سرویس: اقتصادی
کد خبر: 16821
|
13:11 - 1394/07/21
نسخه چاپی

گزارش ایلام بیدار از لزوم تولید کالای استاندارد:

20 درصد واحدهای تولیدی ایلام استاندارد نیستند/ اجرای طرح "طاها" برای مبارزه با برندهای سرقتی

20 درصد واحدهای تولیدی ایلام استاندارد نیستند/ اجرای طرح "طاها" برای مبارزه با برندهای سرقتی
محصولات تولیدی باید به مرحله‌ای از کیفیت برسد که قابل قیاس با کالاهای مشابه در بازارهای جهانی باشد.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::22 مهرماه بعنوان روز استاندارد نامگذاری شده است، با توجه به اینکه استانداردسازی کالاها و خدمات و نیز  واحدهای تولیدی از وظایف سازمان استاندارد محسوب می‌شود، لذا نادیده گرفتن این مهم سبب می‌شود تا از حضور در بازارهای جهانی عقب بمانیم.

کاهش خسارت در تولید کالای داخلی مهم‌ترین رکن در مدیریت نوین است و به همین منظور باید بر نحوه مدیریت تولید کالا در استان نظارت ویژه‌ای صورت بگیرد تا ضمن جلوگیری از تولید کالاهای نامرغوب از میزان خسارت وارد شده بر تولیدکنندگان کاسته شود.

محصولات تولیدی داخل کشور باید به مرحله‌ای از کیفیت برسد که قابل قیاس با کالاهای مشابه در بازارهای جهانی باشد و بتوان این محصولات را در بازارهای بین‌المللی عرضه کرد و این امر با ارتقاء سطح کیفیت و استانداردسازی محقق می‌شود.

در استانداردسازی واحدهای تولیدی باید قاطعانه عمل کرد و در صورت عدم همکاری واحد تولیدی در استانداردسازی تجهیزات و مواد اولیه صدور حکم تعطیلی واحد و بازداشت تولید کننده ضروری است، زیرا عدم استاندارد سازی جان انسان‌ها را تهدید می‌کند.

لزوم استانداردسازی محصولات واحدهای تولیدی

"مهناز همتی"، معاون ارزیابی و انطباق  اداره کل استاندارد استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار در رابطه با اهمیت استاندارد اظهار کرد: در واژه این کلمه به معنای نظم و قانون است و تمام قطعات و عملیات واحدهای تولیدی باید بر مبنای استاندارد باشد.

وی گفت: هر این واحدهای تولیدی طبق یک فرآیندهایی که در دستورالعمل ها و روش های اجرایی موجود است موظف هستیم که به واحدهای تولیدی مراجعه کنیم و نمونه برداری های لازم را طبق استانداردهای مربوطه مدنظر قرار داده می شود.

این مسئول با بیان اینکه استاندارد لازمه تمام واحدهای تولیدی است، افزود: با توجه به شعار امسال برای اینکه تعامل خوبی با جهان داشته باشیم نیاز است که استانداردها به کار بده شوند و اینکه اگر بخواهیم از فناوری های نوین جهانی استفاده کنیم باز قضاوتی که در مورد اندازه شناسی داریم و نیز علائم راهنمایی و رانندگی نیاز است تا یک مبنا و استاندارد وجود داشته باشد تا بتوانیم در همه جهان و همه دنیا با همه کس و با هر قشری از آن مبنا استفاده کنیم و مشکلی پیش نیاید.

معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد استان ایلام ادامه داد: واحدهای تولیدی از بدو شروع به کارشان باید تحت پوشش استاندارد قرار گیرند البته واحدهای تولیدی که مشمول استاندارد اجباری هستند، در ادامه براساس نمونه گیری ها انطباق ها صورت می گیرد و چنانچه انطابق ها براساس استانداردهای ملی صورت پذیرد پروانه صدور استاندارد صادر می گردد و چنانچه آن را نداشته باشد آن واحد تولیدی را برای رفع مشکلاتش ارجاع داده می شود.

صدور 13 پروانه علامت استاندارد در ایلام

این فرآیند تکرار می شود تا زمانی که استاندارد دریافت کند و اینکه چه مقدار تطابق با استانداردها دارد، در طول شش ماهه اول سال 94 نزدیک به 13 پروانه علامت استاندارد برای واحدهای تولیدی صادر شده که نشان دهنده این است که این واحد تولیدی با استانداردهای ملی مربوطه مطابقت پیدا کرده و تمام فرآیند و شرایطشان با کیفیت محصول مطابقت دارد.

البته تعداد واحدی تولیدی زیادی در استان نداریم که انطباق ها صورت گیرد اما اگر همان تعداد به استاندارد مراجعه کنند و آن را مطابقت دهند همکاران ما آماده همکاری خواهند بود تا وقتی آن کیفیت محصول محرز شد پروانه استاندارد تقدیم شود.

20 درصد باقی مانده واحدهای تولیدی ایلام در شرف استانداردسازی است

با توجه به، به روز بودن آمار واحدهای تحت پوشش حدود 15 الی 20 درصد این واحدها وجود دارند که در شرف اخذ پروانه استاندارد هستند و یا بعضا شرایط خاصی برای تولید مطلوب را ندارند که همکاران ما در حال بازرسی این مهم هستند؛ در مجموع تعداد 154 واحد پوشش شده در سطح ایلام داریم که علاوه بر این واحدهای تولیدی تحت تشویق هستند که ما زمینه ورود به این حوزه ها را نداریم مگر اینکه خود واحد تولیدی متقاضی این باشد.

اجرای طرح طاها برای مبارزه با برندهای سرقتی

این مسئول در ادامه در رابطه با تولیدات نامرغوبی که از استانداردهای کیفی و نیز برندهای سرقتی دیگر استفاده کنند نیز گفت: طبق وظیفه ذاتی که سازمان ملی استاندارد ایران به عهده تمام ادارت استانی گذاشته طرح طاها برای کل استان ها تعریف شده که مخفف طرح اجرای هماهنگ اجباری استاندارد ها است.

این طرح در سطح بازار اصلی استان و نه در سطح واحدهای تولیدی انجام خواهد گرفت که ما حتی در سطح واحدهای تولیدی خود نیز این مهم را اجرا کردیم به طوری که پوشش کامل و جامعی حتی برای واحدهای تولیدی ومحصولات انها داشته باشیم.

همکاران ما در اداره کل استاندارد به صورت گروه گروه در بازار مراجعه کرده و این محصولات توجیهی استان های دیگر را در سطح بازار کنترل می کنند و بسیاری از این محصولات که دارای پروانه علامت استاندارد است ممکن است تقلب در انها وجود داشته باشد که حتی در واحدهای تولیدی خود نیز کنترل می کنیم در سطح بازار مشاهده کردیم که یکی از محصولات واحدهای تولیدی که فاقد پروانه است با علامت استاندارد توزیع می کرده که از این اقدام جلوگیری بعمل آمد.

همتی عنوان کرد: البته با برند تقلبی و عاریتی از استان های دیگر توزیع شده که ضمن اطلاع از این موضوع جلوی تولیدات این افراد گرفته شده و ابزار آلات این واحدها پلمپ شده و به استان های درگیر اعلام شده که این مورد را کنترل کنند.

از طریق سامانه پیامک 10001517 این جعل علامت ها محرز می شود که در این راستا کد 10 رقمی به این شماره ارسال می شود و تمام اطلاعات آن محصول را در اختیار قرار می دهد و از این طریق در استان و در طی سال گذشته تعداد پنج مورد جعل علامت استاندارد و یا اینکه این علامت باطل شده است صورت گرفت.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب