سرویس: استان ایلام
کد خبر: 28483
|
07:25 - 1396/06/01
نسخه چاپی

گزارش؛

مسجد؛ حلقه مفقوده برخی محلات آبدانان

مسجد؛ حلقه مفقوده برخی محلات آبدانان
آبدانان با وجود نمازگزاران بسیار متأسفانه با کمبود مسجد مواجه و ساخت مساجد در این شهرستان نیازمند مساعدت مالی نهادهای دولتی و خیرین است.

به گزارشايلام بيدار به نقل از  آبدانان خبر؛ مسجد” یکی از اماکن مقدسی است که از صدراسلام مورد توجه پیامبراکرم حضرت محمد ( ص) و ائمه اطهار (ع ) بوده است وحتی آن بزرگواران درساخت مسجد هم مشارکت می کردند ودیگران را توصیه اکید داشتند که درساخت مسجدبه هرنحوی که توانایی دارند، شرکت کنند

شهر آبدانان با وجو نمازگزاران بسیار متأسفانه با کمبود مسجد و نماز خانه مواجه است ، این شهرستان با توجه به اینکه از نظر فرهنگی بسیار غنی است اما مردم آن از نظر اقتصادی محروم و ساخت مساجد در این شهرستان نیازمند مساعدت مالی و توجه ویژه خیرین ، دولت و نهادهایی است که در عمران شهری و مذهبی فعالیت می کنند.

 برخی از روستاها و محله های شهر آبدانان از داشتن مسجد محروم هستند که نماینده ولی فقیه در شهرستان وامام جمعه آبدانان بارها در خطبه های نماز جمعه ومراسمات مختلف این موضوع را متذکر شده اند و تذکراتشان هم بدون تاثیر نبوده است،اما هنوز به مساجد بیشتری در شهرستان نیاز هست تا مردم بتوانند نمازشان را در آنجا اقامه کنند
در سطح شهر آبدانان محله های کارکنان،کوی اندیشه،مسکن مهر جانبازان که جمعیتی بسیاری از شهر را در خود جایی داده اند فاقد مسجد یا حسینیه هستند که باعث ناراحتی و گلایه این محلات شده و از مسئولان انتظاردارند نسبت به احداث این اماکن اهتمام ویژه ای داشته باشند.
کرمی یکی از ساکنین این محلات به خبرنگار آبدانان خبر گفت:چرا مناطق شهری پر حمعیت شهر فاقد مسجد هستند اگر مسئو.لین فرهنگی و متولیان امر نمی توانند کاری انجام دهند کار را به مردم بسپارند
وی افزود:با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که بحث آتش به اختیار را بیان نمودند مردم می توانند در کارهای فرهنگی وارد شوند .
 یکی دیگر از ساکنین این محلات به خبرنگار آبدانان خبر اظهار داشت: “مسجد”محلی  برای عبادت وراز ونیاز باخالق ، برپایی نماز ،برگزاری مراسمات مذهبی و فرهنگی به مناسبت های مختلف است که این موضوع در این مناطق مورد توجه قرار نگرفته است.
وی افزود:ما از اوقاف وسایر مسئولان مربوطه خواهشمندیم که زمینه استفاده از این مسجد را برای ما و فرزندانمام فراهم کنند تا ساکنان این محلات از فیض نماز جماعت درمسجد ومراسمات معنوی ومذهبی محروم نشوند
 
"ابراهیم هادیزاده"مسئول هیئات مذهبی شهرستان آبدانان در گفتگو با خبرنگار آبدانان خبر گفت:ما در سطح شهرستان33مسجد و حسینه داریم که با  روحانییون و مسئولین عقیدتی ادارات و نهادها 14 روحانی در کل شهرستان در حال فعالیت مذهبی هستند.
وی در خصوص نداشتن مسجد و حسینیه در محلات شهر ابدانان افزود:ساخت مسجد کار اداره اوقاف است که متاسفانه در سطح استان ایلام فقط در مرکز استان وجود دارد.
هادیزاده تاکید داشت:یکی از دلایل عمده در کمبود مساجد در مناطق مختلف شهرستان نداشتن اداره اوقاف است که باید به بررسی و کار ساخت و ساز مساجد بپردازد. 
وی یکی دیگر از مشکلات مساجد سهرستان را کمبود مبلغ و روحانی در مساجددانست و ا فزود:از14 روحانی که در سطح مساجد و ادارات شهرستان فعالیت می کنند فقط یک نفر در بخش سرابباغ است و بقیه در بخش مرکز مستقر هستند به گونه ای بخش مورموری و روستاهای تابع این دو بخش مساجداشان فاقد روحانی هستند.

هادیزاده علت عدم استقبال روحانیان از این مناطق را نداشتن امکانات و دور بودن مسیر از مرکز شهر دانست . 

 مسجد جامع شهر آبدانان

 مسجد جامع شهرستان که در اردیبهشت سال 93 با مساحت 1750 مترمربع در سه طبقه با حضور حجت الاسلام "لطفی" امام جمعه ایلام کلنگ زنی شد  و قرار بود 18ماه با هزینه به بهره برداری برسد اما با گذشت سه سال این پروژه هنوز70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است .
یکی از اعضاء هئیت امنا این مسجد به خبرنگار آبدانان خبر گفت: مبلغ برآوردی این پروژه در سال کلنگ زنی 2میلیارد 200میلیون تومان بود که با گذشت 3 سال طبیعتا این مبلغ برای ساخت کامل آن قابل مقایسه با مقدار حال نیست.

وی  با اشاره به ضرورت بازسازی این مکان برای عموم مردم آبدانان اظهار کرد: متأسفانه به علت عدم تزریق بودجه کافی این پروژه هنوز به بهره برداری نرسیده است .

عضو هیئت امناء مسجد جامع شهرستان آبدانان با اشاره به اینکه مردم این منطقه از لحاظ وضیعت اقتصادی در مضیقه هستند، گفت: بیشتر هزینه های انجام شده از اداره کل راه و شهر سازی استان ایلام در بحث غیر مترقبه بوده است و متاسفانه اداراه اوقاف استان هیچگونه کمکی در این راستا نداشته است.
وی ضمن درخواست از مردم جهت کمک نقدی به ساخت مسجد جامع اظهار کرد: مساجد متعلق به آحاد جامعه است و اگر مدیری یا مسئولی کمکی می کند در جهت مساعدت مالی پروژه است.

لذا از مردم عزیز آبدانان و همه کسانی که توان مالی دارند استدعا داریم به جهت تکمیل این پروژه مهم و معنوی به ساخت مسجد جامع آبدانان کمک کنند و اجازه ندهند ساخت آن متوقف شود.

عزیزانی که  جهت ساخت مسجد جامع آبدانان تمایل به کمک دارند  با ارسال وجه نقد خود به شماره حساب0109936734006 بانک ملی شعبه مرکزی آبدانان و یا شماره حساب 0334298044007بانک صادرات آبدانان در ساخت مسجد جامع آبدانان شریک شوند.


انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد