سرویس: استان ایلام
کد خبر: 16355
|
07:52 - 1394/06/25
نسخه چاپی

قطب انار استان ایلام زیر آب می رود/

روستاهای عرب رودبار در هراس آبگیری سد سیمره

روستاهای عرب رودبار در هراس آبگیری سد سیمره
یکی از ساکنین عرب رودبار گفت: با آبگیری سد سیمره همه منطقه عرب رودبار به زیر آب می رود و قطب انار استان ایلام از بین خواهد رفت.

به گزارشایلام بیداربه نقل ازسیروان نوین،  منطقه عرب رودبار در 25 کیلومتری شهر لومار مرکز شهرستان سیروان واقع شده و به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه سیمره دارای زمین های حاصلخیز کشاورزی است که هم اکنون یکی از مناطق حاصلخیز استان ایلام  است.

در روستاهای عرب رودبـار (داربلوط، چم روته و چم شیر) كه حدود 1500 نفر جمعيت دارند زنـان و مـردان پـا به پـای هم به توليد محصولات كشاورزی مشغول هستند و علاقه و پشتكار مردم این روستاها به فعاليت و كاركشاورزی زمينه توسعه زمين های كشاورزی را در اين منطقه دو چندان كرده است، بطوریکه رونق كشاورزی در عرب رودبار مانع از مهاجرت روستائيان و بويژه جوانان به ساير مناطق كشور شده است.

در حال حاظر 700 هکتار از زمين های اين منطقه به کشت انوع محصولات کشاورزی اختصاص یافته و در همه فصول سال به زيركشت انواع محصولات كشاورزی مي روند.

منطقه عرب رودبار به دلیل دارا بودن محصولاتی از جمله انار، خیار و برنج  و همچنین طبیعت و چشم اندازهای زیبا میزبان مسافران زیادی از سراسر استان می باشد.

روستاهای عرب رودبار از جمله محدود روستاهای استان ایلام هستند که بیکاری در آنها کمتره دیده می شود ولی به علت قرار گرفتن این روستاها در حوزه دریاچه  سد سیمره؛ با آبگیری سد به زیر آب خواهند رفت و همین مسئله چالش های فراوانی را برای مردم این منطقه به وجود آورده است.

قطب انار استان ایلام از بین خواهد رفت

یکی از ساکنان این منطقه در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین در این خصوص گفت: شغل اصلی مردم منطقه عرب رودبار به دلیل زمین های حاصلخیز و رود سیمره، کشاورزی است و همه مردم روستاهای این منطقه بر روی زمین ها و باغات خود فعالیت می کنند.

فیلی اظهار می کند: منطقه عرب رودبار با دارا بودن بیش از 120 هکتار باغ انار؛ قطب تولید انار استان ایلام می باشد و به دلیل کیفیت انار این منطقه بازار فروش خوبی نیز دارد که باعث ایجاد زمینه اشتغال بسیاری از خانواده ها شده است.

وی افزود: در این منطقه علاوه بر انار محصولات دیگری نیز کشت می شود ولی بعد از انار کشت خیار و برنج در این منطقه از رونق بسیار خوبی برخوردار است و الحمدالله مردم این روستاها از درامد حاصل از محصولات خود راضی هستند.

فیلی بیان کرد: مردم این منطقه دارای مشکلاتی نیز هستند و مهمترین و اصلی ترین مشکل مردم این منطقه قرار گرفتن در محدوده سد سیمره و جابه جایی اجباری است.

این فرد تصریح کرد: با آبگیری سد سیمره همه منطقه عرب رودبار به زیر آب می رود و قطب انار استان ایلام از بین خواهد رفت.

روستاهای بدون بیکار عرب رودبار  با جابه جا شدن به آمار بیکاری شهرستان افزوده می شوند

یکی از ساکنین منطقه عرب رودبار در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت اشتغال در منطقه عرب رودبار اظهار کرد: خوشبختانه به دلیل غنی بودن زمین های کشاورزی و وجود باغات انار و همچنین پشتکار مردم، افراد بیکار در این منطقه به ندرت پیدا می شود.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال تمام اعضای خانواده خودم بر روی زمین و باغ انارمان مشغول هستند و الحمدالله از درآمد آنها راضی هستیم.

این جوان بیان کرد: مردم این منطقه مشکل اشتغال و درآمد ندارند ولی دارای مشکلات دیگری هستند که بیشتر آنها حاصل سد سیمره است.

وی ادامه داد: با آبگیری سد سیمره تمام زمین های کشاورزی و هم چنین روستاهای منطقه عرب رودبار کلاً به زیر آب می روند و ساکنین این روستاها باید به مناطق دیگر مهاجرت کنند.

این فرد تاکید کرد: مهاجرت این روستاها به حاشیه شهرلومار یا سایر مناطق شهرستان باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود و در واقع افراد زیادی به آمار بیکاری این شهرستان افزوده می‌شود، زیرا این روستائیان خود تولید کننده هستند و با مهاجرت بیکار یا مصرف کننده می شوند.

مردم از میزان خسارتی که در نظر گرفته شده نارضایتی دارند

محمد، یکی از کشاورزان عرب رودبار در گفتگو با خبرنگار ما از عدم رضایت مردم منطقه از وضعیت موجود و بلاتکلیفی خبر داد و گفت: سد سیمره همه زندگی مردم منطقه از جمله خانه، زمین و باغات و ... که حاصل تلاش چندین سال است از بین می برد.

وی ادامه داد: افرادی هستند که بیش از 10 سال از عمر ارزشمند خود را برای آبادانی زمین ها و به ثمر نشستن درختان انار سپری کردند ولی حالا باید با کمترین قیمت این درختان و زمین ها و حتی خانه های خود را واگذار کنند.

این کشاورز افزود: میزان خسارتی که در نظر گرفته شده تا به مردم پرداخت شود کفاف نمی کند و مردم از این وضعیت نارضایتی دارند.

وی عنوان کرد: برآورد ریالی آنها از باغات، حتی به اندازه حاصل فروش 2 تا 3 سال ثمر این باغات نیست پس چطور انتظار دارند مردم راضی باشند.

محمد با بیان اینکه بسیاری از زمین ها و خانه ها هنوز کارشناسی و برآورد ریالی نشده اند، اظهار کرد: علاوه بر عدم برآورد ریالی متاسفانه هنوز مشخص نیست آیا خسارتی پرداخت می شود یا نه؟ و مردم در بلاتکلیفی به سر می برند.

مسئولین تنها وعده و شعار می دهند

یکی دیگر از کشاورزان این منطقه به خبرنگار سیروان نوین گفت: دو سه سال است که بحث جابه جایی روستاهای عرب رودبار قوت گرفته است و این قضیه باعث دلسردی بعضی از کشاورزان و باغداران منطقه شده بطوری که دیگر آنگونه که باید به درختان خود نمی رسند و این قضیه باعث خساراتی به باغ های آنها شده است.

رضا اظهار کرد: مسئولین در این مدت تنها وعده و شعار داده اند و به هیچکدام از وعده های خود عمل نکرده اند و هیچ اقدام موثری برای ساکنین این منطقه انجام نداده اند.

وی تاکید کرد: مسئولین به جای وعده های توخالی به فکر رفع مشکلات مردم زحمت کش این منطقه باشند.

این کشاورز افزود: متاسفانه هنوز اقدام موثری برای اسکان و ایجاد شغل جدید برای ساکنین عرب رودبار نشده است و با این روال تا چند سال آینده باید شاهد مهاجرت ساکنین این منطقه همانند سایر روستاهای شهرستان سیروان به تهران و شهرهای دیگر باشیم.

رضا خاطرنشان کرد: خیلی از مردم این منطقه زندگی در شهر برای آنها سخت است و بهتر بود دولت اقدامی در خصوص ایجاد شغل یا زمینه فعالیت کشاورزی در همین شهرستان را برای آنها فراهم می کرد.

مسئولین تکلیف مردم منطقه را روشن کنند

جاری یکی از باغدار عرب رودبار در گفتگو با سیروان نوین که به شدت از وضعیت آینده خود و مردم منطقه ناامید به نظر می‌رسید، اظهار کرد: مسئولین جواب درست و حسابی به ما بدهند تا بدانیم دسترنج ما چه خواهد شد و چه آینده‌ای در انتظار اهالی است و سرگذشت املاک و باغات و زمین‌های کشاورزی و رنج پدران و نیاکان ما چه خواهد شد و آیا درختان را نگهداری کنیم یا اینکه اقدامی انجام ندهیم.

این ساکن عرب رودبار از مسئولان خواست تکلیف آن‌ها را روشن کنند و هر چه زودتر در خصوص غرامت‌های مربوط و پرداخت آن‌ها برای پیش‌بینی وضعیت آینده مردم روستاهای عرب رودباراقدام کنند.

وی ادامه داد: چندین سال است بخاطر قرار گرفتن در حوزه سد سیمره از ارائه بسیاری از خدمات دولت محروم هستیم و دولت به بهانه سد سیمره ما را از بیشتر این خدمات محروم کرده است.

جاری اضافه کرد: عدم گازرسانی، وضعیت نامناسب جاده ها، ضعیف بودن آنتن دهی تلفن، عدم آنتن دهی شبکه های دیجیتال و ... از جمله مشکلات این منطقه است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد