سرویس: اقتصادی
کد خبر: 59122
|
00:06 - 1403/03/17
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می‌دهد؛

ضرورت حمایت دولت از جامعه کارگری

ضرورت حمایت دولت از جامعه کارگری
در این شرایط است که قشر کارگران به حمایت نیاز دارند و از طرفی هم هرکسی در قبال قشر کارگران مسئولیتی دارد به وظیفه خود عمل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، با اعمال تحریم‌های ناعادلانه و خبیثانه آمریکا و سنگ‌اندازی در امور اقتصادی کشور، معضل بیکاری به طرز نگران‌کننده‌ای در کل کشور شیوع یافته و تدابیر ناقص و ناکارآمد مسئولین نیز هیچگاه چاره‌ساز نبوده و نیست؛ البته شاید گاهی به‌صورت مقطعی کارهایی انجام‌گرفته باشد؛ ولی هرگز این موضوع به شکل ریشه‌ای آسیب‌شناسی و درمان نشده است.

مشکلی که در ساله‌ای اخیر به‌شدت گریبان نسل جوان را گرفته و روال عادی زندگی آنها را مختل ساخته و تبعات نامطلوبی همچون عدم استقلال مالی جوانان، عدم بهره‌گیری درست و در نتیجه به هدررفتن استعدادها، تخصص‌ها و توانمندی‌های آنان و مهم‌تر از همه ازدواج و تشکیل بنیان خانواده را به دنبال داشته و منجر به بروز مشکلاتی از جمله افسردگی، انزوا، انحراف، پوچ‌گرایی و.... نیز در آنها شده است.

در این ایام، اکثر مشاغل خرد و کلان به دلیل تعطیلات مکرر و طولانی به‌شدت آسیب دید که دراین‌بین اقشار کم‌درآمد و کارگران بیشترین آسیب را متحمل شدند. زیرا این گروه‌ها که از گروه‌های کم‌درآمد و دهک‌های پایین جامعه محسوب می‌شوند و هیچ سرمایه، حامی یا پشتوانه‌ی مالی هم ندارند و هم‌زمان با بیکار شدن، با مشکلات عدیده‌ای از جمله امرارمعاش، اجاره‌بها، پرداخت اقساط و... روبرو شدند که هر کدام از این موارد خود به‌تنهایی می‌تواند بار زیادی از مشقت را به هر شانه‌ای وارد کند.

حال در نظر بگیرید که این شرایط برای مدتی هم پایدار بماند. مصائب و مشکلات به وجود آمده به معنای واقعی کلمه برای مرفهین یا اقشار توانمند به‌هیچ‌وجه قابل‌درک نیست.

در این شرایط است که قشر کارگران به حمایت نیاز دارند حمایتی همه‌جانبه تا بتوانند به خانواده خود برسند و از طرفی هم هرکسی در قبال قشر کارگران مسئولیتی دارد به وظیفه خود عمل کند.

ضرورت حمایت از کارگران

در همین رابطه حجت‌الاسلام‌والمسلمین الله نور کریمی تبار نماینده ولی‌فقیه در استان و خطیب جمعه ایلام در بخشی از سخنانش به مسئله بیکاری در جامعه اشاره کرد و گفت: بیکاری به‌عنوان معضل اجتماعی دردناک به‌صورت فراگیر در کشور بوده و باید با استفاده از راهکارهای مناسب رفع این مشکل به‌صورت جدی پیگیری و در دستور کار قرار گیرد.

کریمی تبار اظهار کرد: تلخ‌تر از بیکاری اخراج کارگرانی است که مدت‌ها کارکرده‌اند و بیکار شده فریادشان به جایی نمی‌رسد.

وی با ذکر اینکه این افراد درخواستی غیر از اشتغال به کار ندارند، افزود: شرکت‌های نفت، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بخشی از هزینه‌های اضافی خود را حذف و به حقوق و دستمزد این کارگران اختصاص دهند.

امام‌جمعه ایلام با انتقاد از شیوه نادرست مدیریتی در این زمینه یادآور شد: متأسفانه برخی از مسئولان مربوطه سکوت اختیار کرده و به درد کسی توجهی ندارند درصورتی‌که این نوع مدیریت ناراضی پروری را به دنبال دارد.

لزوم یاری و توجه بیشتر دولت به کارگران فصلی و ساختمانی

حال باید چه کرد؟ و قشر آسیب‌پذیر چگونه از زیر بار مالی سنگین ناشی از قطع درآمد، دوباره کمر راست کند؟

آیا در این میان روا نیست که دولت و شرکت‌های بیمه اعم از دولتی و خصوصی چتر حمایت خود را قدری وسعت ببخشند تا از بار روانی این ایام برای جمعیت آسیب‌پذیر اندکی بکاهند؟

اگر دولت سایه‌ی حمایت خود بر سر کارخانه‌های کوچک آسیب‌دیده بگستراند و با حمایت‌های مالی و اعطای تسهیلات اضطراری از اخراج و تعدیل‌نیروی آنها جلوگیری نماید، می‌توان امید داشت که این طوفان با کمترین آسیب به ساحل خواهد رسید.

کارگران فصلی و ساختمانی که اغلب تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی و بیمه‌ای نیستند، نیازمند یاری و توجه بیشتر دولت هستند.

مسئولین باید با علم به شرایط حاد و تنگناهای اقتصادی حال حاضر کشور، بسته‌های حمایتی ویژه و متناسب با نیازهایشان را برای آنها در نظر بگیرند و باید به یاد داشته باشند که صدهزار و دویست هزار و یا حتی یک میلیون تومان آن هم فقط یک یا دو بار در طول این مدت، قطره‌ای درمان در میان دریای دردها نیست.

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب