سرویس: اقتصادی
کد خبر: 15316
|
15:46 - 1394/04/28
نسخه چاپی

از رسوایی در ماجرای «میكونوس» تا پشتیبانی شیمیایی از عراق در جنگ علیه ایران؛

لاشخورهای شیمیایی آماده ورود به بازار ایران می شوند

لاشخورهای شیمیایی آماده ورود به بازار ایران می شوند
یک هیئت بزرگ تجاری آلمانی به سرپرستی زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد این کشور امروز(یکشنبه) وارد ایران شده تا درباره بازگشت شرکت های آلمانی به بازار ایران پس از توافق هسته ای رایزنی کنند.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::یک هیئت بزرگ تجاری آلمانی به سرپرستی زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد این کشور امروز(یکشنبه) وارد ایران شده تا درباره بازگشت شرکت های آلمانی به بازار ایران پس از توافق هسته ای رایزنی کنند.

آلمان در سال 92 بیش از 235 میلیون دلار واردات و حدود دو و نیم میلیارد دلار صادرات به ایران داشته است.

بازار ایران آنقدر برای آلمان ها دارای اهمیت است که به عنوان اولین هیات اقتصادی اروپایی وارد شده اند.

آلمان ها که در طول تاریخ انقلاب اسلامی نقشی مغرضانه و همراه با خیانت علیه ملت و نظام ایران داشته هم اکنون بلافاصله بعد از برداشتن تحریم ها روی به بازار پردرآمد ایران آورده است.

آلمان و تسلیح شیمیایی رژیم صدام

دولت آلمان متهم به فروش سلاح و تجهیزات امنیتی به نظامهای دیکتاتوری وحمایت از این نظام ها درمقابل دمکراسی خواهی ملت هایشان بویژه درشمال آفریقا وخاورمیانه است، فروش این سلاح ها در حالی صورت می گیرد که عربستان در چند ماه اخیر حضور مسالمت آمیزی درمنطقه نداشته و جنبش مردمی در بحرین را با کمک های نیروهای خود سرکوب کرده و نقشی مخرب را در سوریه بعهده گرفته است.

اسرائیل دیگر مشتری تسلیحات آلمانی نیز با در اختیار داشتن زیردریایی های بسیار پیشرفته ساخت آلمان بیش از پیش به جنگ افروزی در منطقه خاورمیانه ادامه داده و مدام ایران را بدلیل ادامه برنامه هسته ای صلح آمیزش تهدید به حمله نظامی می کند و بر نقش حساس این زیردریایی ها برای اعمال تهدید علیه ایران تاکید می ورزد.

موضوعی که در این میان نمی توان آن را نادیده گرفت نقش پررنگ آلمان (غربی) و شرکت های آلمانی در تسلیح رژیم بعث عراق در دوره جنگ تحمیلی بود. به گفته کارشناسان هیچ کشوری مانند آلمان، عراق را تا این اندازه در احداث تأسیسات تسلیحاتی و زرادخانه های تولید سلاح های شیمیایی یاری نکرد.

این در حالی است که عراق بین سالهای 1982 تا 1986 میلادی تسلیحات نظامی به ارزش 625 میلیون دلار، از آلمان دریافت کرد و چهارمین واردکننده بزرگ تسلیحات از این کشور بود.البته ، این تسلیحات صادراتی به عراق، تنها آن دسته از تسلیحاتی بودند که مجوز صدور آنها به عراق صادر شده بود.

محافل دولتی آلمان در آن زمان به 170 مؤسسه و شرکت آلمانی در مورد انتقال کالاهای تسلیحاتی و یا دانش فنی از طریق دور زدن های اقتصادی مظنون شدند و درباره عملکرد 25 شرکت تحقیقات قضایی آغاز کردند.در این ارتباط از جمله دو شرکت "کارل کولب" و"پیلوت پلانت" از شهر دارمشتات و شرکت "واتر انجینیرینگ تریدینگ" در هامبورگ مسئول تحویل سلاح های شیمیایی به عراق شناخته شدند، اما پس از سالها محاکمه 10 مدیر کارخانه در دارمشتات، تنها سه نفر به زندانهای تعلیقی محکوم شدند.

بدین ترتیب هر چند مقامات دولتی آلمان در آن هنگام سعی داشتند تا خود را در باره مساله انتقال مواد و تکنولوژی لازم برای ساخت تسلیحات شیمیایی نا آگاه و غیر مقصر جلوه دهند ، اما افشاگری هایی که از سوی رسانه ها و برخی نویسندگان غربی پس از جنگ تحمیلی صورت گرفت مشخص ساخت که آلمان به نحو عامدانه به همکاری گسترده با عراق برای ساخت تسلیحات شیمیایی پرداخته است.این اقدام آلمان در واقع اقدامی هماهنگ با دیگر کشور های غربی بود که در تلاشی عظیم ، مبادرت به فروش انواع تسلیحات به رژیم بعثی کرده و انواع خدمات اطلاعاتی رانیز در اختیار آن قرار دادند.

«میكونوس» رسوایی آلمان در ایران

روز 22 فروردین ماه 1376 و در پی صدور حکم مغرضانه دادگاه برلین علیه جمهوری اسلامی ایران در ماجرای معروف به «میکونوس»، سفرای کشورهای اروپایی، ایران را ترک ایران کردند. تجربه پیش و پس از این واقعه به ما نشان می‌دهد که هیچ گاه فشار و تهدید علیه حاکمیت ملی پاسخگو نبوده است.

در پی انجام یک عملیات تروریستی در رستوران «میکونوس» برلین در روز 26 شهریور 1371، فضاسازی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی، موجب شد انگشت اتهام به سوی جمهوری اسلامی ایران نشانه رود.

بنا بر این گزارش، نزدیک پنج سال پس از این ماجرا، سرانجام این فضاسازی‌ها نتیجه داد و روز 21 فروردین 1376، دادگاه برلین «علی فلاحیان»، وزیر اطلاعات وقت جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در این ماجرا متهم کرد؛ امری که خروج سفیر آلمان و سپس بقیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از ایران در پی داشت.

در پاسخ به تصميم اتحاديه اروپا، ايران نيز با رد ادعاهاي بي‏پایه دادگاه آلماني، سفيران خود را از کشورهاي عضو اين اتحاديه فراخواند. مقامات کشورمان در همان زمان پیش‌بینی می‌کردند که سفرای کشورهای اروپایی منفعلانه به ایران بازخواهند گشت. این امر پس از نزدیک ده ماه به حقیقت پیوست و این سفرا، یکی پس از دیگری وارد تهران شده و کار خود را از سر گرفتند.

تجربه این واقعه و رخدادهای سال‌های پس از آن نشان می‌دهد که غرب همواره تلاش داشته به راه‌های گوناگون، با اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران، حاکمیت ملی کشورمان را محدود کند؛ اما این امر تاکنون به دلایلي به حقیقت نپیوسته است.


کشورهای اروپایی به بازار ایران هجوم می آوردند

براساس تحلیل های کارشناسان،  بعد از جمعبندی توافق هسته ای در وین، اثرات این توافق از جنبه های مختلف سیاسی، اقتصادی و بین المللی و برندگان و بازندگان هر یک از این حوزه های مورد توجه قرار گرفته است. از جمله حوزه های بسیار مهم قابل توجه برای ایران و همچنین برای کشورهای خارجی، اثرات این توافق بر اقتصاد ایران و فرصت های اقتصادی و تجاری است که از این بابت مطرح خواهد شد.  

به طور کلی چنین به نظر می رسد که در صورت لغو تحریمها، کشورهای اروپایی در قیاس با دیگر کشورهایی که از چرخه اقتصاد و بازار ایران خارج شده بودند، هجوم بیشتری به ایران خواهند داشت چرا که به دلیل سابقه و شناخت مثبت قبلی، کیفیت کالاهای اروپایی، نیاز بازار و وابستگی ساختاری بسیاری از صنایع ایرانی به اروپایی ها، این احتمال وجود دارد که این کشورها بتوانند مجددا بازار از دست رفته خود را در میان مدت به دست آورند.

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد