سرویس: اقتصادی
کد خبر: 66020
|
14:22 - 1403/04/12
نسخه چاپی

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام:

 تونل کبیر کوه بزرگ‌ترین تونل جاده‌ای کشور است

 تونل کبیر کوه بزرگ‌ترین تونل جاده‌ای کشور است
 مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: تونل اصلی کبیر کوه به طول چهارهزار و ۷۵۰ متر بزرگ‌ترین تونل جاده‌ای حال حاضر کشور است که عملیات لاینینگ آن نیز به پایان رسیده و اجرای روشنایی آن در جریان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، فرشاد دوستی عصر امروز در نشست شورای هماهنگی راه و شهرسازی ایلام اظهار کرد: پیشرفت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و مسکن ایلام در سال‌های اخیر شتاب قابل‌توجهی داشته و توجه دولت سیزدهم به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و مسکن کم‌نظیر بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام افزود: استان ایلام از جمله استان‌هایی است که هم‌زمان پروژه‌های مهم راه‌سازی و مسکن را در سطح ملی عملیاتی و این ۲ مقوله مهم در دولت سیزدهم با جهش کم‌نظیری اجرایی شده است به‌طوری‌که فقط در بخش راه استان ۸۵ پروژه فعال در دست اجرا است.

وی یادآور شد: اعتبارات استان ایلام در دولت سیزدهم در حوزه راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در مجموع ملی و استانی ۴۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال بوده است.

 دوستی با اشاره به اقدامات انجام شده در ۱۰ پروژه راه‌سازی محور ایلام - مهران در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: تونل اول محور ایلام - مهران (کیلومتر پنج) که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۸ آغاز شد، ۸۴۴ متر است و هزار و ۲۰۰ متر نیز عملیات راه‌سازی طرفین آن نیز به انجام رسیده و زیر بار ترافیک قرار دارد.

 وی با بیان اینکه نزدیک به ۸۰ درصد اعتبار این پروژه در دولت سیزدهم هزینه شده است، گفت: ۷۱۳ متر لاینینگ تونل دوم راه کربلا نیز به اتمام رسید و روکش آسفالت و روشنایی داخل تونل نیز تکمیل شد.

 مدیرکل راه و شهرسازی ایلام ادامه داد: در این بازه زمانی احداث و تکمیل چهار دهنه پل در راه‌های طرفین تونل دوم راه کربلا، شروع عملیات حفاری و بتن‌ریزی (شمع‌زنی) قطعه رانشی در محور ایلام - مهران که تا کنون ۱۳۵ عدد شمع اجرا شده و پروژه چهارخطه کردن ایلام - صالح‌آباد به طول ۱۸ کیلومتر به طور کامل به اتمام رسید و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 دوستی تأکید کرد: عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح صالح‌آباد (عملیات بتن‌ریزی و احداث دیوارهای بتونی و خاکریزی)، عملیات تکمیلی اتصال پل‌های بزرگ کیلومتر ۵۵ و ۵۶ منطقه کنجانچم و شروع عملیات تعریض پل سه دهانه ۱۵ متری"بدوله" در محور مهران مرز جهت ۶ خطه کردن مسیر و همچنین شروع احداث ابنیه فنی قطعه دوم ۶ خطه پل زائر مهران تا پایانه مرزی و عملیات تکمیلی این طرح‌ها هم اکنون در حال انجام است.

 وی اضافه کرد: یکی دیگر از پروژه‌های راه‌سازی ایلام که می‌توان آن را مهم‌ترین پروژه راه‌سازی ایلام و حتی کشور قلمداد کرد پروژه تونل عظیم کبیر کوه بوده که این تونل و راه‌های طرفین آن، در مراحل نهایی اجرایی قرار دارند.

 دوستی افزود: تونل اصلی کبیر کوه به طول چهارهزار و ۷۵۰ متر بزرگ‌ترین تونل جاده‌ای حال حاضر کشور است که عملیات لاینینگ آن نیز به پایان رسیده و اجرای روشنایی آن در جریان است.

 وی گفت: هفت رشته تونل منتهی به تونل اصلی نیز در مجموع به طول ۲.۵ کیلومتر که (بیشتر آنها به‌صورت سه خطه انجام و عملیات لاینینگ آنها به پایان رسیده و عملیات آسفالت و روشنایی آن در حال انجام است) در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

 مدیرکل راه و شهرسازی ایلام بیان کرد: با بهره‌برداری از تونل کبیر کوه پیچ‌های سخت‌گذر و گردنه برف‌گیر جاده قدیم کبیر کوه حذف خواهد شد و ارتباط استان‌های جنوبی و مرکز کشور به مرزهای عراق تسهیل خواهد شد.

 وی پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۹۶ درصد عنوان کرد و گفت: برای احداث تونل کبیر کوه از شروع پروژه (سال ۱۳۸۹) تا کنون ۱۳ هزار میلیارد ریال هزینه شده که ۱۱ هزار میلیارد ریال این میزان، در ۲ سال اخیر دولت سیزدهم انجام شده است.

 مدیرکل راه و شهرسازی ایلام افزود: در محور مهران - دهلران - اندیمشک اصلاح و چهارخطه کردن چهار کیلومتر منطقه نصریان، پیشرفت فیزیکی بالای ۵۵ درصد در حال اجرا است.

 دوستی افزود: پیشرفت فیزیکی پروژه چهارخطه کردن محور دهلران به اندیمشک در سه قطعه تا پایان مهر ۱۴۰۰ در مجموع ۱۲ درصد بود و هم اکنون این سه طرح در مجموع بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

 وی به محور ایلام - حمیل - کرمانشاه اشاره کرد و افزود: در محور ایلام - سرابله- حمیل که ۷۸ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی ایلام قرار دارد چهار پروژه راه‌سازی در حال اجرا است که مهم‌ترین این چهار پروژه تونل دوم آزادی است.

 مدیرکل راه و شهرسازی ایلام خاطرنشان کرد: این تونل به طول سه هزار و ۳۰۰ متر در قالب ۲ قطعه از طرفین در حال حفاری است، از سمت ایلام از مهرماه ۱۴۰۰ تا کنون ۹۰۰ متر حفاری صورت‌گرفته و از سمت مقابل نیز حفاری در حال انجام است.

 به گفته دوستی، این محور ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار داشته که پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال آن در دولت سیزدهم تحقق پیدا کرده است.

 وی گفت: از دیگر محورهای راه‌سازی استان، محور ایلام- دره شهر – پل گاومیشان به طول ۱۴۶ کیلومتر می‌توان اشاره کرد که در این محور ۲ پروژه راه‌سازی فعال بوده در مجموع این پروژه‌ها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

 مدیرکل راه و شهرسازی ایلام خاطرنشان کرد: اعتبار این محور هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال بوده که در دولت سیزدهم هزار و ۹۰ میلیارد ریال آن محقق شده است.
 
انتهای خبر/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب