سرویس: استان ایلام
کد خبر: 21036
|
12:08 - 1395/03/25
نسخه چاپی

مرگ مغزی صنعت؛

قفل؛ سرانجام واحدهای تولیدی در ایلام

قفل؛ سرانجام واحدهای تولیدی در ایلام
160واحد صنعتی در شهرک صنعتی ایلام وجود دارد که از این بین 95 واحد کاملا غیر فعال بوده، و ما بقی آنها تنها با چند درصد ظرفیت مشغول به کار می باشند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از ایلام پویا، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور قرار شد که هم چرخ اقتصادی مملکت بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژها که آمار و ارقام حکایت از تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و از کار افتادن چرخ سانتریفیوژها دارد.

در 3 سال از عمر دولت تدبیر و امید همه امیدها به مذاکرات هسته ای گره خورد و امید دولت به برجام و پسا برجام معطوف شد که متاسفانه نه تنها تحریم ها برداشته نشد بلکه در مواردی با تحریم های جدید روبرو شده و در این بین بسیاری از کارخانه های با سابقه از جمله ارج نیز تعطیل شد.
طبق آمار سال گذشته 600 هزار نفر از کار بیکار شدند و این با شعار دولت تدبیر و امید همخوانی ندارد.

این آمارهای ناامید کننده به واحدهای صنعتی ایلام نیز سرایت کرده و متاسفانه از واحد های شهرک صنعتی ایلام تنها یک واحد  کاملا سه شیفت در حال فعالیت است.
بر اساس این گزارش 65 درصد واحد ها کاملا غیر فعال و 35 درصد نیمه فعال می باشند؛ یعنی عملا 76 درصد واحد ها غیر فعال و 24 درصد فعال می باشند، همچنین 32 واحد به دلیل بدهی کاملا تحت تملک بانک ها قرار گرفته، بسیاری از واحد های صنعتی نیز تعطیل شده، به خانه باغ تبدیل شده اند.
بر اساس یک برآورد علمی که توسط برخی از صاحبان این کارخانجات انجام شده است با مبلغ 130 میلیارد تومان 13 هزار نفر می توانند مشغول به کار شوند.
لازم به ذکر است یکی از دلایلی که باعث این تعطیلی و رکود شده این است که در بسیاری از قرارداد ها، مسولین استان با واحد های تجاری و بازرگانی بیرون از استان قرارداد می بندند.
 
یکی از فعالان اقتصادی در ایلام که به شدت تحت فشار تدابیر مسئولین استانی است به خبرنگار ایلام پویا گفت: درسال 94 مبلغ 40 میلیارد تومان توسط رودخانه های مرزی، 20 میلیارد تومان جهاد نصر و 18 میلیارد تومان طرح های جهاد کشاورزی استان و جمعا 78 میلیارد تومان لوله درایلام خرید شد که سهم استاناز این خرید  صفربود.
 
وی گفت: چرا استاندار ایلام جایگاه قانونی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را مطالبه نمی کند و بجای دعوت از سرمایه داران اتریشی وعراقی، سرمایه های استان را نگه نمیدارد.
 
 با تدابیردولت تدبیر و چشم دوختن به برجام و پسا برجام صنعت در کشور و استان ایلام نفس های آخر خود را می کشد و باید به زودی به تشیع جنازه آن رفت.

 

 
 
انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد