به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، فلسفه وجوب حجاب برای زنان، وجود تفاوتهای فیزیکی و روحی میان زن و مرد است. در حقیقت حجاب باعث تقویت شخصیت زنان شده و جایگاه آنان را در جامعه ارتقا میبخشد، طوری که جامعه با بانوان محجبه بهعنوان یک انسان شایسته و نمونه برخورد مینماید.
حجاب میراث و سنت باستانی ایرانیان در طول تاریخ بوده است و این روند همچنان ادامه داشته و دارد و علیرغم فراگیری حجاب در سایر نقاط دنیا و احساس خطر غربیها از این موضوع باعث شده تا علیرغم شعار آزادی بیان به حجاب ستیزی رو آورده و در عمل ذات زنستیز و خشونت ذاتی تمدن غرب علیه زن را در این ماجرا نشان دهند.
برای همین منظور با خانم زهرا بیرانوند، دکترای تعلیموتربیت و از نخبگان محجبه ایلامی به گفتگو نشستیم. وی که از فعالان عرصه عفاف و حجاب هم به شمار میآید در گفتگو با ما با اشاره به اهمیت این مقوله میگوید: حجاب پیش از آنکه حقی فردی خانوادگی و اجتماعی باشد، حقی الهی است و رعایت آن در اصل نشانه امانتداری انسان در ارتباط با موهبتهایی است که خداوند در آغاز پیدایش بشر برای حضرت آدم و حوا به ودیعه فرستاده است.
وی معتقد است: زنان و مردان تحت رعایت حجاب درونی و ظاهری حجاب اندیشیده شده از بالندگی و آرامش بیشتری برخوردار بوده و از حقوق فردی و اجتماعی بیشتری هم بهرهمند میشوند.
ادامه مصاحبه ایلام بیدار با دکترای تعلیموتربیت و از نخبگان محجبه ایلامی را در زیر با هم میخوانیم.
ایلام بیدار: بفرمایید آیا حجاب حقی فردی است یا تکلیفی و دینی؟
حجاب یکی از بارزترین شاخصههای حیا است که انسان عفیف را از غیر عفیف متمایز میکند، البته حجاب زمانی ارزشمند است که به باور درآمده باشد و زمانی این باور به عمل مینشیند و در زندگی و تجربه انسان نمود پیدا میکند که برای آن دلایل و سواد کافی فراهم شده باشد.
حجاب پیش از آنکه حقی فردی خانوادگی و اجتماعی باشد، حقی الهی است و رعایت آن در اصل نشانه امانتداری انسان در ارتباط با محبتهایی است که خداوند در آغاز پیدایش بشر برای حضرت آدم و حوا به ودیعه فرستاده است؛ آنجا که در حدیث قدسی آمده است که خداوند آدم و حوا را آفرید و خلقت آنها را تمام کرد سپس به جبرئیل فرمود تا از جانب او هدیه برای آن دو ببرد هدیهای که شامل عقل، حیا و دین بود. سپس به جبرئیل امر فرمود که البته آدم و حوا تنها میتوانند یکی از این سه را انتخاب نموده و برگزینند یا عقل یا حیا و یا دین را. جبرئیل هدیههای گرانبها را به نزد آن دو آورد و فرمان خداوند را جاری ساخت، آدم و حوا در انتخاب طلایی خود عقل را برگزیدند و چنین مینمود که حیا و دین باید برگردند؛ اما در کمال تعجب حیا و دین بیان داشتند که ما بدون عقل هیچ وجودی از خود نداریم و از جانب خداوند ملزم هستیم که هرکجا عقل باشد ما هم او را همراهی کنیم و چنین شد که آدم و حوا به زنیت عقل و حیا و دین آراسته شدند.
این حدیث قدسی بهروشنی آشکار میسازد که حیا در انسان امری فطری و موهبتی الهی است که سرچشمه عفت و پاکی و حجاب و دیگر آراستگیهای اخلاقی انسان است و توجه به آن موجبات آرامش روحی و روانی زن و مرد را فراهم میکند.
ایلام بیدار: آیا داشتن حجاب فرد را در برقراری ارتباط مؤثر و سالم میکند؟
آنچه مسلم است حجاب به معنای دورماندن از فعالیتهای اجتماعی گوشهنشینی و قطع ارتباط با جامعه نیست، زیرا هیچ عقل سلیمی این را نمیپسندد که فردی امکان برقراری ارتباط مؤثر سالم را با همنوعان و اطرافیان خود داشته باشد؛ اما خود را از این دارایی محروم ساخته و بر تمام منافع آن چشم بپوشاند؛ از سوی دیگر حجاب به منزله ژندهپوشی، ژولیدگی و آشفتگی ظاهری در هنگام حضور در صحنههای مختلف اجتماعی نیست، زیرا حس زیباییدوستی که سرچشمه انواع هنرها در زندگی بشری است یکی از مهمترین و اصلیترین گرایشهای فطری انسان است.
ترقی بیشتر فرد با داشتن حجاب
بنابراین، آنچه با عنوان حجاب تحت مقوله عفت مطرح میگردد نوعی باور منطقی و معقول است که فرد را از خودآرایی و خودنمایی بهقصد تحریک و تهییج بهوسیله آشکارساختن زینتهای ظاهری و باطنی در محافل اجتماعی باز میدارد، چنانکه خداوند در قرآن نیز چنین فرموده است.
لذا چنین است که حجاب در تعریف دقیق و صادق زمانی به کار میرود که تحت اضلاع سهگانه مثلث عفت در گفتار، عفت در افکار و عفت در رفتار جای گرفته و موجبات رشد و تعالی هرچه بیشتر فردی و اجتماعی را فراهم میسازد.
آنچه مشخص مسلم است زنان و مردان تحت رعایت حجاب درونی و ظاهری حجاب اندیشیده شده از بالندگی و آرامش بیشتری برخوردار بوده و از حقوق فردی و اجتماعی بیشتری هم بهرهمند میشوند.
ایلام بیدار: چرا غربیها علیرغم شعار آزادی بیان اما رفتاری منفعلانه در قبال حجاب دارند؟
آنچه امروزه دنیای غرب تحت لوای شعارهای تبلیغاتی خود همچون آزادی حقوق بشر و بهتبع حقوق زنان و مردان مطرح میدارد بهجای آنکه به درمان زخمهای جوامع خود بپردازد در پی ریشه زنی و نادیدهگرفتن حقوق آنان و تضعیف هر چه بیشتر جایگاه زنان و مردان جوامع خود است، چرا که اگر این شعارهای تبلیغاتی غربیها از جمله شعار آزادی زنان به معنای واقعی و معقول خود بود، میوهای جز حکمت و اخلاق نمیپروراند.
اما آنچه تحقیر برانگیز است این است که چگونه دنیای غرب با وجود علمکردن آزادی از حکمت و اخلاق میگریزد و مردمان خود را هر روز بیشتر و بیشتر در دنیای تکبعدی خودساختهاش فرومیبرد، آزادی خودساخته امروزیها بر همه خوبیها و داناییها تاخته و جز نادانی چیزی نمیآفریند. همان سؤال شما که باید گفت: آزادی زمانی که از معنای واقعی خود یعنی در پرتو عقلانیت بودن دورگشت در قالبی کاملاً مجازی و رادیکال جنگی ویرانگر علیه استانداردهای اخلاقی به وجود آورده غافل از اینکه این یکهتازی، خود عملی افراطی است که عقل و آزادی عقلانی هرگز آن را نمیپذیرد.
مرگ ارزشها و برهنگی هدف غرب در قبال حجاب
امروزه حقیقتها تغییری نیافته؛ بلکه این مردمان زمانها هستند که خود را نابینا کرده ابتدا چشمان خود را بر روی اخلاقیات و سپس بر روی عقل بسته و تنها تفوق مادی را در محور قرار میدهند و با منفعتطلبیهای فردی و خودخواهانه خود مرگ ارزشها را دامن میزنند.
ارزشها در هر زمانهای خودبهخود ایجاد نمیگردد؛ بلکه نتیجه خواست و اراده انسانهاست اگر این اراده تضعیف گردد و مردمان بیهدف حرکت کنند مسیر حرکت نیز سیر نزولی پیدا میکنند و از یک جامعه ارزشی مدار به یک جامعه سطحی گرا تغییر جهت میدهند.
پرواضح است این نوع آزادی با پوشش تبلیغاتی غربی خود که امروزه دنیا را به سمت برهنگی میخواند نهتنها گم شده دلخواه زنان و مردان جامعه امروزی نیست؛ بلکه راهرفته بسیاری از جوامع عصر حاضر است که فریب رنگ و لعاب چنین تبلیغاتی خورده تا جایی که تمام داشتههای انسانی و اخلاقی خود را به حراج گذاشته و بعد از رسیدن به پوچی اکنون با شناختی که از ماهیت چنین نیرنگهایی به قیمت گزاف به دست آوردهاند، بعدازاین که نهتنها به ساحل آرامش نرسیدند حتی اندک آرامش داشته خود را نیز به بهای ازدستدادن معنویت و اخلاق و با برهنگی و به پوچی رسیدن فرزندان و خانوادههای خود از دست دادند، اکنون به دنبال راهی برای رهایی و بازگشت به ارزشهای مادی و معنویشان میگردند، تا جایی که در غرب خیلی از صاحبان اندیشه و خرد قرن ۲۱ را قرن بازگشت به معنویت نامیدند و این جای تأسف است که اگر امروز مردمان تمدن بزرگی همچون ایران هرچند تعدادی اندک، تمایلی به راهرفته و شکستخورده غرب نشان میدهند، آنجا که استاد مطهری زیبا بیان میدارد که در شگفتم که چگونه دنیای شرق در شگفتی چیزی هستند که غرب در خواری آن به سر میبرد.
حجاب جزو اولین خواستههای بشری
در بخش پایانی حجاب جزو اولین خواستههای بشری بهحساب میآید و بیدلیل نیست که اگر در سطح نیازهای اولیه انسانی مطابق با هرم نیازهای مزلو روانشناس انسانگرای غربی مطرح کنیم: نیازهایی چون نیاز به خوراک پوشاک مسکن و ...
انسان از زمانی که بوده تاکنون نیاز به پوشاک را در خود ضروری یافته و به دنبال تأمین آن بوده است؛ لذا بیجهت نیست خداوند برای تأدیب آدم و حوا، آن دو را به برهنگی تهدید کرد و آنچه که در سوره اعراف آیه ۲۱ نیز به آن اشاره شده است و هنگامی که از آن درخت چشیدند، بدنشان نمایان شد و هر دودست به کار چسباندن برگ درختان به خود شدند و ....
انتهای خبر/ر
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد