سرویس: سیاسی
کد خبر: 64542
|
00:35 - 1403/01/04
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می‌دهد؛

بازی‌های محلی و تجربه شادی در خانواده‌ها

بازی‌های محلی و تجربه شادی در خانواده‌ها
در روزگاری که بازی‌های رایانه‌ای مهمان خانواده‌ها شده است قطعاً بازی‌های محلی می‌تواند اجتماع خانواده‌ها را تقویت کرده و از آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای بکاهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، ایام نوروز، فرصت خوبی است که بازی‌های محلی و سنتی رو بیشتر تجربه کنیم و لحظات شادی رو با دوستان و خانواده به اشتراک بگذاریم. البته، بازی‌های محلی علاوه بر جذابیت، بلکه هم می‌توانند ارتباطات اجتماعی رو تقویت کنند و فضای خوبی برای تعامل و شادی فراهم کنند.

بازی‌های محلی حس و ارتباط مخصوص خودشان رو دارند که واقعاً ارزش تجربه‌کردن دارند، امروز  بااین‌همه تکنولوژی و بازی‌های رایانه‌ای تا حد زیادی ممکنه این نکته فراموش شود؛ اما بازی‌های محلی هم می‌توانند تجربهٔ شادی و تعامل متفاوتی ارائه بدهند.

در روزگاری که بازی‌های رایانه‌ای مهمان خانواده‌ها شده است قطعاً بازی‌های محلی می‌تواند اجتماع خانواده‌ها را تقویت کرده و از آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای بکاهد.

امروز با غرق‌شدن جوانان و نسل‌های آینده دربازی‌های کامپیوتری قطعاً نیاز داریم از بازی‌های محلی کمک بگیریم به همین دلیل ضروری است تا بیشتر با این بازی‌ها آشنا شویم.

ارتباطات اجتماعی قوی توسط بازی‌های محلی

حسین ندیمی کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «ایلام بیدار» گفت: بازی‌های محلی معمولاً یک فضای مجازی خوب برای برقراری ارتباط و تعامل با دوستان و خانواده ایجاد می‌کنند. وقتی که به‌جای صرف وقت در بازی کامپیوتری، با دیگران به یک موضوع مشترک مثل یک بازی محلی مشغول می‌شوید، این باعث ایجاد بعد اجتماعی و اتصالات قوی‌تری می‌شود.

وی افزود: بازی‌های محلی معمولاً به شما امکان می‌دهند تنوع بیشتری را در تجربه بازی‌کردنتان داشته باشید. این بازی‌ها، از نظر فرایند و حس به تنوع و غنا اضافه می‌کنند و احساس شادی و سرگرمی طولانی‌تر و خالص‌تری رو ارائه می‌دهند.

ندیمی گفت: بازی‌های محلی معمولاً به دلیل خواصشان که بر اساس تأمل، تفکر و حل مسئله هستند، می‌توانند ذهن و خلاقیت شما را تحریک کنند. این بازی‌ها می‌توانند مسیرهای جدیدی برای حل مسائل را باز کنند و ذهن شما رو به چالش بکشند.

کارشناس مسائل اجتماعی گفت: بازی‌های محلی عموماً نیاز به حضور فیزیکی فراوان‌تری دارند که می‌تواند برای سلامتی بدنی هم خیلی مفید باشد، این نوع فعالیت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا به شکلی سالم‌تر و فعال‌تر وارد سال جدید شویم.

جایگزینی بازی‌های محلی با بازی‌های کامپیوتری، یک تجربه متفاوت و خوب است که قطعاً به تنوع و شادی زندگی اضافه می‌کند.

بازی‌های محلی لحظات به‌یادماندنی خلق می‌کند

سجاد ابراهیمی مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: بازی‌های محلی قطعاً یک فضایی فراهم می‌آورد که در کنار هم می‌توان یک تجربه به‌یادماندنی خلق کرد که در اینجا به چند نمونه از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

1. نم نم بازی: یک بازی سنتی ایرانی که میتواند افراد رو به چالش بکشد و باعث لحظات خنده و شادی شود. بازی با تعداد چهار نفر برگزار می شود که هر کدوم می‌خواهند یک قرمز را تشکیل بدن و با قدم زدن بر روی دایره در وسط نیمکره، نقاشی رو بسازند.

2. تکناز: یک بازی مورد علاقه خیلی از ایرانیان که به شکل سنتی و با اعتماد به نیروی ذهن خلاقانه انجام می شود، به یک مجموعه کلمه یا اصطلاح نگاه کنید و بعد با استفاده از حرف اول کلمات، یک داستان خنده‌دار رو به اشتراک بذارید. 

3. تخته نرد: یک بازی جذاب و دوست داشتنی که میتونه ساعاتی شاد و پر از تعامل رو برات ایجاد کنه. بازی تیمی تخته نرد همیشه یک گزینه خوب برای لحظات نوروزی است.

روایتی از بازی «قمچان»

رضا محمدی مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: بازی‌های محلی ایلام فراوان است که نشان تاریخ غنی این است و لازم است به نسل‌های آینده انتقال پیدا کند.

وی افزود: بازی قاچان یا قمچان یک بازی محبوب و سنتی ایرانی است که به‌شدت محبوب بوده و هنوز هم در جمع کودکان و بزرگسالان بازی می‌شود. این بازی از دوتکه چوب به نام «قمچه» یا «کَچه» و یک توپ یا توپچی تشکیل شده است. هدف اصلی بازی این است که توپ را با استفاده از یک قمچه به‌گونه‌ای بزنید که از بین افراد حاضر، هیچ‌کس نتواند توپ را بگیرد.

نحوه بازی:

1. ابتدا یک نفر قمچه را بر روی زمین می‌گذارد.

2. سپس توپ را بر میانه قمچه می‌گذارد. 

3. با یک حرکت دست یا قمچه، سعی می‌کند توپ را بفرستد به نحوی که سایر بازیکنان نتوانند آن را گرفته و از وی یا او خارج شوند. 

قوانین بازی:

- اگر توپی که به شما زده شود را بگیرید، نوبتی می‌توانید شروع کنید.

- اگر نتوانید توپ را بگیرید، خارج می‌شوید و نوبت به دیگری می‌رسد.

- هر بازیکنی که توپ را بگیرد، یک امتیاز دریافت می‌کند.

- بازی ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که یک بازیکن امتیاز مشخصی که قبل از شروع تعیین شده است را بگیرد.

بازی‌های محلی و سنتی فراوان دیگری در استان ایلام رواج دارد، از جمله: هِشار هِشاره (قایم‌موشک)، اَکاوتی (اَلک دولَک)، هفت‌سنگ، جَوزان، تیله‌بازی، دالِگه دَخیل (گرگم‌به‌هوا، مخصوص دختران)، قُلان (لنگران) و...

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب