سرویس: استان ایلام
کد خبر: 21050
|
00:44 - 1395/03/26
نسخه چاپی

گزارش/

رویای شیرین اشتغال گمشده در وعده تلخ پسابرجام

رویای شیرین اشتغال گمشده در وعده تلخ پسابرجام
شهرستان ایوان با وجود دارا بودن جمعیت کم از افزایش بیکاری در بین جوانان تحصیکرده رنج می‌برد.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازجویزر، بی توجهی به دغدغه های جوانان به ویژه جوانان استان ایلام و شهرستان ایوان در حوزه اشتغال یکی از بزرگترین ظلم هایی است که امروز به وضوح قابل مشاهده است و باید پرسید که چه کسی پاسخگوی دردهای این جوانان است ، زنگ خطرنابودی نسل جوان مدتهاست که به صدا درآمده است اما گویی صدایش را کسی نمی شنود.

اینکه بر اساس اذعان برخی از مسئولین بیش از ۹۰ درصد مجرمان را افراد بیکار تشکیل می دهند آیا زنگ خطری برای وضعیت فعلی و آینده ایوان نیست؟

شهرستان ایوان با وجود دارا بودن جمعیت کم از افزایش بیکاری در بین جوانان تحصیکرده رنج می‌برد، جوانانی که با برخورداری از بالاترین میزان تحصیلات به دلیل عدم وجود فرصت های شغلی ، گَرد پیری بر چهره آنها نشسته است.

نرخ بالاي بيكاري  جوانان (به خصوص جوانان تحصيل كرده ) با توجه به محروميت استان و نبود فرصت هاي شغلي و نيز ضعف بنيه مالي خانواده ها و نداشتن سرمايه جهت انجام كارهاي توليدي و از طرفي عدم توزيع عادلانه اعتبارات و تسهيلات  كار آفريني و شرايط سخت واگذاري تسهيلات اشتغال زايي موجبات نا اميدي جوانان نسبت به آينده و گرايش آنان به شغل هاي كاذب و مواد مخدر و لا ابالی گری را فراهم نموده است ، این امر با توجه به اینکه هم اکنون در منحنی جمعیتی کشور متولدین دهه 60 بیشترین متقاضیان کار در کشور هستند اهمیتی خاص پیدا می کند ، خیل این جوانان تحصیلکرده جویایی کار در شهرستان ایوان باعث می شود تا آسیبهای اجتماعی انتظار آنان را بکشد.

در استان ایلام و مخصوصا شهرستان ایوان این بحث حساسیت ویژه ای را می طلبد ، میزان بیکاری در شهرستان ایوان در خوشبینانه ترین حالت نزدیک 30درصد است اگر چه آمارهای رسمی رقمی بسیار پایین تر از این را نشان می دهند . در استان ایلام ، شهرستان ایوان و آبدانان بیشترین آمار قبولی در دانشگاه و فارغ التحصیلی دانشگاه را دارا می باشند و باتوجه به وجود میانگین بالای قشر تحصیلکرده بیکاری به معضلی مضاعف برای جوانان تبدیل شده است .

نبود فضای شاداب در سطح شهرستان و کمبود امکانات رفاهی باعث شده است میزان خودکشی در شهرستان ایوان مقام اول را در استان و بنا بر شنیدهها در کشور (به تناسب جمعیت) بخود اختصاص داده است که ارتباط این موضوع حداقل با موضوع بیکاری جوانان امری واضح و غیرقابل انکار است.

*عملکرد ضعیف دولت در حوزه اشتغال

عدم استفاده از ظرفیتهای شهرستان به درستی ، نیز دردی مضاعف است که با توجه به وجود جاذبه های گردشگری مناسب و چشمه های روان سیاهگل شهرستان جهت پرورش ماهی و . . . ، استفاده نادرست از زمینهای کشاورزی و کشت سنتی و عدم سوق بسوی صنعتی شدن ، تعطیلی بسیاری از کارخانه های صنعتی شهرستان ، عدم استفاده مناسب از پتانسیل باغات ، نشان دهنده عدم توجه مناسب مدیران و سوء مدیریت در بحث اشتغال شهرستان بوده است که عدم جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی خود نیز مهر تاییدی بر این ادعاست.

جدا از این که دولتهای گذشته عملکرد بسیار ضعیفی در حوزه اشتغالزایی از خود به جا گذاشته اند، اما دولت یازدهم علی رغم انتقادهایی که در این زمینه به دولتهای قبلی وارد ساخته و شعارهایی که در این زمینه داده است، با گذشت حدود سه سال از فعالیت خود عملکردی به مراتب ضعیف تر از دولت های قبلی در حوزه اشتغالزایی به جای گذاشته است.

کار ارزش محوری جامعه است و رفع بیکاری به عنوان یک پدیده ی مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، همواره از جمله دغدغه های اساسی برنامه ریزان بوده است ، در سال های اخیر به ویژه در حال حاضر اقتصاد ایران علاوه بر معضل بیکاری ، گریبانگیر پیامد های آن و مشکلات دیگری مثل ناامنی ملی ، فقر و ناهنجاری های روانی ، بزهکاری ، مهاجرت ، قاچاق مواد مخدر ، طلاق ، جذب شدن توسط گروهکهای معاند و ... می باشد.

امید است مسئولان منطقه با تدبیر بهتر نسبت به جذب سرمایه گذاران و افزایش مراکز تولیدی و صنعتی زمینه را برای کاهش آمار بیکاری شهرستان ایوان فراهم کنند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد