند داشبورد، روکش صندلی‌ها و سیستم الکترونیکی آسیب برساند.

 

افزایش خطر آتش‌سوزی:در موارد نادری، گرمای شدید می‌تواند باعث آتش‌سوزی در خودرو شود.

 

چرا خودرو گرم می‌شود

 

نکات ایمنی گرم شدن خودرو :

در اینجا چند نکته ایمنی خودرو برای جلوگیری از موقعیت های خطرناک در گرما آورده شده است.

 

1. هرگز کودک یا حیوان خانگی را در ماشین داغ رها نکنید

آیا تا به حال فکر کرده اید که چقدر داخل ماشین می تواند گرم شود؟ به گفته انجمن پزشکی دامپزشکی آمریکا، خودروهای پارک شده داغ می شوند، اما ممکن است متوجه نباشید که دمای داخل خودرو می تواند در عرض 10 دقیقه 20 درجه افزایش یابد. ترک خوردن یا پایین کشیدن شیشه ها، شتاب حرارت را کاهش نمی دهد و فضای داخلی را خنک نمی کند، به خصوص در روزهای بدون باد.

 

بدن یک کودک سه تا پنج برابر سریعتر از بزرگسالان گرم می شود. کودکان همچنین غدد عرق کمتری نسبت به بزرگسالان دارند و نمی توانند به سرعت خود را با درجه حرارت افزایش یافته وفق دهند، بنابراین بیشتر در معرض خطرات ناشی از داغ شدن ماشین هستند. به گفته اداره ملی ایمنی حمل و نقل بزرگراهی (NHTSA)، گرمازدگی زمانی شروع می شود که دمای هسته بدن به حدود 104 درجه برسد. دمای مرکزی بدن حدود 107 درجه کشنده است.

 

سگ شما نیز مانند شما گرما را احساس نمی کند. بدن سگ به طور طبیعی گرما را حفظ می کند. سگ ها فقط غدد عرق را روی پدهای پا و بینی دارند. اینها برای خنک کردن کل توده بدن آنها در روزهای گرم کافی نیست. تنها مکانیزم ذاتی خنک کننده سگ شما نفس نفس زدن است. به گفته یک دامپزشک، اگر سگی در هوای گرم تنفس کند، به خصوص اگر نفس نفس می‌زند، طولی نمی‌کشد که به دلیل گرمازدگی آسیب مغزی و اندام‌ها رخ می‌دهد. یک سگ زمانی که دمای بدنش تا 3.5 درجه افزایش می یابد، ممکن است دچار گرمازدگی شود.

 

قرار گرفتن در معرض نور خورشید در خودروهای پارک شده حتی در دمای ملایم در فضای باز نیز همین اثر را دارد. هرگز کودک یا حیوان خانگی را در یک روز آفتابی در ماشین پارک شده در بسته رها نکنید، حتی برای یک دقیقه.

 

2. چیزی را که نیاز دارید در صندلی عقب قرار دهید

والدینی که استرس‌زده، کم‌خواب و حواس‌پرت هستند، بیشتر احتمال دارد به بخشی از مغز خود متکی شوند که مسئول شکل‌گیری عادات است و به حافظه رویه‌ای یا حالت خودکار شناخته می‌شود. در حالت خودکار، فراموشکار و واکنشی هستید نه پیش‌بینی‌کننده و هوشیار. در مورد گرم شدن ماشین، این وضعیت می‌تواند به سرعت مرگبار شود. به‌طور متوسط، هر سال 37 کودک در ماشین‌های گرم جان خود را از دست می‌دهند.

 

 

 

 

بعد از سوار کردن خانواده‌تان در ماشین، چیزی را که به محض رسیدن به مقصد به آن نیاز دارید، در صندلی عقب بگذارید؛ مثلاً کیف پول، کیف دستی یا تلفن همراه. این روش تضمین می‌کند که بعد از پارک کردن ماشین را به‌دقت بررسی می‌کنید و حالت خودکار را به ابزاری برای جلوگیری از مرگ کودکان در ماشین گرم تبدیل می‌کند.

 

اگر نوزاد دارید، می‌دانید که صندلی‌های ماشین رو به عقب می‌توانند برای نظارت سخت باشند، به‌خصوص اگر کودک خواب باشد. سعی کنید از یک عروسک نرم به‌عنوان جایگزین استفاده کنید. وقتی نوزادتان را در صندلی ماشین محکم بستید، عروسک را همراه خود به جلو بیاورید تا یادآوری شود.

 

3. کلیدها را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

توانایی ذاتی کودکان برای تقلید از بزرگ‌ترها یا مخفی‌کاری را دست کم نگیرید. کلیدهای ماشین را در جایی مرتفع و دور از دسترس کودکان نگه دارید. شما نمی خواهید فرزندانتان به هر دلیلی بدون اطلاع شما وارد وسیله نقلیه شما شوند.

 

4. همیشه ماشین را روشن نگه دارید تا خنک بماند

مهم‌ترین نکته برای خنک ماندن این است که اصلا اجازه ندهید ماشین گرم شود! وقتی روزهای گرم با بچه‌ها بیرون هستید، از خدمات بانکداری و داروخانه‌ی ماشین‌روی استفاده کنید. اگر ماشین شما تهویه دارد، می‌توانید آن را خنک نگه دارید؛ اگر نه، با پایین کشیدن شیشه‌ها و حرکت کردن، از گرم شدن ماشین جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید برنامه‌تان را طوری تنظیم کنید که در گرم‌ترین ساعات روز بیرون نروید.

 

5. در روزهای گرم با یک بزرگسال دیگر رانندگی کنید

تا جایی که امکان دارد، از سیستم همراه استفاده کنید. به این ترتیب، همیشه یک بزرگسال برای مراقبت از حیوانات خانگی و کودکان در ماشین شما در حالی که تهویه هوا روشن است در دسترس خواهد بود و خطر ماشین گرم را به حداقل می‌رساند. به یاد داشته باشید که برای گرم شدن خطرناک ماشین نیازی به پارک کردن هم ندارید. اگر آفتاب باشد و پنجره‌ها بسته باشد، ماشین می‌تواند گرم شود. اگر قصد دارید مسافرت‌های طولانی جاده‌ای در گرما داشته باشید، آب فراوان بیاورید و مطمئن شوید که تهویه هوا و سایر سیستم‌های ماشین شما کار می‌کنند.

 

اگر چه در مورد ماشین‌های گرم بسیار مراقب باشید یا روی حالت خودکار عمل کنید، شک کردن گزینه نیست. برنامه‌ریزی کنید، آماده شوید و همیشه جانب احتیاط را در نظر بگیرید. پس از همه، هیچ چیز خنک‌تر از ایمن بودن نیست.

 

راهکارهای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد خودرو :

پارک کردن در سایه:همیشه سعی کنید خودرو را در مکان‌های سایه‌دار پارک کنید.

استفاده از پوشش‌های پنجره:استفاده از پوشش‌های مخصوص پنجره از ورود مستقیم نور خورشید به داخل خودرو جلوگیری می‌کند.

تهویه مناسب:قبل از سوار شدن، پنجره‌ها را باز کرده و اجازه دهید هوای گرم داخل خودرو خارج شود.

نگهداری کودکان و حیوانات خانگی در خارج از خودرو:هرگز کودکان و حیوانات خانگی را حتی برای مدت کوتاه در خودروی پارک شده تنها نگذارید.

بررسی عملکرد سیستم تهویه:به طور مرتب سیستم تهویه خودرو را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را سرویس کنید.

استفاده از کولر خودرو:در روزهای گرم، از کولر خودرو استفاده کنید تا دمای داخل خودرو را کاهش دهید.

کاهش وسایل اضافی داخل خودرو:وسایل اضافی داخل خودرو باعث جذب گرما و افزایش دمای داخل خودرو می‌شوند.

 

سخن پایانی :

ایمنی گرم خودرو موضوعی بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه داشت. با رعایت نکات ایمنی ذکر شده در این مقاله، می‌توان از بروز حوادث ناگوار ناشی از گرمای بیش از حد خودرو جلوگیری کرد.

 

انتهای خبر/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد