سرویس: اجتماعی
کد خبر: 67130
|
10:02 - 1403/06/21
نسخه چاپی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام:

بهره‌برداران از آسیب‌زدن به درختان وَنَوشک خودداری کنند

بهره‌برداران از آسیب‌زدن به درختان وَنَوشک خودداری کنند
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: بهره‌بردارانی که اقدام به برداشت میوه درخت بنه (وَنَوشک) می‌کنند، از شکستن شاخه درختان و آسیب‌زدن به آن خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، یاسم خانمحمدیان صبح امروز در جمع اصحاب رسانه ایلام، اظهار کرد: از ۶۴۰ هزار هکتار پوشش اراضی جنگلی ایلام حدود ۶۰ هزار هکتار از آن را درختان بنه به خود اختصاص داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با اشاره به فصل برداشت میوه محلی این درخت موسوم به پسته کوهی یا وَنَوشک، افزود: این درخت در ارتفاعات مناطق کوهستانی می‌روید و افراد بومی معدودی یا کوهنوردان قادر به برداشت میوه آن هستند.

 خانمحمدیان توصیه کرد: بهره‌بردارانی که اقدام به برداشت میوه درخت بنه می‌کنند، از شکستن شاخه درختان و آسیب‌زدن به آن خودداری کنند.

 وی یادآور شد: در ایلام ۱۲۴ تعاونی بهره‌برداری از فراورده‌های جنگلی مجوز فعالیت دارند که اعضای این بهره‌برداران فراورده‌هایی نظیر گَوَن، کتیرا و صمغ درخت بنه را استخراج می‌کنند.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام ادامه داد: استخراج بی‌رویه و هرساله این فراورده‌ها توسط بهره‌برداران به درختان و پوشش جنگلی و مرتعی آسیب رسانده است.

 وی تأکید کرد: امسال باهدف جلوگیری از تخریب جنگل و ایجاد تنفس و ترمیم به اراضی جنگلی، بهره‌برداری از فرآورده‌های جنگلی به مدت سه تا چهار سال ممنوع است.

انتهای خبر/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد