سرویس: استان ایلام
کد خبر: 18528
|
07:03 - 1394/11/05
نسخه چاپی

یادداشت/

کاهش خودکشی در ایلام؛ با کدام آمار؟

کاهش خودکشی در ایلام؛ با کدام آمار؟
خودکشی در ایلام نه تنها در ایران که در جهان رکورددار است.

حمید احمدی نژاد::ایلام را بیش از همه بدون اغراق با میزان بالای خودکشی در ایران می شناسند. معیار شناختی که متاسفانه تمامی معیارهای خوب دیگر این استان چه در سطح طبیعی، چه خلق و خو و مهمان نوازی و چه سابقه این استان را پشت سر خود قرار داده و به عنوان راهنمای شناخت این استان طی سال های سال مطرح شده است.
 خودکشی در ایلام نه تنها در ایران که در جهان رکورد دار است. میانگین جهانی نرخ خودکشی ۱۱ نفر است اما استان ایلام دارای نرخ خودکشی 9/71  نفر در هر یکصد هزار نفر است.(tamin24.ir) در خصوص این که ریشه این پدیده در جامعه ایلام یان چه عواملی است و از چه زاویه ای باید به آن نگاه کرد کارهای بسیاری صورت گرفته و همچنان بدون اغراق نیازمند کارهای علمی عمیق تر می باشد.
 اما این که این پدیده در استان از مرز خطرناک عبور کرده و می توان از آن به عنوان یک بحران اجتماعی نام برد بدیهی تر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد، چرا که بروز خودكشي در ايلام روندي صعودي دارد، به ‌طوري كه ميزان بروز خودكشي از 1/2 نفر در هر صدهزار نفر در سال 1369 به 68 در هر صد هزار نفر در سال 1385 رسيده است.
 همين آمارها در سال‌هاي بعدي نشان مي‌دهد كه  نرخ خودكشي در سال 86 به 87 با 37 درصدافزايش روبه‌رو بوده است و سال 87 نسبت به 88 تقريبا همين درصد افزايش داشته است. پس مي‌توانيم با استفاده از آمارهاي رسمي منتشره عنوان كنيم طي اين دو دهه خودكشي در ايلام با روند صعودي روبه‌رو بوده‌ و هر ساله نيز نسبت به سال قبل، با افزايش 30 درصدي مواجه بوده است.(fararu.com) روندی که ثبات افزایشی آن طی دو دهه نمی تواند و اصولا امکان ندارد در مدت چند سال آن هم مدتی که کار چندان عملی ای برای کنترل آن نشده، کاهش یابد.
 بنابراین شواهد عینی نشان می دهد خودکشی در استان دارای یک الگوی اپیدمی است، الگوی که طی دو دهه، همه در سطح خانواده، جامعه، مسئولان استان و کشور تنها نظاره گر آن بوده ایم. حال این که مدیر محترم پزشکی قانونی از کاهش میزان خودکشی آن هم بدون ارائه آمار(به اذعان خبرگزاری منتشر کننده) و تنها اکتفا کردند به این که با کاهش 2/5 درصدی نسبت به 9 ماهه سال گذشته روبرو بود ه ایم، اگر چه جای خوشحالی دارد، اما کافی نیست.
در واقع با مقایسه کاهشی نقطه به نقطه از یک پدیده نمی توان از موفقیت کنترل آن سخن گفت، بعلاوه که هنوز از زمان محاسبه این آمار تا پایان سال، 3 ماه باقی مانده است و این در حالی است که می توان از روزانه بودن این پدیده نامبارک در ایلام  سخن گفت.
بنابراین پاک کردن صورت مساله نمی تواند راه حلی افتخارآمیز برای همه ما باشد چرا که زنگ خطر گستردگی این پدیده در کل جهان، سال هاست که پیچیده.

 

منبع: ابدانان خبر

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد