سرویس: استان ایلام
کد خبر: 17365
|
08:26 - 1394/08/19
نسخه چاپی

گزارشی از شیوع یک ماده مخدر جدید در ایلام/

این "گل" را پر پر کنید

این "گل" را پر پر کنید
دنیایی که گل یکی از پیام آوران شادی در آن است، فقط توهمی از شادی است.

به گزارشايلام بيداربه نقل از  ایلام رصد، "من اصلا هیچی برام مهم نبود...هیچ کار خاص یا تحصیلی نداشتم .دنبال یه حال خوب و رو بهراه بودم، دوستم بهم پیشنهاد کرد و گفت: وقتی خودش زده،

به شدت هیجان زده شده چون حالشو خیلی خوب کرده ...تا مدت ها با نشاط وخنده روبوده...من هم امتحان کردم..."

این ها حرفهایی بود که آقای ن. سه ماه بعد از آخرین مصرفش به خبرنگار ایلام رصد زد.

" گل"، نامی است که در چند سال اخیر به گوش مان می خورد، نامی که ذهن انسان را به سمت طبیعت و زیبایی و خوشبویی می برد و هرگز اشاره ای به مرگبار بودن، وسوسه شدید مصرف وغیرقابل تر ک بودن این ماده مخدر نمی شود.

آقای ن. هنگام شروع به مصرف این ماده، هرگزنمی دانسته که ماده مخدر گل دارای پتانسیل قویتر از ماری جوانا و حشیش در ایجاد توهم و اعتیاد اوری است و میزان قدرت توهم زایی آن 2 تا 3 برابر بیشتر از ماری جوانای معمولی است اما پس از مصرف متوجه می شود.

 مار یجوانا در کشوری مانند آمریکا آزادانه خرید و فروش و مصرف می شود اما دولت امریکا با توجه به خطرات استفاده ماری جوانای گل( کش افغان)  در سال 2009 لایحه ای را به مجلس برد که کاشت و فروش و قاچاق شاهدانه کش افغان را ممنوع اعلام کند واگر فردی مبادرت به کشت یا فروش و صادرات واردات آن به امریکا بکند یک میلیون دلارجریمه و اگر باند و یا گروهی مبادرت به کاشت و قاچاق ان بکنند مجازات انها به 5 میلیون دلار جریمه و 25 سال زندان محکوم شوند.

در ایران نیز برای مبارزه با این ماده مخدرقوانینی مانند  1 تا 3 قانون جاری مبارزه با مواد مخدر وجود دارد اما گویی قاچاقچیان در این زمینه به گونه ای عمل می کنند که ازفرصتها نهایت استفاده را می برند.

اکثر کسانی که یک بار به مصرف گل روی می آورند هرگز نمیتوانند وسوسه آن را نادیده بگیرند در حالیکه خانم ب.معتقد است که گل هرگز وفادار نیست و مثل بار اول نیست، اما مصرف کننده هر دفعه به خیال دست یابی به حس و حال  بار اول مصرف به سراغ این ماده میرود و هر دفعه به در بسته ای همراه با توهم بیشتری میخورد و در این راه به سمت سقوط می رود.

می پرسم:آقای ن. می گویند این ماده ترک ندارد...شما چطور ادعا می کنید ترک کرده اید؟ میگوید: من سه ماه است مصرف نکرده ام اما هرلحظه که حس کنم، حالم را خوب می کند و سرشوق می آورد مثل بار اول، به سراغش می روم".

سرخوشی، اضطراب، حملات همراه با وحشت زدگی، خنده های بی مورد، خشکی دهان، ضربان قلب بالا، فراموشکاری، سندروم بی انگیزگی و اشتهای سیری ناپذیر از علائم مصرف این ماده مخدر می باشد.

همچنین بسیاری از مصرفکنندگان این ماده مخدر زنان هستند و در این راستا به نازایی هم باید به عنوان یکی ازعوارض آن توجه کرد.

م.دختر مصرف کننده این ماده، دو روش دم کردن یا کشیدن را برای این ماده ذکر می کند و می گوید در حالت دم کردن بسیار قوی می شود و دیر اثر می کند یعنی ممکن است به شکل دمکرده مصرف کنی و حالت عادی داشته باشی و دو ساعت بعد در یک جلسه رسمی به سراغت بیاید و به شدت تا ساعتها عوارضش را در تو بروز دهد.

اما در ایلام چگونه این ماده به دست مصرف کننده می رسد؟

فروش این ماده در غرب کشور و در ایلام، به نظر آقای ن.هرگز مرکزی برای فروش ندارد یا به شکل خالص نیست و در یکی از شهرستانهای شمالی استان،  صورت می گیرد.

در بهمن 92،  پلیس مبارزه با مواد مخدر، در کشور ایران باندی را کشف کرد که 10میلیارد تومان، گردش مالی حاصل از فروش گل داشت.

اکثر افراد مصرف کننده مهمترین دلایل خودبرای مصرف گل را بی هدفی در زندگی ، شکست درزندگی زناشویی، بی انگیزگی(که با مصرفت شدید نیز می شود)، نداشتن روابط سالم با فردی از جنس مخالف و بیکاری می دانند. 

البته دراین زمینه هرگز نمی توانیم به دلایل فردی صرف روی بیاوریم و ساختارها راتبرئه کنیم. مسلما احساسات یک جوان تحصیلکرده بیکار، تحت فشار و شرایط ساختارها وی را وادار به اعتیاد می کند تا دنیایی خیالی برای خود بسازد که در آن شاید صاحب زندگی، کار و حق است.

دنیایی که گل یکی از پیام آوران شادی در آن است، فقط توهمی از شادی است.

انتهای پیام/ن

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد