سرویس: استان ایلام
کد خبر: 26486
|
08:28 - 1396/02/18
نسخه چاپی

گزارش؛

نارضایتی عشایر ملکشاهی از عدم رسیدگی به مشکلات آنان

نارضایتی عشایر ملکشاهی از عدم رسیدگی به مشکلات آنان
عشایر شهرستان ملکشاهی از عدم رسیدگی مسئولان در حل مشکلات آنان ناراضی هستند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از ملکشاهی خبر، بخشی عظیمی از تولید و اقتصاد مولد در شهرستان ملکشاهی بعهده عشایر کوچرو می باشد که جمعیت قابل توجهی را نیز به خود اختصاص داده اند.

شغل اصلی این قشر از جامعه پرورش دام است، اغلب عشایر شهرستان به صورت پراکنده در فصل زمستان در مناطق قشلاقی و در فصل تابستان به مناطق ییلاقی کوچ می کنند.

محصولات عشایر شهرستان شامل؛ لبنیات، گوشت، پشم و صنایع دستی به مصرف جامعه شهری منطقه می رسد.

گرچه خدمات اولیه ای از طریق امور عشایری برای این قشر صورت می گیرد اما گلایه های عشایر و نارضایتی های آنان نیز قابل مطرح شدن می باشد.

در حال حاضر عمده نارضایتی عشایر شهرستان ملکشاهی نبود بازار مصرف مناسب برای فروش مازاد دامهایشان است، به همین دلیل با صرف هزینه کرایه بالایی دامهای خود را روانه بازار در استان قم می کنند که معمولا همواره نارضایتی آنان واضح است.

در استان بازار مناسب و کشتارگاه بزرگ برای این منظور وجود ندارد و در مرکز خرید دام استان قم، دام این عشایر با قیمت بسیار نازل فروخته شده و بعد از مدت زمان طولانی، هزینه حاصل از دسترنج آنها به دستشان نمی رسد.

عشایر شهرستان ملکشاهی از قیمت پائین پشم و عدم خرید تضمینی دولت ناراضی هستند به طوریکه در سال گذشته قیمت پشم عشایر به قیمت بسیار اندک توسط دلالان خریداری می شد.

راههای عشایر رو و جاده های عشایری شهرستان نیاز به توسعه و تعمیر دارند و در مجموع می توان گفت از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند.

تهیه آب شرب و آبرسانی سیار به عشایر به دلیل پراکندگی محل سکونت آنانو خشکسالی های اخیر و جاده نامناسب خاکی به صورتی که رضایتمندی آنان را جلب کند، نمی باشد.

شیوع امراض واگیر در بین دامها، سقط جنین دامها و.... باعث خسارت به عشایر می شود که این امر نیازمند تسهیلات بیمه ای مناسب است.

سوخت جایگزین هیزم و نفت معمولی یا گاز برای دسترسی عشایر شهرستان فراهم نیست.

مدارس عشایری در شهرستان ملکشاهی فقط در مقطع ابتدایی امکان پذیر هستند.

تزریق واکسن رایگان به دامها و معاینه دوره ای دام و طیور از مطالبات به حق عشایر شهرستان از مسئولین می باشد.

خلاصه اینکه وضعیت کنونی موجب ایجاد نارضایتی عشایر منطقه و گرایش انان به ترک این فعالیت و در نهایت روی آوردن عشایر به سمت شهرنشینی گردیده است.

انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد