سرویس: اقتصادی
کد خبر: 17492
|
08:29 - 1394/08/27
نسخه چاپی

در گفتگو با کارآفرین موفق اقتصاد مقاومتی عنوان شد؛

خودکفایی در تولید کود ورمی کمپوست در چرداول

خودکفایی در تولید کود ورمی کمپوست در چرداول
کارآفرین موفق حوزه اقتصاد مقاومتی در چرداول با راه اندازی کارگاه تولیدی کود ورمی کمپوست زمینه اشتغال فرزندان و اطرافیان خود را فراهم کرده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازدیار زاگرس، سازمان بسیج سازندگی در راستای ترویج و توسعه طرح های اقتصاد مقاومتی با هدف کاهش و از بین بردن وابستگی اقتصاد و مردمی کردن آن، اقدام به پشتیبانی از متقاضیان ایجاد و توسعه طرح های اقتصاد مقاومتی کرده  است.

ابراهیم فتاحی از چهره های موفق حوزه اقتصاد مقاومتی در شهرستان چرداول با راه اندازی کارگاه تولیدی کود ورمی کمپوست با حمایت بسیج سازندگی زمینه اشتغال فرزندان و اطرافیان خود را فراهم کرده است.

ابراهیم فتاحی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بنده حدود 54سال سن دارم و ساکن روستای محمدقلی آسمان آباد  هستم.
وی در خصوص نحوه کار در کارگاه تولیدی خوداظهار داشت: کود اولیه معمولا از گاوداری خریدای و تهیه می شود،کود را در محل کارگاه انبار کرده بصورتی که در جایی جهت شستشو جمع می کنیم، در قسمتی از کارگاه کودهای تهیه شده بصورت هموار قرار داده و طی 6 الی 7 بار با آب روان کود را شستشو می دهیم تا ضایعات داخل کود دفع شود.
فتاحی افزود: بعد از شستشو بطوریکه آب زرد رنگ از زیر قسمت انبار شده کود تقریبا به آب زلال تبدیل شد کود را بصورت بسترهایی به پهنی یک متر در ارتفاع 6 متر به بالا تا جایی که مقدور باشد در کف کارگاه قرار می دهیم، این بسترها می تواند در قطر 30الی 40 سانیمتری قرار گیرد، بین بسترهای کود باید فواصلی جهت آبدهی تعبیه شود که در هنگام برداشت کود ورمی کموپست جهت جابجایی دچار مشکل نشویم.
این کارآفرین چرداولی تصریح کرد:کود ورمی کمپوست دو و نیم الی سه ماه طول می کشد تا تهیه شود. کرمهای مخصوص در این بستر خوابانده میشود و از کود اولیه تغذیه کنند تا به شکل کود جدید بنام کود ورمی کمپوست تبدیل شود.
وی گفت:بسترهای 6 الی7 متری را به عمق 20 سانتیمتری شکاف داده و کرمها در این بسترها قرار می دهیم تا تبدیل فرآیند ساخت کود ورمی کمپوست شکل گیرد. بعد از گذشت مدت ذکر شده شکل بسترهای کود کاملا تغییر می کند و بصورت پودر و دانه مانند نمایان می شود و وزن حاصله از وزن اولیه کمتر خواهد شد.
فتاحی اظهار داشت:برای جداکردن کرم ها از محصول، کود اولیه که از گاوداری خریداری می شود را در فاصله 10 سانتی متری آن قرار می دهیم و کرم ها خود به کود جدید منتقل می شود.
وی افزود: علت ساخت چنین کارگاهی نوعی خودکفایی، اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی بسیج و اشتغالزایی برای فرزندان و اطرافیان است.
این چهره موفق اقتصاد مقاومتی در پایان گفت: با وجود تحریم ها از سوی کشورهای استکبار و غربی می طلبد که عزیزان با ایجاد طرح های خود اشتغالی و خودکفایی اقتصاد مقاومتی نقش موثری در آینده کشور، خانواده، فرزندان و اطرافیان خود داشته باشند.
 
 
 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب