سرویس: استان ایلام
کد خبر: 21082
|
08:52 - 1395/03/27
نسخه چاپی

گزارشی از اقدام نمونه یک کارآفرین دانش بنیان ایلامی؛

جلوگیری از خام فروشی قیرطبیعی با اشتغالزایی 25 نفر

جلوگیری از خام فروشی قیرطبیعی با اشتغالزایی 25 نفر
یک کارآفرین دانش بنیان ایلامی با فرآوری قیرطبیعی از خام فروشی این ماده جلوگیری می کند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، ایران برای مقابله با مشکلات اقتصادی و البته سیاسی حال و آینده، چاره‌ای جز برنامه‌ریزی برای اجرای هر چه سریع‌تر و بهتر اقتصاد مقاومتی ندارد. این درحالی است که از اصلی‌ترین پایه‌های اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام فروشی است، زیرا خام‌فروشی فقط مقدار محدودی ارز راهی ایران می‌کند در مقایسه با ارزش افزوده مواد معدنی، اصلا اقتصادی نبوده و صادرات خام‌فروشانه مواد معدنی و پتروشیمی، هیچ اشتغال و رونقی نیز به همراه ندارد.

"محمد سلیمان بیگی" دکترای شیمی عالی و عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام، و مدیر عامل شرکت"کیمیابیتومین زاگرس" است که توانسته با ایجاد این شرکت تعاونی با همکاری پارک علم و فناوری وهمکارانش با خردایش و فرآوری پودر میکرونیزه گیلسونایت از خام فروشی این ماده که قیر طبیعی یا بیتومین نیز نامیده می شود جلوگیری کند.

وی در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد، در خصوص این اقدام چنین توضیح می دهد که؛ قیر دو نوع است قیر نفتی(قیر تقطیری) که از مشتقات نفت است و قیر طبیعی که در معادن به صورت طبیعی وجود دارد و گیلسونایت یا قیر معدنی نام دارد. کاربرد مهم قیر به علت وجود دو خاصیت مهم این ماده است؛ غیرقابل نفوذ بودن در برابر آب و چسبنده بودن است.

استان ایلام یکی از منابع اصلی قیر معدنی در کشور است

سلیمان بیگی با بیان اینکه قیر معدنی را پس از استخراج از معادن مورد خردایش قرار داده و آن را به شکل پودر قیر درآورده و آماده استفاده برای صنایع می کنند، گفت: بدون شک در زنجیره ارزش برای هر محصول صنعتی نقش مواد اولیه در کیفیت نهایی و ایجاد فضای رقابتی بسیار مهم ارزیابی می شود و با داشتن مواد اولیه مناسب و با کیفیت، مصرف کنندگان نهایی محصولات، رضایتمندی بالاتری خواهند داشت.

خوشبختانه کشور ما یکی از کشورهایی است که معادن این قیر را دارد و دامنه آن از یزد شروع می‌شود و به تدریج کمرنگ شده و در استان‌های کرمانشاه و ایلام به حد اعلا می‌رسد.

جلوگیری از خام فروشی کلوخه باخردایش و فرآوری آن در استان ایلام

این فعال اقتصادی با توضیح مراحل تولید این ماده فراوری شده بیان کرد: مواد اولیه که به صورت کلوخه در معادن ایلام موجود است پس از حمل به کارخانه و در دو مرحله توسط آسیاب چکشی و آسیاب سپراتور و با یک روش کاملا جدید و تا مش 400 و البته بنا بر نوع مصرف و درخواست مشتری به صورت میکرو نیزه پودرمی شودو در مرحله بعدی فرآوری و خالص سازی می شود.

وی  با بیان اینکه  پودر کردن محصول تا مش 400 یا 38 میکرون اقدامی بسیار نو و جدید است که برای اولین بار در کشور اجرا می شود، گفت: در این طرح از لحظه ورود بار به خط تولید تا مرحله بسته بندی به صورت اتوماتیک خردایش صورت می گیرد، که پیش از این عمدتا به صورت کلوخه و خام از استان خارج می شد.

جلوگیری از خام فروشی مواد اقدامی عملی و کاربردی در تحقق اقتصاد مقاومتی است

سلیمان بیگی تصریح کرد: طرح خردایش و و فرآوری ماده خام کلوخه، در سال 92 به تولید رسیده است و به عنوان یک طرح بسیار قوی در زمینه تقویت و حمایت از تولید ملی  معرفی شده است چرا که علاوه بر اشتغال زایی از خام فروشی یک ماده معدنی مهم نیز جلوگیری کرده است.

وی بااشاره به این موضوع که جلوگیری از خام فروشی مواد اقدامی عملی و کاربردی در تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: قطعا باحمایت درست و به موقع از ایده های دانش بنیان می توان در همه زمینه ها به مرحله تولید رسید، زیرا محصولات دانش بنیان به واسطه کم هزینه بودن و نو بودن و یا داشتن هر دو آیتم در جهت تقویت اقتصاد داخلی بسیار مهم هستند.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: با عنایت به اینکه ماده طبیعی و معدنی بیتومین یا گیلسو نایت یا قیر طبیعی به عنوان ماده اولیه بسیاری از محصولات بوده و کاربردهای فراوانی دارد از جمله در الکترودهای صنعتی، تهیه آسفالت،حفاری چاه های نفتی و گازی، پودر های پرینتر و غیره دارد  از جمله تولیدات فراوری شده است که با حمایت و توجه ویژه می تواند در راستای اقتصاد مقاومتی حرف اول را بزند.

در صورت رونق تولید اشتغالزایی 25 نفربه صورت مستقیم 

سلیمان بیگی با بیان اینکه در راستای بهره برداری از این طرح در ابتدا بدون دریافت هیچ تسهیلات و کمکی تواسته ایم  با 30 درصد پیشرفت فیزیکی طرح را پیش ببریم، اضافه کرد:  "شرکت کیمیا بیتومین زاگرس" برای اولین بار توانسته است از خام فروشی ماده معدنی کلوخه در استان ایلام جلوگیری کند.

مدیرعامل شرکت "کیمیا بیتومین زاگرس" با اشاره به میزان اشتغالزایی طرح و نقش آن در رونق اقتصاد استان گفت: این طرح اگر بتواند با ظرفیت واقعی تولید شود حدود 25 نفر به صورت مستقیم  و بسیاری نیز به صورت غیر مستقیم از معدن داری تا حمل و نقل را اشتغالزایی دارد.

وی با بیان اینکه حمایت از طرح ها و شرکت هایی که به نحوی می توانند در اقتصاد استان و به تبع اقتصاد کشور اثر گذار باشند باید مورد حمایت مسئولین ودولت قرار گیرند، خاطرنشان کرد: این طرح چون به عنوان ماده اولیه بسیاری از محصولات تولیدی استان بکار برده می شود و به نحوی می تواند نیاز استان به واردات ماده اولیه را قطع کند ضروری است که با حمایت های خاص و در راستای ایجاد یک مجتمع تولید محصولات با پایه و مواد اولیه گیلسو نایت در سطح استان به ان توجه ویژه ای بشود.

 

 

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد