سرویس: استان ایلام
کد خبر: 17316
|
07:42 - 1394/08/17
نسخه چاپی

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام:

رونق کسب و کار مانع بروز فساداقتصادی است/ اجرای اقتصاد مقاومتی یک تکلیف ملی است

رونق کسب و کار مانع بروز فساداقتصادی است/ اجرای اقتصاد مقاومتی یک تکلیف ملی است
عضوهیئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام، گفت: افراد قبل از ورود به يك حرفه بايد الفباي اخلاقي در آن حوزه را ياد بگيرند كه كارها بر روال منطقي صورت بگيرد.

به گزارشايلام بيدار به نقل از ایلام رصد، بروز فساد مالی و اداری چرخنده های اقتصادی هر کشوری را خرد می کند و رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی آن کشور را تحت تأثیر قرار می دهد، فساد، انحراف است، انحراف منابع و منافع مردم به سمت منافع و منابع اشخاص و گروه های ذینفع، می توان آن را سوءاستفاده از قدرت عمومی برای کسب منافع خصوصی نیز دانست که اشکال مختلفی هم از جمله، اختلاس، رشوه، سوءاستفاده از موقعیت، تقلب و ایجاد اختلال در اطلاعات، اخاذی، تبعیض گری، قوم گرایی و تبارگرایی و...دارد.

دکتر "سامی سجادی فر" سرپرست پارک علم و فناوری استان ایلام، درخصوص بوجود آمدن فساد و راه های جلوگیری از آن اظهار داشت: برای مقوله فساد باید یک تعریف مشخص ارائه داد و ضمن بیان راه های فاسد شدن و تبیین و شناخت آن راه ها، به فرهنگ سازی در سطح جامعه اقدام نمود.

رونق اشتغال، كسب و كار و درآمد از راه های جلوگیری از فساد اقتصادی در جامعه است

سجادی فر، يكي از موثرترين اقدامات را مسلح كردن مردم به شناخت و آگاهي در این زمینه دانست و گفت: بايد راه رونق و اشتغال، كسب و كار و درآمد را براي مردم باز كرد، ايجاد اشتغال و كار سالم مي تواند كارساز باشد.

وی افزود: بزرگترين ثروت در يك جامعه نيروي انساني توسعه يافته و آموزش ديده و كارآفرين است، که باید با آموزش حرفه اي افراد در رشته هاي مورد نياز این امر را که يكي از اهداف بسيار مهم حكومت است محقق نمائیم.

مهمترين تكاليف دولت در جلوگیری از فساد ايجاد آموزشهاي حرفه اي و اخلاقي است

سرپرست پارک علم و فناوری استان ایلام، با بیان اینکه مقوله ي فرهنگي بسيار كليدي، پيچيده و موثر در جلوگیری از بروز فساد در جامعه است.تصریح کرد: نيروي انساني خلاق و نوآور بر مبناي مشكلات و نياز جامعه مي تواند بسيار موثر و كارساز باشد، که در این راستا يكي از مهمترين تكاليف دولت ايجاد آموزشهاي حرفه اي و اخلاقي است.

وی اضافه کرد: در مقوله ي فرهنگي دولت مي تواند بسترهاي لازم براي راه اندازي جريان فرهنگ ساز را مهيا كند و همه بايد در اين مسئله كمك کرده و صرفاً فعاليت هاي دولت به تنهایی نمي تواند به نتيجه برسد، بدین نحو که؛ سازمانهاي مردم نهاد بايد به صورت فعالانه و با احساس مسئوليت وارد عمل شوند و مردم خود براي انجام اين كار اساسي و زيربنايي پيش قدم شوند.

وی با اشاره به اینکه آموزش اخلاق حرفه اي در استمرار فعاليتهاي منفعت جمعي، مي تواند مهم باشد، بیان داشت:  متاسفانه در اين زمينه در اقشار و اصناف مختلف كوتاهي صورت گرفته است. افراد قبل از ورود به يك حرفه بايد الفباي اخلاقي در آن حوزه را ياد بگيرند كه كارها بر روال منطقي صورت بگيرد از انجام صحيح تكاليف محوله، تا دخالتهاي بي جا و بي مورد تا احساس مسئوليت بايد به نحو احست صورت گيرد.

اجرای اقتصاد مقاومتی هم تکلیف شرعی و هم یک تکلیف ملی است

این مدرس دانشگاه، با اهمیت دانستن توجه به اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: اقتصاد مبتني بر خرد بر مبناي فرمايشات مكرر مقام معظم رهبري و رفتن به سمت اقتصاد مقاومتي و برداشتن قدم هاي جدي براي كشور يك كار حساب شده و اساسي است كه انجام آن هم تكليف شرعي است و هم تكليف ملی است.

سرپرست پارک علم و فناوری استان ایلام، افزود: ايجاد و رونق كسب و كار از طريق نوآوري، كاري به مراتب بزرگتر از رونق صرفاً شركتهاي دانش بنيان است كه بايد در دستور كار دولت و معاونت علمي رياست جمهوري قرار گيرد.

وی ایجاد کسب و کار و رونق بازار کار را از راه کارهای جلوگیری از فساد دانست و اظهار داشت: كاري كه در ديگر كشورها به شدت پيگيري مي شود و در كشورما به دلايل استفاده از واژه هايي مثل شركتهاي دانش بنيان مورد غفلت و بعضاً تحت الشعاع قرار گرفته، استفاده از نوآوري Innovation در ايجاد و رونق كسب و كار است احياناً ممكن است حجمي از نواوري فناوري، تكنولوژي و دانش بنيان هم باشد ولي گستره ي اين واژه خيلي بزرگتر از حوزه دانش بنيان است.

سجادی فر اضافه کرد: بستگي به تعريف ما دارد كه چه چيزي را به عنوان سرلوحه ي فعاليتهاي خود ترسيم كنيم. اگر خلق ثروت سالم هدف باشد نواوري مي تواند هدفي به مراتب بزرگتر از حوزه دانش بنيان به روي ما باز كند.

حوزه گاز و نفت و انرژي استان مي تواند جوابگوي جمعيت بيكار ایلام باشد

وی به رونق کسب و کار در استان ایلام اشاره و تصریح کرد: براي برطرف كردن حدود 15 درصد بيكاري يعني 90 تا 100 هزار نفر در استان ايلام بر مبناي پتانسيل هاي زيادي كه در استان ايلام وجود دارد مديران و مسئولان ارشد استان نبايد كار دشواري داشته باشند و تنها حوزه گاز و نفت و انرژي مي تواند جوابگوي اين تعداد جمعيت بيكار باشد.

اعتقاد مردم و متكي شدن به اشتغال در ارگانهاي دولتي و عدم مدیریت صحیح از علل آمار بیکاری استان است

وی با اشاره به  آمار بالای بیکاری در استان ایلام، یادآور شد:دو عامل را در بیکاری جوانان سطح استان می توان مهم دانست، يكي اعتقاد مردم و متكي شدن به اشتغال در ارگانهاي دولتي كه به يك آفت تبديل شده و ديگري عدم مديريت صحيح و استفاده  ي مدبرانه ار فرصتها و پتانسيل هاي استان است.

سجادی فر تغيير اين نگرش در عامه مردم رامشكل اساسي بر سر راه رونق اقتصاد بومي و محلي بیان کرد و گفت:  نبايد بدنه ي دولت حجيم تر شود باید به طور جدي براي كم حجم شدن دولت و رونق بخش خصوصي برنامه ريزي كرد، منتهي اينكه در اين بخش چقدر توفيق حاصل شود و اينكه مديرت دولتي چقدر راضی شوند كه قدرت و ثروت را در اختيار بخش خصوصي قرار دهند و به بخش خصوصي اعتماد كنند بحث ديگري است كه اتفاقاً در خيلي از جاها مشكل زا شده است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد