سرویس: اجتماعی
کد خبر: 67263
|
00:16 - 1403/06/30
نسخه چاپی

میوه جنگلی وَنوُشک و خواص آن را بشناسید؛

نقش گیاهان دارویی در طبیعت بکر ایلام

نقش گیاهان دارویی در طبیعت بکر ایلام
یکی از میوه‌های طبیعی و منحصربه‌فرد کوه‌های ایلام، ونوشک یا پسته کوهی است. این میوه کوچک و خوشمزه در فصل بهار و پاییز در ارتفاعات ایلام به‌وفور یافت می‌شود و به دلیل طعم ترش‌وشیرین خود، در تهیه انواع غذاها و شیرینی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»،استان ایلام با طبیعت بکر و کوهستانی خود، یکی از غنی‌ترین مناطق ایران از نظر تنوع گیاهان دارویی و خوراکی است. این منطقه با داشتن بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی دارویی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ذخیره‌گاه‌های طبیعی کشور شناخته می‌شود. گیاهان دارویی ایلام از دیرباز در طب سنتی و درمان بیماری‌ها نقش مهمی ایفا کرده‌اند و همچنان در زندگی روزمره مردم این منطقه جایگاه ویژه‌ای دارند.

یکی از میوه‌های طبیعی و منحصربه‌فرد کوه‌های ایلام، ونوشک یا پسته کوهی است. ونوشک با طعم و خواص بی‌نظیر خود، نه‌تنها به‌عنوان یک آجیل محبوب در میان مردم محلی شناخته می‌شود، بلکه دارای خواص دارویی فراوانی نیز هست. این میوه کوچک و خوشمزه در فصل بهار و پاییز در ارتفاعات ایلام به‌وفور یافت می‌شود و به دلیل طعم ترش‌وشیرین خود، در تهیه انواع غذاها و شیرینی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ونوشک علاوه بر مصرف خوراکی، دارای خواص درمانی متعددی است که از جمله می‌توان به تقویت دستگاه ایمنی بدن، کاهش قند خون، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تسکین دردهای مفصلی اشاره کرد. همچنین، صمغ و شیره این درخت نیز به‌عنوان آدامس طبیعی و دارویی مورداستفاده قرار می‌گیرد و در درمان مشکلات گوارشی و یبوست مؤثر است.

در همین راستا حیدر رستمی، فعال فرهنگی و همیار محیط‌زیست در گفتگو با خبرنگار تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: بازارهای ایلام این روزها پر از میوه جنگلی درخت بنه است که در اصطلاح محلی به آن ونوشک یا پسته وحشی می‌گویند که قیمت این میوه در سطح شهر متفاوت است و گاهی با ترازوهای دیجیتالی و گاهی با لیوان‌ها اندازه‌گیری می‌شود. 
 

فعال فرهنگی و همیار طبیعت گفت: این میوه سرشار از خواص فراوان است و نعمتی از جانب خداوند متعال محسوب می‌شود. 



نقش گیاهان دارویی در طبیعت

 وی تأکید کرد: حفظ اکوسیستم یا زیست‌بوم بسیار مهم است، زیرا انسان، درخت، گیاه، چرنده‌وپرنده با تعامل و هماهنگی با یکدیگر به دوام و بقای این چرخه زیستی کمک می‌کنند. 
رستمی با اشاره به اینکه بسیاری از چرندگان و پرندگان که توسط خالق یکتا آفریده شده‌اند و از همین طبیعت خوب خداوند ارتزاق می‌کنند، گفت: گیاهان دارویی نظیر پونه کوهی، آویشن و ونوشک به درمان دردهای خود و فرزندانشان در شب‌ها و روزهای سخت زمستان کمک می‌کنند. 
وی همچنین به عجایب خلقت پروردگار اشاره کرد و گفت: هر چه به بالای قله‌ها نزدیک‌تر می‌شویم، گیاهان و میوه‌های وحشی با طبع گرم‌تر دیده می‌شوند که به تعادل دمای بدن پرندگان و چرندگان در میان برف و یخ‌بندان کمک می‌کنند.
فعال فرهنگی و همیار طبیعت در پایان تأکید کرد: همان‌طور که دشت‌های فراخ با محصولات کشاورزی رزق‌وروزی ما انسان‌ها را فراهم می‌کنند، گیاهان وحشی نظیر سیر کوهی و بنه آویشن نیز سهم حیوانات و پرندگان هستند که ما زبانشان را نمی‌فهمیم، اما همه ذرات عالم در نهان با ما سخن می‌گویند. 

 



استفاده منصفانه از مواهب خدادادی 

وی با اشاره به مشکلات برداشت بی‌رویه مردم از گیاهان و میوه‌های جنگلی و همچنین تعامل منصفانه با طبیعت اضافه کرد: کسی منکر استفاده از مواهب خدادادی ایلام نیست، اما انصاف حکم می‌کند که سهمی از ونوشک و زالزالک را برای طبیعت و دانه‌پاشی آن‌ها باقی بگذاریم.
رستمی بیان کرد: که ما نمی‌دانیم کدام دانه‌ها قابلیت زادوولد دارند و می‌توانند در دل خاک فروروند و در فصل بهار به گیاه و درخت تبدیل شوند. 
همیار طبیعت خاطرنشان کرد: از این ونوشک ممکن است سهم کبکی باشد که در زمستان سرد کوهساران زاگرس از تب و لرز رنج می‌برد و به درخت ون به‌عنوان داروخانه طبیعت پناه می‌برد. 
رستمی در پایان با بیان اینکه باید باانصاف با میوه‌های مختلف طبیعت برخورد کنیم یادآور شد: درگذشته پیران آبادی مترسک بر مزرعه خود نمی‌گذاشتند و با صدای بلند بر سر گنجشک‌ها فریاد نمی‌کشیدند. آن‌ها به فرزندانشان نصیحت می‌کردند که گنجشک‌ها نیز سهمی در مزرعه دارند و خدا روزی‌رسان است. به همین دلیل، برکت مزرعه آن‌ها همیشه بیشتر از دیگران بود.

 در ادامه ویدئویی از درخت وَنوُشک واقع در جنگل‌های زیبا و بکر ایلام را ببینید

 

انتهای خبر/ م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد