سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27779
|
09:12 - 1396/05/02
نسخه چاپی

در سایه بی توجهی مسئولان صورت گرفت؛

کمرنگ شدن برنامه های فرهنگی در سیروان

کمرنگ شدن برنامه های فرهنگی در سیروان
این روزها در سایه غفلت بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی سیروان، شاهد کمرنگ شدن برنامه ها و مناسبت های شهرستان هستیم.

به گزارشايلام بيداربه نقل از سیروان نوین، يکي از برکات انقلاب اسلامي، اهتمام ويژه به مراسم و مناسک عزاداري مي­باشد؛ اين سنّت پسنديده که يکي از نعمتهای انقلاب اسلامي است، داراي پيشينۀ کهن در سنّت اسلامي-شيعي  مي­باشد. اگر چه در طول بيش از سه دهۀ گذشته، همواره مراسم و مناسبت‌هاي انقلاب اسلامي با شكوه و عظمت ويژه‌اي برگزار شده و حضور گسترده و شورآفرين مردم در صحنه‌هايي از اين قبيل، مراسم­هاي انقلاب اسلامي را از ساير كشورها بسيار متمايز ساخته است، اكنون آسيب‌ها و آفت‌هايي سبب بروز برخي نقاط ضعف و كاستي و يا ممانعت از بهبود كمّي و كيفي برگزاري مراسم گرديده است.

عزادارى و برپايى مراسم ماتم در سوگ خوبان و اولياء خدا، امرى است که ريشه در قرآن کريم و سيرۀ نبوى(ص) و سيرۀ امامان(ع) دارد؛ اين عزادارى‏ها، مصداق مودّت اهل بيت(ع) است. مصداق تعظيم شعائر الهى است؛ مصداق فرياد مظلوم عليه ظالم است و در سيرۀ نبى اکرم(ص) داريم که حضرت در سوگ شهداى اُحُد و به ويژه حمزه سيدالشهداء(ع) عزا گرفت و ترغيب به عزادارى بر حضرت کردند.

مجالس سوگوارى ائمۀ اطهار(ع)، شعائر مذهبى ماست که بايد حفظ شود. با توجه به جايگاه رفيع عزادارى و گوهر ارزش­مندى که در آن نهفته است، بديهى است که دشمنان، تلاش گسترده‏ در جهت تخريب و تحريف آن داشته باشند.

از سوی دیگر برگزاري مراسمات عمومی و ملی بیانگر پیوند عمیق ملت مسلمان ایران با امام، ولایت و نظام مقدس جمهوري اسلامی است و در سایه این قدرت معنوي نظام است که ما شاهد حضور گسترده مردم در صحنه هاي مختلف دفاع از انقلاب، ولایت و نظام از جمله راهپیمائی ها و اجتماعات هستیم.

مطمئنا" تبلیغ و هدایت مردم به سمت ارزشهاي دینی جزء رسالت انبیاء و اولیاء می باشد و حضور گسترده مردم در مراسم و مناسبت هاي مختلف باعث وفاق ملی و افزایش قدرت معنوي نظام خواهد بود.
حضور مسئولان در کنار مردم در مراسمات ملی و مذهبی و در دفاع از ارزش ها و آرمان هاي انقلاب نقش مهم و تعیین کننده در حفظ نظام و انقلاب داشته وامروز نگاه مردم به مناسبت هاي ملی و مذهبی یک نگاه اعتقادي و دینی است.

حضرت امام خمینی(ره) رمز پیروزي ملت ایران را اتکاء به خداوند متعال، قدرت ایمان و همچنین وحدت کلمه می دانستند؛ و بارها و بارها در فرمایشات مقام معظم رهبري حضرت آیت الله العظمی امام خامنه اي (مدظله العالی) نیز با عناوین مختلف رمز مهم موفقیت ها، پیشرفت ها و اقتدار نظام جمهوري اسلامی را وفاق ملی، همدلی و همراهی و همبستگی ملی مطرح نمودند.

بدون شک حضور چشمگیر مسئولین در کنار حضور گسترده مردم در مراسمات مختلف ملی و مذهبی و اجتماعات عمومی، بیانگر این واقعیت است که ملت ایران علی رغم وجود سلائق و دیدگاههاي متفاوت در دفاع از اصول و اعتقادات دینی، الهی و ملی و وحدت دارند و همچنین به این اصول و اعتقادات، آرمانها و ارزش هاي الهی خود پایبند می باشند، و برگزاري مراسم باعث ایجاد محبت، انس و همدلی هرچه بیشتر مردم با یکدیگر و با نظام خواهد شد و ما این ویژگی برجسته را در مراسم مذهبی از جمله مراسم تاسوعا و عاشورا و همچنین مراسم ملی از جمله راهپیمائی ها کاملا" مشاهده می کنیم.

 اگر این سئوال را مطرح کنیم که چه کسی یا کسانی وظیفه دارند مردم را در خصوص اهمیت حضور در مجالس مختلف ملی و مذهبی آگاه کنند، مطمئنا پاسخ این است که سنگینی این وظیفه بر دوش همان بزرگان و برخی مسئولان شهرستان است، و آنها می بایست خود جلوتر و پیش قدم تر از مردم در مراسمات حضور یابند، تا مردم هم با مشاهده آنها از این مراسمات استقبال بهتری داشته باشند.

 

در ماه های اخیر، شب های مبارک قدر، ولادت ها و شهادت های مختلفی وجود داشت و شاید یکی از مهمترین آنها شهادت امام جعفر صادق(ع) بود، که مردم این شهرستان چشم انتظار اجرای برنامه‌ های فرهنگی مناسب این روز بودند، اما متاسفانه در شهرستان سیروان هیچ یک از دستگاه‌های فرهنگی شهرستان وارد عرصه نشده و بی تفاوت از کنار این روز گذشتند؛ بطوری که در ایام شهادت رئیس مذهب جعفری حضرت امام جعفر صادق(ع) هیچگونه مراسمی همانند دیگر شهرستان ها برگزار نشد و حتی پلاکاردی در سطح شهرستان در این رابطه نصب نگردید؛ و این امر، اعتراض امام جمعه شهرستان در خطبه های نماز جمعه را در پی داشت و به وضوح از بی توجهی مسئولان در برگزاری مراسمات گلایه کرد.

مسئولانی که برای انتصاب و تبریک به افراد و...اقدام به تهیه بنر می نمایند و نمونه های آن در ماه های اخیر در سطح شهر لومار به فراوانی دیده شده است، برای مراسمات مذهبی و فرهنگی هم می بایست به چنین اقداماتی دست بزنند، و منتظر ادارات یا ارگان های دیگر ننشینند و خود بصورت خودجوش این مراسمات را در سطح شهرستان برگزار نمایند و در این کار پیش قدم باشند.

مسئولان شهرستان سیروان لازم است با تلاش بیشتر و همت مضاعف برای اینگونه مراسمات همانند سایر شهرها و حتی روستاهای کشور برنامه ریزی مناسب داشته باشند، چرا که شاید تنها شهرستانی که در سطح استان نسبت به اجرای چنین برنامه هایی ضعف داشته، سیروان بوده است و باید طوری برنامه ریزی انجام شود که سایر شهرها فکر نکنند مردم این شهرستان نسبت به مسائل مذهبی و فرهنگی بی اعتنا هستند.

به طور قطع کم کاری هایی در زمینه فضاسازی و اجرای مراسمات صورت گرفته است و بایست طوری عمل شود که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در شهرستان نباشیم و فرمایش رسول خدا(ص) که در وصف روز های آخرالزمان می فرمایند: “کسی که امر به معروف می کند خوار می شود و کسی که مرتکب گناه می شود مورد ستایش قرار می گیرد” را به عینه تجربه کرده است؛ اما وظیفه و رسالت رسانه بیان حقایق است و اگر غیر از این باشد خیانت به جایگاه قلم و رسانه شده است.

 

انتهای پیام/الف

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد