سرویس: استان ایلام
کد خبر: 18455
|
09:00 - 1394/08/30
نسخه چاپی

گزارش ایلام بیدار از نماز در ادیان جهان/

نماز در ادیان الهی و غیرالهی ریشه دارد

نماز در ادیان الهی و غیرالهی ریشه دارد
نماز یکی از جامع‌ترین عبادات اسلامی است به گونه‌ای که منکر و تارک آن عقوبت سنگینی دارد و قرآن به شدت سهل‌انگاران نماز را توبیخ کرده است.

گروه دین و مذهب ایلام بیدار::سابقه نماز به فرهنگ هندو ایرانی باز می‌گردد و از آن دوره به بعد در تاریخ ثبت شده است.

در ایران این عمل عبادی به قبل از دوره زرتشت باز می‌گردد و آن‌ها این عمل را با هدف پرستش خدای واحد انجام می‌دادند.

قبل از فرهنگ هند و ایرانی توحید وجود داشته، اما به مرور زمان از بین رفته است، قبل از زرتشت در ایران میان اقوام آریایی سه نماز وجود داشته است که زرتشت نیز دو نماز را اضافه کرده است.

مرسوم بوده است که در هند و ایران نماز صبح را با انجام دادن یک غسل می‌خواندند و بعد به درگاه الهی نیایش می‌کردند.

بعد از اسلام معادل «صلاة» برای نماز وضع شد، در فرهنگ یهود نیز سه وعده نماز وجود دارد که روزهای شنبه چهار وعده و روزهای عید به 5 وعده نیز می‌رسید.

این وعده نمازها بسیار به اسلام شبیه است؛ آنها بخش‌هایی از تورات را می‌خوانند و وضو و تیمم هم دارند که به تیمم نطیلا می‌گویند.

حضرت عیسی(ع) نیز که مبعوث شدند، به روش حضرت موسی(ع) نماز می‌خواندند، اما به مرور زمان برخی مسیحیان برای اینکه خود را از یهود جدا کنند، نمازهای هفت گانه را راه‌اندازی کردند.

ایشان فرموده بودند که من تغییری در اعمال عبادی دوره حضرت موسی(ص) نخواهم داد، اما به تدریج شریعت توسط کلیسا در مسیحیت کمرنگ شد و کلیسا نمازهای هفت‌گانه را برای ساکنان دیرها وضع کرد و برای مردم تخفیف داد.

در آئین بودا نیز 5 وعده نماز در برابر بت‌هایشان می‌خواندند و در آئین هندو نیز روزانه یک وعده نماز واجب است و در آئین جینه نیز در نزدیکترین معبد مراسمی را اجرا می‌کنند که به آن «نمیس» گویند و به فرد نمازخوان نیز «نمس کار» گویند.

در تمامی ادیان الهی و غیرالهی نماز وجود دارد که نشان‌دهنده اصالت این عبادت است و از یک حقیقت ریشه گرفته ولو اینکه در طول تاریخ دچار تغییراتی شده است.

یهودیان به شریعت معتقدتر از مسیحیان هستند، بنابراین مسیحیان آن را به عشاء ربانی خلاصه کرده‌اند و سرودهایی از مضامیر داوود و عباراتی از انجیل را در جریان آن ‌می‌خوانند.

نماز در اسلام بسیاری از نکات نماز در ادیان گذشته را مانند سجده و ... دارد، اما این عبادت به مرحله کمال خود رسیده است و امروزه ثابت شده که اگرچه نماز با اهداف ورزشی وضع نشده، اما یوگا و مدیتیشن در آن وجود دارد.

نماز یکی از جامع‌ترین عبادات اسلامی است به گونه‌ای که منکر و تارک آن عقوبت سنگینی دارد و قرآن به شدت سهل‌انگاران  نماز را توبیخ کرده است.

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد