سرویس: استان ایلام
کد خبر: 16259
|
11:20 - 1394/06/19
نسخه چاپی

چشمه های آب سیاهگل؛ تهدید یا فرصت!

چشمه های آب سیاهگل؛ تهدید یا فرصت!
در قرن 21 میلادی و با وجود این همه پیشرفت چگونه است که در یک شهرستان 50 هزار نفری سیستم تصفیه آب وجود ندارد؟

به گزارشایلام بیداربه نقل ازجویزر، ازکجا بگویم ، چی بنویسیم . . . متاسفانه در سالهای اخیر شهرستان ایوان با شیب سربالایی مشکلات برخورد و با موانع و معضلات عدیده ای روبرو گردید ، یکی از عمده ترین مشکلات این شهر که مردم با آن دست و پنجه نرم میکنند ، کمبود آب شرب است که به علت خشکسال های اخیر و پایین رفت بستر آبهای زیر زمینی بعلت بافت اهکی خاک، این مشکل دوچندان شده است ، واگذاری چاههای آب مناطق سراب و امامزاده سید عبدالله(ع) به پتروشیمی بلای دیگری بود تا به این کمبود دامن بیشتری بزند و آب در این شهرستان تا مرز سهمیه بندی پیش برود که گاها بعضی از خانواده ها در طول روز شاید 2 الی 3ساعت بیشتر آب نداشتند تاجایی که مردم به نصب تانکر بر روی پشت بام خانه ها برای جبران کمبود آب روی آوردند.

و اما بعد از مطالعات و پیگیری های فراوان مسولین به این نتیجه رسیدند که مشکل آب شرب این شهرستان را از طریق انتقال آب چشمه های سیاهگل برطرف کنند و خلاصه بعد از صرف وقت زیادی از شروع پروژه بالاخره امسال این آب وارد شبکه های ابرسانی شهر شد و تا حدودی مشکل کمبود اب برطرف گردید اما متاسفانه اگر بگوییم کمبود آب از این پر آبی بهتر بود سخن به گزاف نگفتیم ، چرا؟!!! واقعیت امر این است که آبی وارد شبکه ابرسانی می شود تصفیه نمی شود ، شنیده ها حاکی از ان است که هیچگونه تصفیه خانه ای برای این امر در نظر گرفته نشده یا اگر هم گرفته شد تا کنون راه اندازی نشده است (البته آب از نظر بهداشتی و میکروبی کاملا سالم است و بطور روزانه و بصورت مداوم در حال آزمایش از طریق شبکه بهداشت و آب و فاضلاب شهرستان می باشد) اگر سری به پوشال کولرهای آبی که بر روی پشت بامها نصب نموده اید بزنید خواهید دید که چه حجم عظیمی از رسوبات این پوشال ها را در بر گرفته است ، یا همین تانکرهای آبی که برای کمبود آب نصب شده است ، اگر کف این ها را نگاه کنید قطع به یقین رسوبات غیر قابل باوری را مشاهده خواهید کرد.

           

حال با تمام این تفاسیر در عهد باستانی حتی سیستم تصفیه آب وجود داشته است در جریان  گودبرداری از شهر تاریخی بروجرد آثار تأسیسات و سیستم آب‌رسانی قدیمی دیده‌ شده که در قالب این سیستم خمره‌های سفالی برای پالایش آب و گل‌ولای موجود در آن استفاده‌ شده و کار تصفیه آب را انجام می‌داده است.

          

اما در قرن 21 میلادی و با وجود این همه پیشرفت چگونه است که در یک شهرستان 50 هزار نفری سیستم تصفیه آب وجود ندارد ؟ برای شبکه فاضلاب شهری و استفاده آب کشاورزی تصفیه خانه در نظر گرفته می شود اما برای آب شرب نه؟؟؟  اگر هم سیستم تصفیه ای در نظر گرفته شده است متاسفانه تاکنون راه اندازی نشده و یا نخواهد شد.

امید که مسئولان خدوم پیگیر این مساله بصورت جدی باشند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد