سرویس: سیاسی
کد خبر: 66041
|
00:37 - 1403/04/13
نسخه چاپی

استاد حوزه علمیه:

مشارکت در انتخابات نشانه ادای تکلیف است

مشارکت در انتخابات نشانه ادای تکلیف است
استاد حوزه علمیه گفت: یکی از نمودهای این ادای تکلیف، مشارکت در انتخابات و انتخاب افرادی شایسته برای سپردن مسئولیت‌ها به آنهاست.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر بسطامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار گفت: ️هر نظام سیاسی برای استحکام موجودیت و پیشبرد اهداف خود نیاز به پشتوانه مردمی و مقبولیت اجتماعی دارد و یکی نشانه‌های مقبولیت، مشارکت و همراهی مردم در کنش‌های سیاسی، اجتماعی است .

 

استاد حوزه علمیه ایلام گفت: ️انتخابات یکی از مواردی است که به‌روشنی نشان‌دهنده میزان حمایت مردمی از یک نظام سیاسی است. درصد بالای مشارکت در انتخابات نشانه همراهی مردم با آن نظام و درصد پایین مشارکت نشانه فاصله بین مردم و آن نظام است؛ لذا هر حکومتی تلاش می‌کند بستر و زمینه مشارکت حداکثری شهروندانش را فراهم کند و در صورت مشارکت پایین علت و عوامل آن را بررسی و برای آن چاره‌اندیشی کند.

 

 بسطامی گفت: ️در نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است، یکی از مواردی که همواره مورد تأکید قرار گرفته است حضور مردم در صحنه‌های مختلف و مشارکت حداکثری مردم در مناسبات سیاسی مانند انتخابات است و این امر هم از دو منظرِ حق و تکلیف موردتوجه واقع شده است.

 

 وی بیان داشت: ️ ازیک‌طرف، مشارکت و دخالت در سرنوشت خود و جامعه، حقی است که تک‌تک افراد جامعه حائز آن هستند و باید از آن به‌درستی استفاده کنند و مشارکت مؤثری در سرنوشت جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند داشته باشند و از طرف دیگر بر اساس آموزه‌های دینی، مشارکت در سرنوشت جامعه یک تکلیف و مسئولیت اجتماعی محسوب می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه ایلام خاطرنشان کرد: چنانچه پیامبر اکرم (صلی‌الله و علیه و آله) در حدیثی فرمودند: «کلکم راع و کلکم مسئول»، لذا در یک جامعه اسلامی همه آحاد مردم نسبت به اموری که در پیرامون آنها و جامعه اتفاق می‌افتد دارای تکلیف و مسئولیت هستند؛ یعنی از یک فرد مسلمان پذیرفته نیست که نسبت به سرنوشت جامعه خود بی‌تفاوت باشد پیداست وی گفت: یکی از نمودهای این ادای تکلیف، مشارکت در انتخابات و انتخاب افرادی شایسته برای سپردن مسئولیت‌ها به آنهاست.

 

 بسطامی یادآور شد: ️وجه دیگر تکلیفی بودن و ضرورت مشارکت سیاسی، کمک به قوام نظام اسلامی و تحقق اهداف متعالی آن است. همه ما می‌دانیم که نظام جمهوری اسلامی تنها نظامی است که در حمایت از مظلومین جهان در برابر قدرت‌های مستکبر ایستاده است و این قدرت‌ها همواره مترصد این هستند که از هر فرصتی برای ضربه‌زدن به آن استفاده کنند.

 

 وی تصریح کرد: ️ یکی از این فرصت‌ها زمانی است که گمان کنند نظام اسلامی از پشتوانه مردمی خالی است. اینجا خوب است یک نمونه را یادآوری کنم: در اوایل سال ۱۳۸۸ باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری می‌نویسند و ضمن اظهار لطف و ارادت، به رهبر انقلاب پیشنهاد شروع فصل جدیدی از مناسبات بین ایران و آمریکا را می‌دهند.

 

 ️ استاد حوزه علمیه ایلام گفت: اما هنوز یک ماه از این نامه نگذشته بود که با شروع فتنه ۸۸، آمریکا با برآوردی که از اتفاقات فتنه ۸۸ کرده بود خواستار سرنگونی نظام جمهوری اسلامی شد؛ یعنی کشوری که تا یک ماه پیش با اشتیاق خواهان ترمیم روابط با جمهوری اسلامی بود، حالا خواستار سرنگونی آن است؛ چرا؟ به‌خاطر اینکه از وقایع فتنه سال ۸۸ به این گمان باطل رسیده بود که نظام اسلامی حمایت مردمی خود را ازدست‌داده است و این بهترین فرصت برای به آشوب کشاندن و بعد سقوط نظام است .

 

 ️

 بسطامی یادآور شد: ️ازاین‌جهت است که می‌گوییم حضور حداکثری مردم در صحنه که تجلی آن در انتخابات است تضمین‌کننده قوام و امنیت نظام ایران اسلامی است؛ ازاین‌رو تک‌تک آرا ما ارزش پیدا می‌کند و حمایتی است از نظام مقدس و کشور عزیزمان، و تیری است بر چشم طمع دشمنان.

 

 وی در ادامه گفت: ️ براین‌اساس است که مقام معظم رهبری در همه انتخابات تأکید بر مشارکت حداکثری دارند چرا که مشارکت در انتخابات قبل از هر چیز رأی به‌نظام و انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و حتی می‌توان گفت «مشارکت حداکثری» بر «انتخاب اصلح» ارجحیت دارد چرا که با اصل مشارکت، موجودیت نظام و انقلاب تقویت می‌شود.

 ولی اینکه چه کسی انتخاب شود علی‌رغم آنکه مسئله مهمی است؛ اما نسبت به اصل نظام و انقلاب در درجه دوم اهمیت قرار دارد

 

 بسطامی خاطرنشان کرد: ️نکته دیگر اینکه جدا از مسئله الزامات اعتقادی و دینی که ما را ملزم به حمایت از نظام و انقلاب اسلامی می‌کند حتی از نظر هویت ملی و ایران‌دوستی و وطن‌خواهی، مشارکت در انتخابات ضرورت و اهمیت پیدا می‌کند. دشمنان این مرزوبوم به‌ویژه کشورهای منطقه که ایران قدرتمند را رقیب خود می‌دانند غیر از دشمنی با انقلاب اسلامی، دشمن هویت ملی و قدرت تمدنی ایران عزیز ما هستند

 

 وی بیان داشت: ️ لذا مشارکت در انتخابات، مشارکت در صیانت از شوکت و قدرت تمدن ایرانی‌اسلامی است و ناامید کردن بدخواهانی است که برای آسیب رساندن به ایران یک‌پارچه و قدرتمند از هیچ دسیسه‌ای فروگذار نیستند.

 ️ بسطامی تصریح کرد: ان‌شاءالله روز جمعه همه ما برای تقویت نظام و انقلاب اسلامی و صیانت از ایران عزیز حضوری پر شور در پای صندوق‌های رأی داشته باشیم.

 

انتهای خبر/ر
 

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب