سرویس: استان ایلام
کد خبر: 18884
|
07:55 - 1394/11/21
نسخه چاپی

غفلت و بی توجهی به روستاها برازنده نیست؛

عدم بهره مندی روستای "آبزار" از امکلانات اولیه زندگی

عدم بهره مندی روستای "آبزار" از امکلانات اولیه زندگی
اهالی روستای "آبزار" از توابع بخش مرکزی شهرستان سیروان این روزها به دلیل عدم بهره مندی از امکانات اولیه زندگی، روزگار سختی را سپری می کنند تا جایی که سایه محرومیت برسر آنها سنگینی می کند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از سیروان نوین، روستای "آبزار" از توابع بخش مرکزی شهرستان سیروان، سالهاست که درد و رنج محرومیت از ابتدایی ترین حقوقشان، جان آنها را به لب رسانده است.

نبود زیرساخت ها و آسفالت جاده ای، آب آشامیدنی ناسالم و عدم بهره مندی از نعمت گاز تنها گوشه ای از محرومیت های بی شمار ساکنین این روستا است که روزگار را به کامشان تلخ و جوانانشان را به مهاجرت وادار کرده است.

عدم بهره مندی روستای آبزار از امکانات اولیه زندگی

قدرت رمضانی یکی از ساکنین این روستا در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: روستای آبزار یکی از محروم ترین روستاهای سیروان است بطوری که اهالی آن حتی از امکانات اولیه زندگی بی بهره هستند.

این روستایی افزود: روستای آبزار در سالهای نچندان دور بیش از 30 خانوار در آن ساکن بوده اما متاسفانه به علت عدم توجه دولت و نبود امکانات اولیه، نیمی از خانوارهای آن به شهرها مهاجرت کرده  و در حال حاظر تنها 15 خانوار در آن ساکن است.

وی با اشاره به مشکلات اهالی این روستا و نبود امکانات در آن گفت: متاسفانه در این روستا تلفن همراه آنتن نمی دهد و حتی اهالی روستا از تلفن ثابت نیز محروم هستند.

رمضانی ادامه داد: عدم بهره مندی از گاز، نبود آب شرب کافی، عدم روشنایی معابر، عدم آنتن دهی شبکه های دیجیتال، نبود معلم برای دانش آموزان و ... تنها گوشه ای از مشکلات این روستا است.

وی با بیان اینکه سال گذشته از شهر ایلام به روستای آبزار مهاجرت کرده است، تاکید کرد: در همین چند ماه گذشته تعدادی از خانوارهای این روستا به شهر مهاجرت کردند و با این روند منم مجبورم دوباره به شهر مهاجرت کنم.

آبزار، شورای اسلامی روستا ندارد

عباس زاده یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: به بهانه اینکه روستای ما زیر 20 خانوار دارد از بسیاری خدمات محروم شده ایم. شورای اسلامی روستا نداریم و از همه مهمتر هنوز در روستای ما طرح هادی اجرا نشده است. گناه ماچیست که در یک شهر بزرگ و یا روستای پر جمهیت ساکن نیستیم؟

وی گفت: از مسئولان می خواهیم تا در ارائه خدمات خود به همه روستاها نگاه یکسانی داشته باشند و صرفا اتکا به بخشنامه هایی دست و پا گیر که ارائه خدمات خصوصا در حوزه طرح هادی به روستاهای کم جمعیت را محدود می کند کنار بگذارند چرا که همه مردم محروم شهرستان سیروان باید عادلانه ار خدمات رفاهی و عمرانی دولت بهره مند شوند.

غفلت و بی توجهی به روستاها برازنده نیست

یکی دیگر از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه غفلت و بی توجهی به روستاها برازنده نیست، اظهار کرد: روستاها از ارکان تولید و بالندگی جامعه هستند و نباید هیچ بهانه‌ای در این راستا سبب کم توجهی شود.

وی بیان کرد: شغل اصلی اهالی این روستا کشاورزی و دامداری است و درست نیست به علت بی توجهی و کم مهری های مسئولان و دولت مهاجرت کنند و از تولید کننده به مصرف کننده تبدیل شوند.

این فرد گفت: از مسئولان انتظار داریم قبل از خالی شدن روستا از سکنه مشکلات این روستا را رفع کنند.

با توجه به موارد ذکر شده و تبعات سنگین افزایش لجام گسیخته سیل مهاجرت از شهرستان سیروان از مسئولان امر انتظار می رود با توجه به پتانسیل های قوی منطقه که شرح آن از حوصله بحث خارج است با رفع مشکلات روستاها و ایجاد تعادل اقتصادی در روستاهای منطقه و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها از شیب تند مهاجرت در منطقه کاسته و زمینه مهاجرت معکوس به روستاها را فراهم آورند چرا که صرف از نظر کلیه پیامدهای اجتماعی و فرهنگی این پدیده نه چندان مطلوب اجتماعی، کاهش جمعیت باعث کاهش اعتبارات اختصاصی به شهرستان شده و شاهد وضعیتی خواهیم بود که در این چندسال اخیر در منطقه حاکم بوده است.

انتهای پیام/ی

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد