سرویس: استان ایلام
کد خبر: 17742
|
08:19 - 1394/09/17
نسخه چاپی

معضلی دیگر به معضلات لومار اضافه شد؛

پرسه سگ های ولگرد در خیابان های شهر لومار

پرسه سگ های ولگرد در خیابان های شهر لومار
جولان سگ‌های ولگرد در سطح خیابان‌های شهر و مخصوصا در مناطق حاشیه ای لومار، معضلی است که موجب هراس و نگرانی شهروندان شده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیروان نوین، افزایش بی رویه جمعیت سگ های ولگرد یا بی صاحب و پرسه زنی آنها در سطح شهر لومار معضلی است که این روزها به شدت موجب هراس و نگرانی و ایجاد مشکلاتی برای شهروندان این شهر شده و خطر جدی برای سلامت و امنیت شهر و شهروندان ایجاد کرده است و از سویی شاهد برخورد آنچنانی با این حیوانات مزاحم نیستیم .

وجود سگهای ولگرد و گرسنه در سطح شهر حتی سلامت و امنیت دانش آموزان را به خطر انداخته و این در حالی است که بسیاری از شهروندان از این موضوع گلایه دارند.

حضور سگهای ولگرد نگرانی هایی را در بحث سلامت شهروندان نیز به وجود آورده که این حیوانات ناقل بیماریهای مسری هستند که تهدیدی جدی برای سلامت مردم و بهداشت محیط به شمار می روند.

با توجه به شناخت بسیاری از بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان، امروزه در هیچ نقطه ای حضور آزاد سگ های بدون صاحب در خیابان ها امر پذیرفته شده ای نیست.

وجود سگ های ولگرد در سطح شهر علاوه بر خطرات ناشی از حمله و گاز گرفتکی می تواند باعث بیماری های خطرناکی از جمله، کیست هیداتیک، هاری، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز شود که بر اساس منابع علمی مشخص شده، از میان ۴۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان حدود ۱۰۰بیماری ازسگ به انسان انتقال می یابد.

یکی از شهروندان لومار در گفتگو با خبرنگار ما در این رابطه گفت: سگهای ولگرد موجب ترس و نگرانی اهالی منطقه شده و شبها از وجود چنین سگهایی آرامش و استراحت نداریم.

وی اظهار کرد: علاوه بر شب ها حتی در روزها بچه ها از وجود این سگ های ولگرد در امان نیستند بطوریکه بچه ها از ترس این سگ ها به مدرسه نرفته و باستی همراه والدین به مدرسه بروند.

وی افزود: این سگ های ولگرد آسایش و زندگی روزمره ما را بهم زده اند و شهرداری باید به این مضوع رسیدگی کند.

یکی دیگر از شهروندان در گفتگو با خبرنگار ما ابراز نگرانی کرد و گفت: حضور سگ های ولگرد در سطح شهر به دلیل مسائل بهداشتی سبب نگرانی شهروندان شده است. رعب و وحشت حاصل از حضور این سگ ها، تردد را برای برخی شهروندان مختل نموده و آرامش شهر را برهم زده است.

شهروند دیگری اظهار کرد: سگ های ولگرد با پاره کردن کیسه های زباله و پخش آن ها در کوچه ها، سبب آلوده شدن محیط می شوند که این امر خود نیز سبب بروز مشکلات عدیده ای هم برای ساکنین محلات و هم دستگاههای اجرایی جمع آوری زباله شده است.

یک شهروند دیگر در گفتگو با خبرنگار ما از سر و صدای ممتد و آزار دهنده این موجودات گلایه کرده و افزود: در اغلب ساعات پایانی روز و نیمه های شب صداهای عجیب و غریبی از سگ های ولگرد به گوش می رسد که معمولا باعث وحشت و ترس اعضای خانواده بویژه کودکان می شود.

وی گفت: خیابان ها و به ویژه حاشیه  شهر جولانگاه سگ های بی صاحب شده و این باعث نگرانی شهروندان شده است.

جمعی از والدین از نگرانی خود به جهت وجود سگهای ولگرد در مسیر تردد فرزندانشان گفتند و از مسئولین خواستار شدند در زمینه حل این معضل هرچه زودتر اقدامات لازم را انجام دهند تا فرزندان خود را با اطمینان خاطر روانه مدرسه نمایند.

تاکنون هیچ آسیب جانی از طریق این سگ ها گزارش نشده است اما باید اضافه نمود رعب و وحشت حاصل از حضور آنها در سطح شهر تردد را برای برخی شهروندان مختل نموده است و باید در نظر داشت زیبنده یک شهر نیست که محل جولان سگ های بی خانمانی باشد که آرامش شهروندان را برهم زنند .

در این راستا طرح معدوم سازی سگ های ولگرد از سطح شهر باید اجرا شود و در این باره شبکه بهداشت و درمان و شبکه دامپزشکی شهرستان سیروان و شهرداری لومار باید به وظایف خود عمل کنند و ضرورت دارد شهرداری لومار نسبت به تشکیل کارگروه و اجرای دستورالعمل اتلاف سگ های ولگرد که منجر به ایجاد وضعیت نابسامان در سطح شهر شده اند اقدام کند .

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد