سرویس: استان ایلام
کد خبر: 19255
|
08:27 - 1394/12/12
نسخه چاپی

مبتکر ایلامی :

تمامی مفسده ها از واردات است/ رویکرد دانش بنیان تولید ملی را تقویت می کند

تمامی مفسده ها از واردات است/ رویکرد دانش بنیان تولید ملی را تقویت می کند
مبتکر ایلامی با اشاره به اینکه تمامی مفسده ها از واردات است، گفت: در صورتی می توان تولید ملی را تقویت کرد که با کم کردن واردات به رویکرد دانش بنیان توجه داشت.

به گزارشايلام بيداربه نقل ازایلام رصد، چند سالی است که مسئله اقتصاد مقاومتی با توجه به ابلاغ سیاست های این اقتصاد از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته است و در این میان «اقتصاد دانش بنیان» در حوزه های اقتصاد و علم وفناوری کشور نیز اصطلاحی است که در ذیل اقتصاد مقاومتی و از محور اصلی آن به شمار می آید.

اقتصادی که به ساده ترین زبان یعنی اینکه پژوهش، علم و فناوری محور اصلی فعالیت های اقتصادی کشور باشد و علم و دانش منشاء اصلی ایجاد ثروت در جامعه قلمداد شود. این اقتصاد که قطعا در مقابل اقتصاد نفتی حرف های جدیدی برای گفتن دارد، تمامی  بخش های آن دانش بر هستند و شرکت های دانش محور و دانش بنیان بازیگران اصلی آن به شمار می روند و صنعت نیز تمامی اجزای خود را دانش محور به پیش می برد.

از نگاه مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی هم اقتصاد دانش بنیان است،ایشان در بیاناتی در حرم مطهر رضوی در نوروز سال 1393 تاکید کردند: « اقتصاد دانش بنیان یعنی از پیشرفت های علمی استفاده می کند، به پیشرفت های علمی تکیه می کند، اقتصاد را بر محور علم قرار می دهد؛ امّا معنای آن این نیست که این اقتصاد منحصر به دانشمندان است و فقط دانشمندان می توانند نقش ایفا کنند.»

در همین زمینه با مهندس" احسان عبدلی"کارشناس ارشد مهندسی عمران و سازه های هیدرولیکی و مدیرعامل شرکت دانش بنیان "ماهان انرژی آب" به گفتگو نشسته ایم  تا ضمن معرفی فعالیت شرکت، از تحقق اقتصادمقاومتی و اقتصاد دانش بنیان با توجه به نیروهای دانشگاهی بومی ومتخصصان داخلی بیشتر آگاه شویم.

وی در این گفتگو طرح خود را با نام" سولار باکس یا برق خورشیدی" معرفی می کند که کاربرد آن در تأمین برق مناطق دور از شبکه، همچون عشایر، معادن، کارگاه ها، بنادر، و جزایر، و.. است.

دستگاه سولار باکس شامل باتری، سامانه کنترل شارژ، فیوز، پرت ورودی و خروجی و یک پنل است که با نور خورشید شارژ شده و با سیم به دستگاه متصل می شود. 

 

عبدلی در معرفی بیشتر دستگاه عنوان کرد: این دستگاه پس از شارژ کامل با نور خورشید 18 ساعت برق 220 ولت تولید می کند، که نمونه های داخلی و خارجی شبیه این دستگاه با کارکرد، استفاده متنوع و ویژگی های دقیق آن در کشور و جهان ساخته نشده و تنها یک نمونه خارجی ساده ساخته شده که فاقد سامانه کنترل و جانمایی است. 
وی گفت: این منبع تولید روشنایی و انرژی برق بر اساس مشخصات جغرافیایی هر منطقه از کشور قابل تغییر و طراحی است، و حمل و نقل آسان و سادگی استفاده برای همگان حتی افراد بی سواد از دیگر ویژگی های این ژنراتور خورشیدی است.

این مبتکر ایلامی بیان کرد: نمونه مشابه خارجی با امکانات بسیار کم و کاربری محدود نزدیک به 15 میلیون ریال قیمت دارد ولی این موتور برق خورشیدی با یک چهارم قیمت نمونه خارجی تولید می شود. 
وی تاکید کرد: تمامی مراحل طراحی و ساخت این سامانه را توسط خود او انجام شده و تولید آن سه میلیون و 500 هزار تا چهار میلیون ریال هزینه دارد.
عبدلی انگیزه اصلی خود را از ساخت این وسیله پاسخ به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی سرمایه های ملی، و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان عنوان و اضافه کرد: یکی از اصلی ترین نیازهای جوامع امروزی تولید نور و انرژی است که با توجه به هزینه بالای استفاده از انرژی های فسیلی و منابع زیرزمینی استفاده از انرژی خورشیدی بسیار با صرفه تر است. 
عبدلی گفت: این دستگاه منحصر به فرد تولید انرژی برق و روشنایی ده ها کاربرد دارد و بیشتر برای استفاده عشایر کوچ رو، کارگران معادن زیر زمینی، کوهنوردان و ماهیگیران در محیط دریا، گروه های امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مواقع مدیریت بحران قابل استفاده است. 
این مبتکر خلاق در ادامه کاربردهای این طرح و اختراع گفت: هزینه های تامین انرژی و روشنایی در مناطق عشایری و روستایی بسیار سنگین است و دولت می تواند با استفاده از این موتور برق خورشیدی مشکلات این خانواده ها در حوزه انرژی برق برای تامین روشنایی، سرمایش و گرمایش را برطرف کند. 
وی اظهار کرد: نزدیک به یک میلیون خانوار عشایری در کشور و 9 هزار خانوار نیز در استان ایلام وجود دارد که با راه اندازی موتور برق و آبگرمکن های خورشیدی می توان بخش زیادی از مشکلات عشایر از جمله در حوزه بهداشت را مرتفع کرد.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: دستگاه تولید برق خورشیدی در اندازه همگانی توانایی شارژ گوشی تلفن همراه، رایانه همراه، تلویزیون، رادیو، یخچال، روشنایی لامپ های اس ام دی و کم مصرف را داشته و با توجه به مصرف ناچیز، بسیار با صرفه و اقتصادی است. 
وی تاکید کرد: در صورت افزایش باتری ها و اندازه پنل خورشیدی می توان با این دستگاه تلویزیون، یخچال و دیگر وسائل برقی منزل را نیز روشن و به کار گرفت. 
عبدلی توضیح داد: این طرح می تواند به عنوان پایلوت تامین انرژی نوین در غرب کشور بدون صرف هزینه معرفی شود و با توسعه این طرح جمهوری اسلامی ایران در جرگه تولید کنندگان انرژی های نو در جهان وارد و همسو با دیگر کشورهای صنعتی از این امکان بهره مند می شود. 

عبدلی گفت: چندین عدد از این دستگاه تاکنون برای استفاده عشایر و روستاییان تولید شده و سفارش ساخت نمونه هایی از این دستگاه را برای تونل در دست ساخت کبیرکوه، کارگاه بیتومین گیلان غرب و نمونه هایی را نیز برای تامین نور پاسگاه ها و پادگان های آموزشی سپاه طراحی کرده است. 
وی هدف خود را از ساخت این دستگاه تولید انرژی، آموزش و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از انرژی خورشیدی عنوان و تاکید کرد: باید در استفاده از انرژی های نوین برای حفظ و حراست از محیط زیست خودکفا شویم و با توجه به آلودگی بسیار زیاد شهرهای بزرگ و خطرهای زیست محیطی این مناطق استفاده از انرژی خورشیدی بیش از پیش احساس می شود.  

این مدرس دانشگاه  بابیان اینکه هراندازه که ما بتوانیم انرژی های تجدیدپذیر را بومی سازی کنیم به همان اندازه در دنیا مطرح شده و تولید ملی بارزتر می شود، تاکید می کند که زمانی ما می‌توانیم  در کشورمان یک جامعه دانش بنیان خلق کنیم که دولت از متخصصانی که داریم و در راه اندازی تجارت های کوچک دانش بنیان تجربه دارند حمایت جدی کند.

لذا راه اندازی خط تولید محصولاتی که توسط نیروهای نخبه داخلی تولید می شوند علاوه بر اینکه در رفع بیکاری و ایجاد اشتغال مؤثر است با قطع وایستگی به بیرون همراه بوده و مانع واردات بی رویه می شود زیرا اقتصاد ایران همواره از واردات بی قید و بند و روش های قدیمی تولید و ساخت ضربه خورده است.

مدیرعامل شرکت ماهان انرژی آب معتقد است که تمامی مفسده ها از واردات است و در صورتی می توان تولید ملی را تقویت کرد که با کم کردن واردات به رویکرد دانش بنیان توجه داشت زیرا می توانیم از زیرساخت ها ی موجود کشوربرای رشد و توسعه به ویژه در اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، به خوبی استفاده کنیم. حتما مسایلی که بر مبنای دانش شکل بگیرد، از جایگاه بالاتر و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است.

عبدلی اظهار داشت: دولت و به ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که متولی حمایت از موسسات و شرکت های دانش بنیان است، می بایست زمینه بهره گیری از نیروهای خلاق و نوآور را برای استفاده از اندیشه ها و ایده های نو فراهم کند، در این صورت امکان دستیابی به اقتصاد دانش بنیان برای کشور به وجود خواهد آمد.

وی گفت: ظرفیت های درونی کشور ما کم نیست و باید این ظرفیت ها را از قوه به فعل درآوریم. توصیه مقام معظم رهبری هم این است که در همه حوزه ها نگاه ما به داخل و ظرفیت های داخلی باشد، و در شرایط موجود که زمینه برای استفاده از نیروهای خلاق، خوش فکر و بااستعداد فراهم شده باید توجه بیشتری به توان داخلی و ظرفیت های درونی داشته باشیم و تلاش شود اقتصاد مقاومتی از قالب حرف به عمل درآید.

این مبتکر ایلامی تصریح کرد: اگر در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و عمومی از دانش و فناوری های نو استفاده شود و کارها به شکل علمی پیش برود حتما ما را به صورت میانبر به اهدافمان نزدیک می کند تا اینکه بخواهیم راه های پرهزینه را طی کنیم و نهایتا باز دستمان به جانب دیگران دراز باشد.

عبدلی تأکید کرد: رویکرد دانش بنیان می تواند پایه ها و شالوده های اقتصاد ما را محکم تر کرده و آسیب پذیری ما را در آینده کاهش دهد، مفهوم اقتصاد دانش بنیان استفاده از دیدگاه های نو و علمی است که معمولا تجربه هم شده است. وقتی این تجربه در کشورهای دیگر آثار مثبتی به همراه داشته قطعا در کشور ما هم نتیجه بخش خواهد بود.

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد