سرویس: استان ایلام
کد خبر: 66991
|
14:36 - 1403/06/12
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می‌دهد؛

روایتی از رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن (ع)

روایتی از رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن (ع)
رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن (ع) نه‌تنها بر جنبه‌های سیاسی، بلکه بر جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی اسلام نیز تأثیرگذار بود و این دو واقعه باعث شکل‌گیری تفکرات مختلف در میان مسلمانان شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، سیره اهل‌بیت (ع) به مجموعهٔ رفتارها، گفتارها و شیوه‌های زندگی پیامبر اسلام (ص) و خاندان ایشان اشاره دارد. اهل‌بیت شامل پیامبر (ص)، همسر ایشان حضرت خدیجه (س)، دخترشان حضرت فاطمه (س)، و فرزندانشان امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و همچنین سایر ائمه معصومین هستند. سیره اهل‌بیت به‌عنوان الگوهای عملی برای مسلمانان در زمینه‌های مختلف زندگی اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و دینی شناخته می‌شود.

 اهل‌بیت (ع) به‌عنوان الگوهای اخلاقی در جامعه اسلامی شناخته می‌شوند. ویژگی‌هایی مانند صداقت، انصاف، مهربانی، تواضع و بخشش در رفتار آن‌ها مشهود است. به‌عنوان مثال: امام علی (ع) به عدالت و انصاف در قضاوت مشهور بوده و حضرت فاطمه (س) به‌عنوان نماد محبت و فداکاری شناخته می‌شود.

 اهل‌بیت (ع) به ترویج همبستگی اجتماعی و کمک به نیازمندان تأکید داشتند. آن‌ها به برقراری روابط انسانی سالم و حمایت از محرومان اهتمام می‌ورزیدند.

 حال در رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن قرار داریم و به همین منظور تبیین مکتب اهل‌بیت و پیامبر (ص) ضروری بوده و باید واقعیت‌ها را به مردم انتقال دهیم.

نقش پیامبر (ص) و امامان معصوم در تأسیس حکومت اسلامی ضروری است

 میلاد شکربیگی کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: پیامبر (ص) و امامان معصوم در عرصه سیاسی نیز نقش مهمی ایفا کردند. آن‌ها نه‌تنها در تأسیس حکومت اسلامی تلاش کردند، بلکه با ظلم و فساد نیز مبارزه کردند به‌عنوان مثال می‌توان گفت: امام حسین (ع) با قیام عاشورا علیه ظلم یزید قیام کرد و مفهوم ایستادگی در برابر ظلم را زنده نگه داشت.

 وی افزود: پیامبر اکرم (ص) به تعلیمات دینی و اخلاقی پرداخته و اهل‌بیت (ع) را به‌عنوان الگو معرفی کرده و به ترویج دین اسلام و تعالیم قرآنی پرداخته و به حفظ معارف اسلامی کمک کردند.

 کارشناس مسائل مذهبی گفت: اهل‌بیت (ع) در علوم مختلف از جمله تفسیر قرآن، فقه، کلام و فلسفه پیش‌گام بودند. ائمه معصومین به‌عنوان منابع علمی معتبر در تاریخ اسلام شناخته می‌شوند.

 سیره اهل‌بیت (ع) نه‌تنها به‌عنوان یک منبع الهام‌بخش برای مسلمانان محسوب می‌شود، بلکه به‌عنوان یک راهنمای عملی برای زندگی روزمره نیز قابل‌استفاده است. آموزه‌ها و رفتارهای آن‌ها می‌تواند در ایجاد یک جامعهٔ انسانی، اخلاقی و عادلانه مؤثر باشد.

 رحلت پیامبر اسلام (ص) و امام حسن (ع)

 حجت‌الاسلام عمران احمدی استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: حضرت محمد (ص) در ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری قمری، در سن ۶۳ سالگی در شهر مدینه درگذشت. رحلت ایشان به دلیل بیماری و ضعف جسمانی بود. این واقعه نه‌تنها یک ضایعه بزرگ برای مسلمانان بود؛ بلکه منجر به تغییرات عمده‌ای در جامعه اسلامی شد. پس از وفات پیامبر، مسئله جانشینی و رهبری جامعه اسلامی به یکی از چالش‌های اصلی تبدیل شد.

 وی افزود: امام حسن (ع) نخستین پسر حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و نوه پیامبر اسلام (ص) بود. او در سال سه هجری قمری متولد شد و در ۲۸ سالگی در سال ۵۰ هجری قمری به امامت رسید. امام حسن (ع) به‌عنوان یک شخصیت صلح‌طلب شناخته می‌شود و تلاش کرد تا با حفظ وحدت مسلمانان، از خون‌ریزی و جنگ جلوگیری کند.

 احمدی گفت: امام حسن (ع) در سن ۴۷ سالگی، در سال ۵۰ هجری قمری، به شهادت رسید. برخی منابع تاریخی اشاره دارند که ایشان به‌وسیله زهر به شهادت رسیده است. شهادت امام حسن (ع) نیز تأثیر عمیقی بر جامعه اسلامی داشت و نشان‌دهنده چالش‌های سیاسی و اجتماعی آن زمان بود.

 استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن (ع) نه‌تنها بر جنبه‌های سیاسی، بلکه بر جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی اسلام نیز تأثیرگذار بود و این دو واقعه باعث شکل‌گیری تفکرات مختلف در میان مسلمانان شده و به‌مرورزمان منجر به ظهور مذاهب مختلف اسلامی گردیدند.

 وی خاطرنشان کرد: قطعاً باید سیره اهل‌بیت (ع) و شرایط آن زمان را برای مردم شرح دهیم؛ چون که دشمن در تلاش است تا فرهنگ اسلامی را تحریف کرده و مردم را از اسلام دور کند.

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد