سرویس: استان ایلام
کد خبر: 18920
|
07:04 - 1394/11/24
نسخه چاپی

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام:

راضی کردن آمریکا مشکلات اقتصادی را حل نمی کند

راضی کردن آمریکا مشکلات اقتصادی را حل نمی کند
محمد تابان گفت: باید سازه های ذهنی خود را تغییر داد و باید دانست این غرب نیست که ملت را نجات می دهد.

به گزارشايلام بيداربه نقل ازایلام رصد، دکتر"محمد تابان"، عضو هيات علمي دانشکده ادبيات و علوم انساني و مدير گروه مديريت دانشگاه ایلام اظهار داشت: مفهوم اقتصاد مقاومتی تا قبل از بیانات رهبری جایی در ادبیات ما نداشت و با تبیین معظم له وارد ادبیات کشور شد و این اقتصاد از نظر ایشان اقتصادی است که در شرایط تحریم و فشار و خصومت می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.

اقتصاد مقاومتی، اقتصاد شرایط سخت و بحرانی است

وی با اشاره به تعریف رهبری از این اقتصاد، تصریح کرد: پس وقتی ما به بیان و تعریفی که از این اقتصاد شده است توجه کنیم می فهمیم که مربوط به شرایط فشار و بحران و دشمنی ها است و برای شرایط عادی نیست.

دکتر تابان افزود: اقتصاد مقاومتی مربوط به زمانی است که آن اقتصاد دچار مشکل شده و مبتنی بر تئوری هایی است که پشتوانه این مفهوم است و میتواند درمسیر مبارزه با آن موردی که شالوده ها و زیرساخت های اقتصادی را مورد هدف قرار داده خود را بازیافت کرده وآن اقتصاد را در مسیر پویایی قرار دهد.

اقتصاد مقاومتی به عنوان یک اقتصاد موازی با اقتصاد کشور می تواند عمل کند

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام با بیان این مسئله که بحث اقتصاد مقاومتی می تواند به عنوان یک اقتصاد موازی مطرح شده در تجربه انقلاب اسلامی همچون تأسیس برخی نهادهای انقلابی مثل جهادسازندگی، سپاه پاسداران، بسیج که در مواقع حساس به یاری نظام آمدند می تواند در شرایطی که دچار بحران شدیم،  بحران زدایی کرده و کشور را به موفقیت برساند.

وی گفت: نگاه من این است که این اقتصاد مقاومتی همچون نهادهایی ذکر شده در شرایط کنونی که اقتصاد ما دچار رکود و مشکل است و از جهت های مختلفی دچار هجمه شده است بسیار راهگشا باشد.

اقتصاد مقاومتی به عنوان یک فرهنگ عمومی مطالبه شود

تابان با اشاره  به تأکیدات رهبری در این خصوص، ادامه داد:  امروز اقتصاد مقاومتی  به عنوان یک فرهنگ عمومی در جاهایی که اقتصاد ما آسیب پذیر است کمک کار بوده ومیتواند مسیراقتصاد کشور را هموار کند.

اقتصاد مقاومتی، اقتصادی ترمیمی، آسیب زا، و کارآمد است

میر گروه مدیریت دانشگاه ایلام، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی با توجه به پشتوانه های خوبی که داراست می تواند یک اقتصاد ترمیمی بوده و اقتصاد ما را آسیب زدایی کرده و جاهایی که آسیب وفرسودگی یا ناکارآمدی وجود دارد از نظر اقتصادی آن جاها را بازیافت و ترمیم کرده و با ساختاردهی مجدد بتواند کارکرد خوبی در پیشرفت و ترقی اقتصاد ایران داشته باشد.

اقتصاد مقاومتی مدافع کشوردر مقابل هجمه های صورت گرفته اقتصادی است 

تابان ابراز داشت: این مفهوم  همچنین می تواند یک نوع اقتصاد دفاعی باشد و از نظر مدیریتی،  یعنی اینکه افتصاد مقاومتی پدیده ای است که قادر است از بسیاری از حوزه های ما مخصوصا هجمه هایی که به اقتصاد ما شده است دفاع کند.

اقتصاد مقاومتی، سدی است برای طراحانی که به مقابله با اقتصاد ما برخواسته اند

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، سدی است برای طراحانی که به مقابله با اقتصاد ما برخواسته اند و می تواند ضررهای آن را به حدااقل برساند، گفت: با توجه به نظرات بسیاری از نخبگان و اندیشمندان و مدیران داخلی و خارجی که به مفهوم اقتصاد مقاومتی رجوع کرده و آن را مطرح کردند این موضوع می تواند به عنوان یک الگو اقتصادی مطرح شود که هم در بلند مدت و هم کوتاه مدت بتواند برای کسانی که از آن استفاده می کنند در مقابل رقیبان خود استفاده نمایند.

تابان خاطرنشان کرد: این اقتصاد، مدلی جدید مبتنی بر رویکردهای دینی، مذهبی،اعتقادی و فرهنگی کشور با مدل و تبیینی بومی، که الگویی کاملا ایرانی اسلامی است که می توانیم در اقتصاد کشور آن را مبنا قرار داده و در حوزه جهانی هم حرف برای گفتن داشته باشیم.

وی، بیان داشت: امروز شرایط دنیا با گذشته متفاوت است وجهان امروز، جهانی سیستمی است یعنی در این سیستم، همه عناصر آن به نوعی با یکدیگر در ارتباط و تعامل هستند.

عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تأکید کرد: ایران اسلامی با این شرایط و ویژگی خاص ژئوپلتیکی و ارتباط آن با آبراه های مختلف و ذخایر بیشمارو منابع انسانی و فاکتورهای زیادی که در این رابطه  دارد،  ظرفیت و توان این را دارد که در این هجمه هایی که صورت گرفته مقاوم و پابرجا باشد.

با نگاه به داخل و رویکرد بومیدر مقایل بازی های خصمانه و ظالمانه غرب بایستیم

وی عملکرد، سیاست گذاران، مدیران و مردم را در این حوزه مهم دانست و گفت: سیاست و ظرفیت دفاعی و ملی ما به گونه ای است که می تواند در مقابل این بازی های خصمانه و ظالمانه غرب بایستدو در بسیاری از جهات با نگاه به داخل و رویکرد بومی وابستگی به غرب رااز بین ببریم.

راضی نگه داشتن آمریکا مشکلات اقتصادی ما را حل نمی کند

مدیر گروه مدیریت دانشگاه ایلام، تصریح کرد: اگر خود باختگی نداشته و بحث اقتصاد مقاومتی را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم و به ان باور داشته باشیم می توانیم اقتصاد را در درون به چرخش در آورده و از آنچه که داریم بهره برداری کنیم و با کشورهایی که لازم است تعامل کنیم تعامل اقتصادی برقرار کنیم و نیائیم به گونه ای تبیین کنیم که تنها برجام علاج و درمان اقتصاد کشور است چنانکه تا کنون هیج نتیجه ای حاصل نشده است. 

 با کشورهایی که منافع و عزت ملی ما را خدشه دار نمی کنند تعامل داشته باشیم

تابان افزود: بنا به تأکیدات مقام معظم رهبری کلید حل مشکلات ما در درون کشور است وبا اتکا به داشته های خودی و برنامه ریزی و استراتژی صحیح گردش اقتصاد را تسریع و ارتقاء  بدهیم و با کشورهایی که منافع و عزت ملی ما را خدشه دار نمی کنند تعامل داشته باشیم.

وی با بیان این نکته، که اقتصاد ما وابسته به هیچ قدرت بیگانه ای نبوده، یادآور شد:  دشمنان و استکبار جهانی از گذشته تا کنون به دنبال ورشکستگی ما بوده وخواهند بود،  لذا باید سازه های ذهنی خود را تغییر بدهیم و نبایدمعتقد باشیم که فقط غرب می تواند ما را نجات دهد این ذهنیت را تغییر دهیم و روی پای خود بایستیم و بابرنامه پیش برویم.

تابان تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی ترمیمی بر اقتصاد ایران است که هم می تواندموازی با روند اقتصاد کشور حرکت کند وهم می تواند ترمیم کننده باشد .

مدیر گروه مدیریت دانشگاه ایلام، ادامه داد: اکنون که در دوران اجرایی شدن برجام هستیم، دولت باید اقتصاد مقاومتی را نیز در برنامه ریزی های کلان خود مد نظر داشته باشد، زیرا ساختن اقتصادی داخلی و مطمئن و خود کفا بسیار کارآمد تر از اقتصادی عاریتی و وابسته به اقتصاد کشورهای دیگر است.

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد