سرویس: اقتصادی
کد خبر: 59838
|
00:27 - 1403/03/26
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می‌دهد؛

ضربات قاچاق دام و علوفه بر اقتصاد

ضربات قاچاق دام و علوفه بر اقتصاد
قاچاق دام و علوفه به خصوص در ایلام یکی از معضلات جدی است که باعث ضربه به اقتصاد کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلیایلام بیدار، استان ایلام با داشتن دو میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک‌وسنگین یکی از مناطق مستعد دامداری در کشور است؛ ولی عشایر و دامداران این استان در سال جاری به دلیل خشکسالی با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند.

 

خشکسالی باعث ضربات سنگینی بر تولید مزارع جو و گندم استان شده که نتیجه آن کاهش تولید کاه و کلش به‌عنوان یکی از نهاده‌های دامی موردنیاز عشایر و دامداران استان شده است.

 

ازآنجاکه نهاده‌های دامی نقشی مهمی در تولید گوشت توسط دامداران دارد، کمبود این مهم می‌تواند علاوه افزایش قیمت نهاده‌ها، بر کاهش تولید عشایر تأثیر زیادی داشته باشد.

 

گام‌های لرزان دامداران هنگام چرای گوسفندانشان در هوای گرم اردیبهشت‌ماه بر کسی پوشیده نیست، دامدارانی که خستگی را به جان می‌خرند تا گوشت و محصولات لبنی استان را تأمین کنند؛ اما حاصلش چیزی نیست جز بی‌توجهی به آنها و نادیده‌گرفتنشان

قاچاق علوفه به کشور ضربه می‌زند

علی فریادی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: قاچاق دام و علوفه به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و باعث می‌شود تا قشر مولد نتواند آن طور که باید به تولید کمک کند.

وی افزود: باید توجه داشت که قاچاق علوفه یک معضل جدی برای اقتصاد کشور است که باعث می‌شود تا بخش کشاورزی و دامپروری و درنهایت کشاورزان آسیب ببینند.

فریادی خاطرنشان کرد: در شرایط امروزه نیاز است که همه ظرفیت‌ها برای توسعه بخش اقتصادی به کار گرفته شود تا شاهد پویایی در بخش اقتصاد باشیم.

 

 

 

با قاچاق علوفه در ایلام برخورد قضایی می‌شود

 

عبدالوهاب بخشنده دادستان ایلام نیز گفت: دادستانی استان‌ها بر اساس دستور دادستان کل کشور به مقوله قاچاق دام زنده ورود کرده و با افراد خاطی به‌شدت برخورد خواهند کرد.

 

وی یادآور شد: ایران از نظر تولید گوشت قرمز و سفید با کمبود روبرو نیست؛ ولی چرخه معیوب توزیع باعث مشکل شده است، دولت به‌جای پرداخت ارز دولتی و واردکردن دام یا گوشت از کشورهای خارجی همان اعتبار را برای خرید دام‌های مازاد داخل کشور صرف کند تا از معضل کمبود گوشت و هم مشکل دام‌های مازاد و نیز قاچاق احشام کاسته شود.

 

بخشنده با بیان اینکه اقداماتی نیز در جهت جلوگیری از قاچاق علوفه از جمله ممنوعیت خروج علوفه از استان انجام شده، گفت: بدون شک دست دشمن نیز در نابسامانی‌های قیمتی بازار مشاهده می‌شود پس در این شرایط که کشور دچار مشکل شده باید با هماهنگی تمامی دستگاه‌های مسئول مدیریت بهتری بر بازار داشته باشیم.

 

 

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب