سرویس: استان ایلام
کد خبر: 18980
|
10:37 - 1394/11/27
نسخه چاپی

مردم از وضعیت درمان سرگردانند؛

ارائه نتایج معکوس آزمایشات پزشکی در ایلام

ارائه نتایج معکوس آزمایشات پزشکی در ایلام
مشکلات موجود در برخی آزمایشگاه های استان موجب شده تا هزینه های اضافی به بیماران تحمیل شود.

به گزارشايلام بيدار به نقل از ایلام پویا ، «جواب آزمایش شما اشتباه است». «نمونه‌گیری را دوباره تکرار کنید». «جواب آزمایش‌های این آزمایشگاه درست‌تر است». «آزمایش را در فلان آزمایشگاه خصوصی انجام دهید»؛ این جملات برای برخی از افراد که چند باری راهشان به بیمارستان و مطب دکتر افتاده باشد آشناست. اینها بیشتر از هر چیزی بر خطاهایی انگشت می‌گذارند که در جواب آزمایش‌های آزمایشگاه‌ها رخ می‌دهد.

بیماران و برخی از شهروندان ایلامی در رابطه با تشخیص‌های آزمایشگاهی گلایه‌هایی دارند به‌طوری که حتی پزشکان نتایج آزمایشگاه‌ دولتی را قبول نمی‌کنند و باید بیمار بار دیگر آزمایش بدهد؛ این مشکل واقعیت دارد و نمی‌توانیم این اشکال را نادیده بگیریم، به هر حال دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاه‌ها باید به‌روز شود و نیروهای فعال در این حوزه نیز کارآمدی لازم را داشته باشند.

در برخی موارد اشتباه یک آزمایشگاه باعث اختلال در روند درمان بیمار می‌شود و از طرف دیگر بیمار نیز باید هزینه‌های دوباره‌ای پرداخت کند.

اما از کنار خطاهای آزمایشگاهی به سادگی نمی‌توان گذشت. نتایج گمراه‌کننده آزمایشگاهی موجب ایجاد نگرانی و اضطراب و صرف وقت و هزینه‌های گزاف می‌شود، اگر خطای موجود در پاسخ آزمایش بیش از محدوده تعریف شده خطا باشد، می‌تواند در برخی موارد کشنده باشد. با توجه به اینکه آزمایشگاه‌ها پایه‌های تشخیصی درمان هستند، خطاهای آزمایشگاهی می‌تواند جان بیماران را به خطر بیندازد. سالانه تعداد زیادی از افراد برای تشخیص و تعیین داشتن یا نداشتن بیماری، ملزم به انجام آزمایش می‌شوند. این درحالی است که در این بین، برخی افراد به بیماری‌های صعب‌العلاجی مبتلا هستند اما در نتایج آزمایشی آنها، چنین بیماری‌ای مشاهده نمی‌شود و برعکس در نتایج آزمایشگاهی برخی افراد سالم، یک نوع بیماری خطرناک یا مزمن مشاهده می‌شود.

یکی از مخاطبین ایلام پویا نتایج آزمایش فردی که مربوط به دو آزمایشگاه معتبر در استان است را در اختیار خبرنگار ما قرار داد  تا علت تناقض در جواب آزمایش را پیگیری کند.

این شهروند پس از انجام آزمایش در آزمایشگاه دولتی به پزشک جهت تشخیص بیماری مراجعه کرد که این پزشک معتبر پس از مشاهده نتیجه آزمایش، از بیمار خواست تا همین آزمایش را در آزمایشگاهی خصوصی تکرار کند؛ چراکه به گفته وی دستگاه های این آزمایشگاه به روز بوده و نتایج آن از آزمایشگاه دولتی ایلام معتبر تر است. پس از تکرار آزمایش نتیجه کاملا متفاوت گزارش شد.

آیا دانشگاه علوم پزشکی ایلام این موضوع را تایید میکند که "دستگاه‌های آزمایشگاهی بخش خصوصی کیفیتی بهتر از دستگاه‌های بخش دولتی دارند؟".

بر اساس گزارش ایلام پویا یکی از عواملی که خطای آزمایشگاهی را ایجاد می‌کند کمبود نیرو در بخش دولتی است؛ با توجه به هزینه‌هایی که استخدام نیرو دارد سیستم دولتی نباید منتظراستخدام باشد بلکه باید برای رفع این مشکل دست به خرید خدمت بزند. در آزمایشگاه‌ها دستگاه‌ها هر چند وقت یکبار باید کالیبره شوند تا از صحت جواب‌هایی که تحویل می‌دهد مطمئن شد، در صورتی که دستگاه مشکلی داشت آن را درست یا تعویض کرد.

سیستم‌های نظارتی هم باید نظارت لازم را بر عملکرد پرسنل و درستی دستگاه‌های بیمارستان‌ها داشته باشند. از سوی دیگر مردم هم باید اگر با مورد اشتباهی در جواب آزمایش مواجه شدند به بیمارستان مربوطه گزارش کنند و با شکایات خود زمینه لازم برای نظارت بیشتر و بهبود عملکرد بیمارستان‌ها را ایجاد کنند.

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد