سرویس: استان ایلام
کد خبر: 20997
|
07:43 - 1395/03/24
نسخه چاپی

گزارش/

ایوان، شهرستانی محروم از فضای سبز کافی

ایوان، شهرستانی محروم از فضای سبز کافی
وجود فضاهای مناسب سبز و بوستانها در سطح شهرها از کاستن بار روانی جامعه و ایجاد فضای اجتماعی شاداب و کمتر درگیر خشونت بسیار موثر است .

به گزارشايلام بيدار به نقل ازجویزر، بنا به گفته کارشناسان حداقل استاندارد فضای سبز در جهان 15 مترمربع برای هر نفر است که این میزان در شهرستان ایوان کمتر از 1 مترمربع برای هر نفر است و اگر تمام شهرستان ایوان را تبدیل به فضای سبز کنند باز هم به میزان استاندارد جهانی نمی‌رسد.

 نبود فضای مناسب برای احداث پارک جدید و در دسترس از دیگر معضلات سطح شهرستان ایوان است ، اوایل دهه هشتاد در قسمت شمالی شهرستان پارکی جدید به نام پارک ولایت افتتاح گردید اما بعلت عدم رسیدگی ، نداشتن فضای جذاب و تقریبا خارج بودن از فضای شهری نه تنها دردی از مردم دوا نکرد بلکه برای ساکنین محل نیز معضلات جدیدی بنا نمود ، از جمله مشکلات این پارک که بعلت سرقت کابلهای برق در تاریکی به سر می برد تبدیل شدن به پاتوق افراد معتاد و بزهکار بعلت عدم نظارت کافی از سوی متولیان امر همچون شهرداری و ناجا بوده است.

پارک قدیمی شهرستان هم که بنای اولیه آن قبل از انقلاب بوده و بر اساس جمعیت آن زمان طراحی گردیده است ، هر روز دستخوش تغییرات مختلفی می شود تا جایی که هر دفعه با اهدای قسمتی از زمین آن به ادارات مختلف و احداث یک اداره جدید اکنون بوسیله ادارات محصور و بیشتر شبیه به حیاطی نیمه سرسبز نه محوطه ای دلباز است و در آخرین اقدام نیز با انتقال تاکسی های برون شهری به درب اصلی آن تقریبا جای هیچگونه آرامشی برای افراد مراجعه کننده به این پارک باقی نمانده است و بخش عظیمی از نیز به شهربازی اختصاص داده شده است که مطابق استانداردها شهربازی خود باید داری محوطه ای جداگانه باشد هرچند بهترین وسیله بازی آن یعنی چرخ و فلک هم ساقط شده است...

بوستان جدید الحداث امید در ورودی شهرستان نیز داستان جدید به داستانهای فضای سبز ایوان افزود ، این بوستان ابتدا قرار بود محلی برای آرامش خانواده ها و شهروندان باشد اما با احداث آن در کنار اتوبان ایوان-ایلام نه تنها دردی را دوا نکرد بلکه با ناقص ماندن به سرنوشتی مانند فضاهای سبز قبلی شهرستان دچار شد ، هم اکنون قسمت سمت چپ آن (از طرف شهرستان) تقریبا کامل و قسمت سمت راست آن می توان گفت تا حدودی به حال خود رها شده است ، گر چه با تغییر سکان شهرداری شهرستان و تلاش مدیریت جدید میرود که این بوستان تکمیل شود اما باز هم نمی تواند آن انتظاری را که در مردم هست برآورده کند ، در واقع بسیاری از شهروندان به دنبال بوستان یا پارکی در دسترس و به دور از سروصدای ماشینها ، تعمیرگاهها ، بنگاهها و . . . هستند که به نظر نگارنده بوستان امید این فاکتورها را ندارد.

رشد شهرنشينی و افزايش جمعيت در شهرستان  ایوان در طی سال‌های مختلف ، در اين شهر نياز به فضای سبز و گسترش آن را به عنوان يکی از مهمترين عوامل موثر در کاهش بار روانی جامعه مطرح می کند ، پارک‌ها و بوستانها به عنوان بخشی از فضای سبز نقش مهمی در زندگی شهروندان و زيبايی و سلامت روحی و روانی آنها ايفا می‌کنند.

یکی از مطالبات مردم شهرستان احداث بوستانهای محله جهت رفاه حال خانواده های شهرستان است که در مقایسه با دیگر شهرستانها و استانهای کشور بسیار خواسته ناچیز و معقولی است اما باید دید که دولت محترم برای این مردم ولایت مدار و پشتیبان نظام حرکتی مثبت انجام خواهد داد یا کمکان چشم انتظار بمانند ؟ ساخت بوستانها اگر چه کوچک اما بصورت پراکنده در نقاط مختلف شهر می تواند تاثیر بسزایی در تحول شهر داشته باشد تجربه ای موفق اما محدود که در یک نقطه از شهر (فرهنگیان فاز2) اجرا گردید و تاثیر شگرف آن را کسی نمی تواند انکار کند ، اما براستی این طرح چرا در سایر نقاط شهر اجرایی نگردید ؟

وجود فضاهای مناسب سبز و بوستانها در سطح شهرها از کاستن بار روانی جامعه و ایجاد فضای اجتماعی شاداب و کمتر درگیر خشونت بسیار موثر است تا جايي كه اگر فضاي سبز نباشد انسان نفسش مي‌گيرد و به گونه‌اي انسان با وجود فضاهاي سبز است كه سرزنده و شاداب است.

پاركها و فضاهاي سبز شهري نقش موثري در كيفيت جامعه شهري دارند و ازمواردي نظير" ميزان سرانه فضاي سبز " و " پارك‌هاي عمومي " اغلب به عنوان عوامل مهمي در قابل زيست كردن شهرها وجذابيت بخشي به فضاهاي شهري براي شهروندان ياد مي‌شود ، طبيعت شهري مانند پارك‌ها كه از ضروريات زندگي شهروندان است و فضاي سبز جزئي از بافت شهر است كه عملكردهاي متعددي دارد ، عملكرد‌هاي زيست محيطي، اجتماعي،رواني، اقتصادي، زيبايي شناسي از نقش‌هايي هستند كه فضاهاي سبز در شهرها ايفا مي‌كند.

جا دارد مسئولان شهری و شهرداری ایوان در ایجاد بوستانهای محله ، فضاهای سبز مناسب ، شاداب و سر زنده در شهرستان همت بیشتری نمایند.

 

 

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد