سرویس: استان ایلام
کد خبر: 17783
|
07:33 - 1394/09/22
نسخه چاپی

شهرستان تازه تأسیس سیروان را دریابید/

غسالخانه ای که تاکنون میت به خود ندیده است

غسالخانه ای که تاکنون میت به خود ندیده است
در هر شهر و شهرستان یکی از مهمترین و شاید واجب ترین مراکز، سردخانه نگهداری اجساد و غسالخانه می باشد که متأسفانه در شهر لومار به دلیل بی توجهی مسئولین این دو در هاله ای از ابهام قرار گرفته اند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیروان نوین، در هر شهر و شهرستان یکی از مهمترین و شاید  واجب ترین مراکز، سردخانه نگهداری اجساد و غسالخانه می باشد که متأسفانه در شهر لومار به دلیل بی توجهی مسئولین این دو در هاله ای از ابهام قرار گرفته اند.

امروزه وجود سردخانه و غسالخانه یکی از ابتدایی‌ترین امکانات هر شهر است و از همه مهم‌تر دسترسی آسان همه مردم برای قراردادن اجساد عزیزان خود در سردخانه و غسل آن در غسالخانه کار چندان سختی نیست ولی متأسفانه درشهر لومار این دو مهم به یک تراژدی تبدیل شده است.

غسالخانه‌ این شهر میّت ندیده است

از سالیان گذشته تا به امروز مردم شهر لومار مردگان خود را در خانه غسل می‌دهند و پس از بجا آوردن عزا و شیونی محلی در خانه، میت را روانه‌ی منزل ابدی می‌کنند.

بیش از ده سال پیش در این شهر ساخت غسالخانه ای در حاشیه شهر شروع شد که بعد از چند سال آماده افتتاح و بهره برداری شد اما این غسالخانه میت ندید و متاسفانه به دلایل نامشخص بسته شد و مردم این شهر نیز هنوز مردگان خود را در خانه غسل می دهند.

در سال 93 شهردار و شورای جدید عزم خود را جزم کرده و اقدام به بازسازی و توسعه ای این غسالخانه کردند ولی باز هنوز این غسالخانه به بهره برداری نرسیده است و مردم این شهر و حتی روستاهای اطراف باز باید در انتظار افتتاح و شروع به کار این غسالخانه بمانند.

مردگانی که مسیر خود را به سمت شهرداری لومار تغییر می دهند

تا یک ماه گذشته مردم شهر لومار و حتی شهرستان سیروان به دلیل نبود سردخانه نگهداری اجساد در سطح شهرستان باید بلافاصله میت خود را دفن یا به سردخانه موجود در شهرستان ایلام یا چرداول انتقال می دادند که علاوه بر تحمیل هزینه های اضافه برای آنها خطر تصادف های جاده ای را نیز افزایش می داد.

سردخانه که یکی از نیازهای اساسی این شهر و شهرستان بوده و مردم بارها خواستار تحقق این خواسته بحق شدند ولی با تحقق نیافتند این خواسته، خیرین این شهرستان خود دست به کار شده و تجهیزات یک سردخانه با ظرفیت دو نفر را خریداری کردند.

اما از نکات قابل تحمل این است به دلیل نبود مکان و عدم افتتاح غسالخانه شهر لوماراین تجهیزات در شهرداری لومار نگهداری و مردم این شهر و شهرستان مردگان خود را باید به شهرداری لومار برده و در این مکان نگهداری کنند.

نبود برق تنها مشکل افتتاح غسالخانه شهر لومار

مجتبی پنجعلی زاده، عضو شورای شهر لومار در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین در خصوص علت افتتاح نشدن غسالخانه شهر لومار گفت: شورا و شهرداری لومار که غسالخانه را یکی از نیازهای اساسی شهر لومار می دانستند در سال 93 شروع به بازسازی و توسعه غسالخانه ای این شهر که قبل از هر گونه استفاده به حالت مخروبه در آمده بود، نمودند.

وی اظهار کرد: برای بازسازی و توسعه این غسالخانه از محل اعتبارات شهرداری لومار در سال 93 و 94 اعتباراتی تخصیص داده شد که در حال حاظر ساختمان این غسالخانه تکمیل شده است.

عضو شورای شهر لومار نبود برق را تنها مشکل افتتاح غسالخانه شهر لومار دانست و افزود: به علت نبود اعتبار؛ برق این غسالخانه نصب نشده است و برای انتقال و نصب برق آن نیاز به تخصیص اعتبار از سوی مسئولین شهرستان سیروان است چرا که شهرداری لومار فاقد اعتبار کافی می باشد.

پنجعلی زاده خاطرنشان کرد: در صورت تخصیص اعتبار برای انتقال و نصب برق از سوی مسئولین شهرستان این غسالخانه افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه مکان تجهیزات سردخانه اجساد در این غسالخانه فراهم شده است، اظهار کرد: با انتقال و نصب برق غسالخانه لومار، تجهیزات سردخانه اجساد که در حال حاظر در شهرداری لومار نگهداری می شوند به این غسالخانه انتقال داده می شود.

پنجعلی زاده تصریح کرد: برای رفاه حال مردم شهر و حتی شهرستان از مسئولین انتظار می رود در این خصوص همکاری کرده و با تخصیص و واگذاری اعتبارات لازم، هرچه سریعتر نسبت به بهره برداری این غسالخانه و سردخانه اقدام نمایند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد