سرویس: اقتصادی
کد خبر: 8165
|
13:00 - 1393/04/10
نسخه چاپی

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

تعهدات طرح هدفمندی اجرا نمی شود

تعهدات طرح هدفمندی اجرا نمی شود
علی محمد احمدی گفت: تعهدات طرح هدفمندی مانند تعهد به تولید و تعهد بیمه ای اجرا نمی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیایلام بیدار، "علی محمد احمدی" درگفتگویی درباره گزارش دیوان محاسبات از اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها به کمیسیون متبوعش بر اینکه دولت در هدفمندی همان رویه قبلی را دنبال می کند، افزود: اگر طرح نظام سلامت که دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده و هدفمندی آن را اجرا می کند فاکتور بگیریم مابقی تعهدات طرح هدفمندی مانند تعهد به تولید و تعهد بیمه ای اجرا نمی شود.

نماینده مردم دهلران و آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: گزارش ارایه شده حاکی از آن بود که مصارف دولت از منابع پیشی گرفته است در صورتی که براساس قانون بودجه دولت با حذف یارانه پردرآمدها باید بخشی از هزینه های خود را تامین می کرد.

وی با بیان اینکه مجلس مخالف حذف یارانه های پردرآمدها نیست، افزود: بر اساس قانون بودجه پردرآمدها نباید برای دریافت یارانه ثبت نام می کردند،‌حال که ثبت نام شده اند دولت باید راستی آزمایی کند ویارانه افراد پردرآمد را حذف کند.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اگر دولت بر اساس اطلاعات مالیاتی و هزینه درآمد خانوارو پروانه کسب و سفرهای خارجی افراد و اسناد تجاری و مسکونی به این نتیجه برسد که سقف درآمد افراد از سقف تعیین شده بالاست باید یارانه آنها را حذف کند، گفت: مصارف و منابع هدفمندی توازن ندارد و منابع کفاف مصارف را نمی دهد از این رو باید علاوه بر پرداخت 42 هزار میلیارد تومان سهم تولید و بهداشت و درمان و بیکاری را بدهد که با این حساب دولت باید قریب به 60 هزار میلیارد تومان از محل این طرح در بخش های مختلف هزینه کند.

احمدی در ادامه درباره وضعیت بورس و ابراز نگرانی سهامداران در نامه ای به رییس جمهور، گفت: بازار مالی در مجموع باید با سایر بازار ها همسان باشد اما اتفاقی که در چند سال اخیر افتاد این بود که بورس به صورت ناموزون نسبت به سایر بازارها رشد کرد از این رو افتی که شاهد هستیم ناشی از تخلیه حباب هایی است که در سالهای قبل به وجود آمد.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس افزود: با توجه به نرخ بیکاری و تورم و نقدینگی بالا مشخص بود که رشد بورس طی یکی دو سال اخیر طبیعی نیست.

وی افزود: بازار بورس معمولا زمانی که بازارهای رقیب مثل مسکن ،طلا و ارز در شرایط رکود قرار می گیرند به طور طبیعی نمی تواند رشد داشته باشد از این رو این اتفاقی که قبلا افتاد و شاخص سهام در شرایط رکود تورمی رشد کردغیر معمول بود.

احمدی افزود: در کنارضعف ساختاری و مسایل و مشکلات بورس اجرای فاز دوم هدفمندی و افزایش قیمت کالا ها که این نماد سودآوری اکثر بنگاهها را به دلیل بالا رفتن هزینه هایشان کم می کند که این هم تقاضا برای سهام را کاهش می دهد و هم شاخص ها را به پایین می کشد.

وی  تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها و موضوع بهره مالکانه در معادن به ویژه معادن فلزی را درافت شاخص های بورس بی تاثیر ندانست و گفت: وقتی قیمت خوراک پتروشیمی را دست کاری می کنیم بزرگترین سهامداران بورس تحت تاثیر قرارگرفته و هزینه تولید آنها افزایش و سودآوری آنها و تقاضا برای سهام آنها و در نتیجه شاخص بورس کاهش می یابد.

نماینده مردم دهلران و آبدانان و دره شهر در مجلس  افزود: قیمت خوراک پتروشیمی ها یک مشکل غیر ساختاری است که با یک طرح می توان اصلاح کرد اما مشکلات ساختاری نیاز به زمان طولانی تر دارد.

وی افزود: شوک ها و بحران های منطقه ای مانند اتفاقات عراق هم در نوسانات بازار بورس بی تاثیر نیست.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس افزود: بورس خود را آرام آرام با سایر بازار ها منطبق می کند و همه بخش ها به صورت متوازن به رشد موزون خواهند رسید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب