سرویس: استان ایلام
کد خبر: 18366
|
06:51 - 1394/10/26
نسخه چاپی

عربستان بازنده بزرگ تنش با ایران

عربستان بازنده بزرگ تنش با ایران
در پی انتشار خبر شهادت مظلومانه شهید آیت الله شیخ‌النمر، عده‌ای به‌صورت خودسرانه به سفارت عربستان تعرض کرده و بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند، این اقدام می‌تواند پیامدهای اقتصادی را برای ایران در پی داشته باشد.

جواد شکریان:: در پی انتشار خبر شهادت مظلومانه شهید آیت الله شیخ‌النمر، عده‌ای به‌صورت خودسرانه به سفارت عربستان در تهران و مشهد تعرض کرده و بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند ، این اقدام می‌تواند پیامدهای اقتصادی را برای ایران در پی داشته باشد.

اقدامات خودسرانه اینچنینی ممکن است سرمایه‌گذاران خارجی را برای آمدن و سرمایه‌گذاری در ایران دچار تردید کند زیرا به‌طور مثال، اگر یک کشور اروپایی در ایران کارخانه‌ای را احداث کند، بیم آن دارد که با تیره شدن روابط دو کشور، اموالش از سوی افراد خودسر مورد تعرض قرار گیرد ، از این منظر اگر به ماجرای تعرض به سفارت عربستان نگاه کنیم، ممکن است عواقب خوبی برای اقتصاد ایران در پی نداشته باشد.

از طرف دیگر، بحث روابط با خود کشور عربستان مطرح می‌شود ، در این باره لازم است بگوییم که حجم تعاملات تجاری ایران و عربستان در هیچ زمان رقم قابل توجهی نداشته است اما به‌طور کلی با توجه به اعزام توریسم زیارتی به عربستان در قالب حج عمره و حج تمتع، تراز تجاری به نفع عربستان بوده است ، البته در سال‌های اخیر ایران برخی اقلام مانند مواد غذایی و محصولات میعانات گازی به عربستان صادر کرده است و برخی اقلام واسطه‌ای مانند کمپوت و کنسرو از عربستان وارد شده که در مجموع رقم چشم‌گیری نبوده است ، بنابراین قطع روابط دو کشور، از این منظر برای ایران منفعت بیشتری به‌همراه دارد و اما قطع رابطه دیپلماتیک مابین کشورهای ایران و عربستان در بازارهای جهانی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

تنش با عربستان قیمت نفت را بالا برد

افزایش تنش بین ایران و عربستان که به قطع روابط دیپلماتیک دو کشور انجامید، موجب افزایش بهای نفت در بازار جهانی شد ، در این زمینه شبکه بلومبرگ گزارش داد: قطع مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان تاثیری مستقیم بر بهای نفت داشته است به‌نحوی که این تنش‌ها بهای نفت را افزایش داده است ، طبق این گزارش برای دومین روز متوالی بهای نفت روندی صعودی داشته است ، قیمت نفت وست تگزاس اینتر‌مدییت با افزایش 28/1 دلاری به 32/38 دلار در هر بشکه رسیده است.

همچنین قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه فوریه با 18/1 دلار افزایش، بشکه‌ای 46/38 دلار در بازار لندن معامله شده است.

عربستان و ایران طلا را گران کردند

طلای جهانی در نخستین روز معامله سال ۲۰۱۶ در پی افزایش تنش میان عربستان سعودی و ایران که تقاضا برای پناهگاه مطمئن سرمایه ایجاد کرد، افزایش قیمت داشت ، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 5/0 درصد افزایش یافت و به ۱۰۶۶ دلار رسید و تا اواسط روز ۱۰۶۴ دلار معامله شد ، در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 7/0 درصد افزایش، به ۱۰۶۸ دلار رسید ، شمش طلا با خلوص ۹۹/۹۹ درصد در بازار بورس طلای شانگهای 4/0 درصد افزایش یافت و به 85/223 یوان در هر گرم (۱۰۶۸ دلار در هر اونس) رسید.

طلا که در زمان افزایش آشفتگی سیاسی و اقتصادی، جایگاه پناهگاه امن سرمایه را پیدا می‌کند، در پی قطع روابط دیپلماتیک عربستان سعودی با ایران صعود کرد.

این فلز زرد در سال ۲۰۱۵ با ۱۰ درصد کاهش قیمت، برای سومین سال متوالی کاهش یافت که طولانی‌ترین روند نزولی برای این فلز ارزشمند بود و در سال ۲۰۱۶ با سال دشوار دیگری روبه‌روست.

با وجود این‌که رویدادهای غیرمنتظره‌ای مانند حملات تروریستی پاریس در سال ۲۰۱۵ طلا را برای مدت کوتاهی افزایش داد اما این فلز ارزشمند تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخهای بهره در امریکا و صعود ارزش دلار، به روند نزولی ادامه داد و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند کاهش قیمت بیشتری برای طلا در راه باشد.

عربستان بازنده بزرگ تنش با ایران

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که ایران خود را برای شکوفایی اقتصادی در دوران پساتحریم آماده می‌کند ، گران شدن نفت در بازارهای جهانی برای ایران فرصتی ایجاد می‌کند تا با افزایش سهم خود از این بازارها، سهم از دست رفته خود را از عربستان پس بگیرد که این مهم دور از دسترس نیست ، اما در طرف دیگر باید گفت که سعودی‌ها بازنده واقعی این جنگ خواهند بود زیرا آنها هم‌اکنون به‌علت کاهش قیمت نفت و همچنین درگیر بودن در جنگ‌های قدرت‌طلبانه، وضعیت مناسبی ندارد و تراز تجاری این کشور پس از سال‌ها در روال منفی قرار گرفته است ، حال اگر در کنار این قضایا، قرار گرفتن بورس عربستان در سراشیبی سقوط را نیز قرار دهیم پازل ناکامی‌های این کشور در حوزه اقتصاد تکمیل خواهد شد.

عربستان که به‌طور کلی در بازار خاورمیانه (بازار‌های عراق، امارات، بحرین و عمان) با ایران رقابت دارد، حال از تمام قدرت‌های مالی و سیاسی خود استفاده خواهد کرد تا حضور ایران را در این بازارها تضعیف کند.

در این باره دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره آثار مثبت اتفاقات اخیر گفته است: اگر ما عملیات رسانه‌ای و تبلیغاتی را به شکل درست انجام دهیم و از اقدامات خودسرانه جلوگیری کنیم مطمئنا باعث تقویت بازار ما در عراق خواهد شد، چرا که پیش از این بخش عمده‌ای از جمعیت عراق کالاهای عربستانی را تحریم‌ کردند و از این بعد هم بیشتر تحریم خواهند کرد.

از سوی دیگر هم به احتمال زیاد دولتمردان عراق اقداماتی را در جهت کاهش حجم مبادلاتشان با عربستان انجام خواهند داد؛ اتفاقی که باعث تقویت بازار ایران در کشور‌هایی مثل عراق، سوریه، عمان و به‌طور کلی کشور‌هایی که خودشان را در حوزه عربستان تعریف نمی‌کنند، خواهد شد.

به گفته وی، این اتفاق فرصت مطلوبی است که در شرایط پسا تحریم، با توجه به رقابت نانوشته‌ای که میان قطر و عربستان وجود دارد تعاملات تجاری‌مان را با قطر گسترش دهیم.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد