سرویس: استان ایلام
کد خبر: 28545
|
07:14 - 1396/06/04
نسخه چاپی

اتش نزاع قبیله ای بر دامن جنگلهای دره شهر/اکالیپتوس مدرنترین وسیله اطفا حریق در کبیرکوه

اتش نزاع قبیله ای بر دامن جنگلهای دره شهر/اکالیپتوس مدرنترین وسیله اطفا حریق در کبیرکوه
شاید کسی که برای انتقام از شخصی یا مشکل روانی بر پیکره زخم دیده کبیرکوه کبریت نادانی می کشد در تصورش نمی گنجد بعدها دود این حرکت نابخردانه به چم فرزندان این دیار می رود.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازسیمره خبر، آتش‌ سوزی جنگلهای زاگرس به پدیده‌ای و کابوس تلخ برای مردم و مسئولان استان ایلام تبدیل شده است.

سوختن سالانه صدها هکتار از عرصه های جنگلی زاگرس، بلوطهای بی جایگزین و اراضی کشاورزی به چالشی بزرگ بین مردم، مسئولان و نیز دولت بوجود آورده بطوریکه که هرکدام توپ مشکلات را به زمین دیگری می اندازند.

مردم سالهاست با دست خالی و به کمک شاخه های اکالیپتوس به جنگ این غول بی شاخ دم می روند، اما مسئولان همچنان جلسه بحران بی خاصیت می گذارد در حالی که همه حتی کودکان نیز می دانند زجر این استان فقط با تجهیزات اطفاء حرق پایان می گیرد، که صد البته آن نیز به لطف دولت و ناکارآمدی مسئولان استان به از ما بهتران داده می شود.

کوهستانهای شهرستان دره شهر  نیز با 104 هزار هکتار عرصه جنگلی و 155 کیلومتر وسعت، صعب العبورترین مناطق استان ایلام می باشند که همین مشکل باعث شده  رای خاموش کردن آتش در مناطق پراکنده باید بین شش تا هشت ساعت پیاده روی کرد، و آغاز مهار آتش نیز حدود ده ساعت طول می برد که با توجه به مهم بودن زمان در امر اطفاء حریق این مشکل عملا باعث خسارت بیشتر و عمیقتر می شود.

علاوه بر معضل زمان، کمبود نیروی انسانی و امکانات اطفاء حریق نیز بر شدت خسارت می افزاید.

در بهترین شکل ممکن هر نفر می توانند یک بیلچه، پنج لیتر آب و مقداری مواد غذایی را برای این کوهنوردی 8 ساعته با خود حمل کند که مسلما در صورت بروز آتش سوزی وسیع این وسایل هیچ کمکی به کاهش خسارت نمی کنند و باز هم باید دست به دامان شاخه درختان و بیل بعنوان مدرنترین وسیله اطفاء حریق در استان شد.

نکته دیگر اینکه کسانی که این مسیر را طی می کنند به دلیل فعالیت زیاد دچار ضعف، گرسنگی و تشنگی شدید می شود که عملا کارایی صد درصدی خود را از دست خواهد داد.

یکی از مباحثی که سالهاست بر روی آن بحث می شود هلی بورد نیروهای کمکی و پشتیبانی است که مکان آن نیز در دره شهر تعبیه شده است، که در صورت تحقق آن می توان نیروهای بیشتری برای اطفاء حریق و نیز تیم پشتیبانی برای ریکاوری گروه اولیه به منطقه بحران زده اعزام کرد.

تا کنون با توجه به پیگیریهای منابع طبیعی این امرمیسر نشده و مردم بوسیله وسایط نقلیه خود و نیز اداره منابع طبیعی با دو ماشین! عملا نمی توانند در کاهش خسارات مخصوصا در مناطق صعب العبور کاری از پیش ببرند.

یکی دیگر از مشکلات در مناطق صعب العبور کمبود آب برای خاموش کردن حریق است، سد سیمره به دلیل تمرکز بر سه شهرستان بدره، دره شهر و آبدانان می تواند به عنوان ایستگاه هلی کوپتر آبپاش به کمک سوانح جنگلی و نیز انسانی بیاید،که متاسفانه بازهم مسئولان استان با توجه به درگیری سالانه با این بحران هنوز موفق به تهیه این وسیله ضروری  برای این منطقه نشدند،این در حالی که برخی استانها که از نعمت این طبیعت زیبا بی بهره اند مجهز به بهترین وسایل اطفاء حریق هستند.

بر اساس بررسیها  یک درصد بصورت طبیعی و چهار درصد بصورت سهوی در بروز آتش سوزی جنگلها و مزارع دخیل هستند و  95 درصد این آتش سوزی بر سر مسائل قومی قبیله ای، حسادت بر سر چراگاهها، نزاعهای دسته جمعی، انتقام گیری، قتل و وجود اتراقگاههای معتادان در مناطق دور افتاده کبیرکوه اتفاق می افتد، که تنها راهکار ان وضع جریمه های سنگین، پایش مناطق، حضور دیده بانها و فرهنگسازی در بین روستائیان و عشایر در گیر می باشد.

آتش سوزی باعث نابودی درختچه ها، نا امن شدن زیستگاه جانوران، از بین رفتن موجودات و مهاجرت انها و به طبع از بین رفتن چرخه زیستی در کبیرکوه می شود، مکانی که سالهاست به زیبایی، سرسبزی و زیستگاههای منحصر بفردش می نازیم.

همچنین از بین رفتن گیاهان خشک باعث بوجود آمدن سیل، روان آب، نابودی ذخیره گاههای نزولات جوی و فرسایش خاک بعنوان مهمترین ثروت هر کشور می شود که می تواند آسیب زیادی به زندگی مردم شهرستان دره شهر وارد کند.

شاید کسی که برای انتقام از شخصی یا مشکل روانی بر پیکره زخم دیده کبیرکوه کبریت نادانی می کشد در تصورش نمی گنجد بعدها دود این حرکت نابخردانه به چم فرزندان این دیار می رود.

اگر این شرایط همچنان ادامه پیدا کند جز نابودی، مهاجرت و مرگ شهر تاریخی دره شهر چیزی نخواهیم دید.

 

پایان پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد