سرویس: استان ایلام
کد خبر: 6063
|
11:49 - 1392/12/03
نسخه چاپی

«یا دانا بو یا پرسا»‌

«یا دانا بو یا پرسا»‌
دانایی و پرسشگری دو کلمه زیبا و پرمغزی است که در ادبیات کهن کردی ایلامی و فرهنگ این دیار کهن از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است.

به گزارش ایلام فردا، این واژه قدیمی و کهن در ادبیات کردی ایلام و فرهنگ این دیار توسط بسیاری از مردمان این سرزمین بزرگ مورد عنایت و توجه است.

این دو کلمه به معنای این است که هر شخصی یا ادعای دانایی می‌کند و همه از اعمال و رفتارش این دانایی را تائید می‌کنند یا آنکه با پرسش و جواب گرفتن در مسیر دانایی قرار می‌گیرد.

اما دلیل اصلی پرداختن خبرگزاری فارس در آستانه سال نو به این دو واژه زیبا و پرمغز در استان ایلام فراموشی آن از سوی برخی از مدیران استانی است که ظاهرا خود را در زمره دانایان دانسته و خود را از مدار پرسشگر بودن خارج می‌دانند و پرسشگری را لازمه وارستگی  مردم عادی (غیرمسئول) می‌دانند.

این درحالی است که عملکرد برخی مدیران در استان ایلام نشان می‌دهد که مدیران باید در صف نخست پرسشگری و درس یاد گرفتن قرار گیرند چون سرنوشت رفع مشکلات مردم در دستان آنان بوده و باید پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشند.

بررسی عملکرد چند ماهه مسئولان دولت در استان ایلام این مهم را بیشتر نمایان می‌کند که به شدت نیاز به پرسشگری داشته اما متاسفانه این قشر در عمل خود را از این موضوع مبرا می‌دانند.

نمونه بارز این موضوع فقدان استفاده از افراد خبره و توانمند در حوزه برخی از مسئولیت‌ها بوده که متاسفانه نتیجه این رفتارها دودی است که به چشم مردم استان ایلام می‌رود.

استان ایلام تحمل سعی و خطا نداشته و مدیران استان باید در نخستین فرصت و بدون فرصت‌سوزی به دنبال شناسایی مشکلات کلان استان و رفع آنها در کمترین زمان ممکن باشند اما تاکنون در این راستا اقدام عملی دیده نشده که جای تامل بیشتری از سوی مسئولان امر دارد.

خبرگزاری فارس در این مجال وارد مصداق‌ها نشده اما در نخستین فرصت به مصداق‌ها پرداخته و از مسئولان امر پاسخ لازم و قانع کننده را می‌خواهد.

زمانی می­توانیم به کشوری پیشرفته و عدالت‌محور نایل شویم که اعتماد مردم به مسئولان کشور و دولتشان بر اساس مشاهده­ها و تحلیل‌ های آنان در مورد اقدام­ها، سیاست­ها و موضع‌گیری­های مسئولان باشد و نه صرفا بر اساس شعارها و صحبت‌های بی‌اساس و پایه و بدون هرگونه منطق و استدلالی.

در واقع مردم جامعه باید ناظر بر اعمال و اقدام­های مسئولان جامعه باشند و هر چه روحیه­ پرسشگری، نقد و مطالبه ­جویی برای نیل به نتیجه مطلوبتر در میان آحاد مردم، فعالین و نخبگان جامعه بیشتر رواج داشته باشد، تضمین بالاتری برای دستیابی به توسعه همراه با عدالت و آزادی به دست خواهد آمد.

هر مسئولی در جامعه بر اساس سنگینی و حساس بودن مسئولیتش به همان میزان به نسبت، باید در برابر مردم پاسخگوی تصمیم­‌ها و کرده‌­های خویش باشد و خود را برای ارائه­ توضیحات و استدلال­هایش به آنها متعهد بداند.

در پایان انتظار می­رود که این دولت برآمده از آرای ملت، بیش از بقیه ­ارگان­ها و دستگاه­های دیگر در نهادینه ­سازی این فرهنگ و در بیانی بهتر این مسئولیت و تعهد کوشاتر باشد و نگذارد که حتی فشار مشکلات و ... آن را از اجرای این تعهد بازدارد و یا دچار رخوت سازد.

 

 

منبع:فارس

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد