سرویس: سیاسی
کد خبر: 65066
|
13:57 - 1403/02/07
نسخه چاپی

امام‌جمعه ایلام:

تلاش کارگران مایه استقلال کشور است

تلاش کارگران مایه استقلال کشور است
امام‌جمعه ایلام گفت: معلم و کارگر دو قشری هستند که در عرصه تعلیم‌وتربیت و کار و اشتغال، جامعه را به پیش می‌برند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، حجت‌الاسلام «اله‌نور کریمی‌تبار» در خطبه‌های این هفته نمازجمعه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) این شهر با اشاره به گرامیداشت هفته معلم و کار و کارگر، اظهار کرد: شهدای گران‌قدر معلم و کارگر در عرصه علم و دانش و کار و تولید در خدمت مردم جان خود را فدای رشد علمی و اقتصادی جامعه کردند.

 وی با بیان اینکه آموخته‌های ما مدیون مجاهدت‌های علمی معلمان است، افزود: کار و تلاش کارگران مایه استقلال جمهوری اسلامی و سرافرازی مردم غیور کشورمان در جهان است، معلم و کارگر دو قشری هستند که در عرصه تعلیم‌وتربیت و کار و اشتغال، جامعه را به‌پیش می‌برند.

 امام‌جمعه ایلام با بیان اینکه معلمی شغلی شریف و شغل انبیای الهی است، ابراز کرد: معلمان توان خود را برای تعلیم‌وتربیت جامع به کار گرفته‌اند، جایگاه، منزلت و مقام عالی معلم باید پیوسته مورد تکریم جامعه باشد؛ زیرا اگر جایگاه معلم و نقشی که در تربیت نسل‌های مختلف دارد مورد تکریم قرار گیرد، جامعه‌ای آگاه به دانش و با تربیت دینی و اسلامی خواهیم داشت که در عرصه‌های مختلف پیش‌رونده خواهد بود.

کریمی‌تبار با گرامیداشت نام و یاد شهید مطهری، گفت: شهید مطهری، انسانی بود که در عرصه حوزه‌های علمیه و دانشگاه پیش‌گام بود و با استدلال خود بهترین مدافع انقلاب بود و دشمنان تاب پاسخ‌گویی به بیانات او را نداشتند و در نهایت او را نشانه گرفتند، اما شهادت ایشان به‌عنوان روز معلم در تاریخ انقلاب ماندگار شد.

 وی با بیان اینکه خداوند متعال می‌فرماید که در هنگام نماز و نمازجمعه، از هر چیزی که موجب شود انسان نتواند در نمازجمعه و جماعت شرکت کند و چنین تشویق به عبادت می‌کند، اما در جای دیگر می‌فرماید که وقتی‌که نمازجمعه را خواندید در روی زمین پراکنده بشوید و از فضل خداوند طلب کنید.

 امام‌جمعه ایلام با تأکید بر اینکه از تأمین معیشت و کسب‌وکار به‌عنوان فضل خداوند یاد شده است، تصریح کرد: چنین تعبیری، اهمیت اقتصاد و معیشت در جامعه را مشخص می‌کند، خداوند می‌فرماید کار کنید، دنبال تأمین معیشت باشید، چرا که تأمین معیشت در اجرای دستور خداوند متعال عبادت است.

 حجت‌الاسلام کریمی تبار با دعوت از نخبگان جامعه برای تلاش در راستای ارتقای فرهنگ کار در استان، گفت: در استان قبل از اینکه مشکل کار و اشتغال داشته باشیم، مشکل فرهنگ کار وجود دارد، نگاه ما به کار باید یک نگاه ارزشی باشد و باید این نگاه را کار به‌صورت کار اداری، تغییر دهیم، اگر این نگاه را تغییر دادیم، به طور طبیعی محرومیت و بیکاری هم خواهد رفت.

 وی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) بر دستان کارگر بوسه می‌زند تا جایگاه رفیع کار و کارگر را به ما و جهان اعلام کند، افزود: در روایتی است از امام صادق (ع) آمده است که تلاش برای تأمین معیشت خانواده، همانند جهاد در راه خداست.

 امام‌جمعه ایلام با اشاره به نام‌گذاری سال جاری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، تصریح کرد: اگر بخواهیم جهش تولید تحقق پیدا کند لازم است که نگاه و رفتار متفاوتی نسبت به کار و کارگر از جمله رعایت حق، حقوق، کرامت و منزلت کارگر، کارفرما و پیمانکار داشته باشیم، اگر بخواهیم چرخه تولید رونق پیدا کند باید زمینه‌ای فراهم شود که هم کارگر باانگیزه کار کند و هم پیمانکار و تولیدکننده باانگیزه کار کند.

کریمی‌تبار با تأکید بر اینکه توجه ویژه به کارگران شرکتی لازم است، افزود: مسئولان توجه ویژه‌ای به نیروهای شرکتی داشته باشند، پیمانکاران باید رعایت حق‌وحقوق کارگران را داشته باشند و حقوق و مزایای آنان را به‌گونه‌ای پرداخت کنند که در حق کارگران اجحافی صورت نگیرد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری جشن شکرگزاری برداشت گندم در استان، یادآور شد: کشاورزان برای استقلال جامعه و نان مردم تلاش می‌کنند، این عزیزان مطالباتی دارند که مسئولان بایستی پیگیر مسائل این قشر باشند، قشر شریف و متدین کشاورز، یکی از اصناف تأثیرگذار در جهت تولید، استقلال و خودکفایی جامعه هستند.

 امام‌جمعه ایلام با بیان اینکه یکی از مطالبات کشاورزان در فصل برداشت اختصاص سوخت و گازوئیل است، ابراز کرد: شیوه اختصاص گازوئیل به کشاورزان باید تغییر کند و راهکار جدیدی که نه سوءاستفاده‌کننده‌ها بتوانند سوخت را قاچاق کنند و نه کشاورز واقعی و کسانی که ماشین‌آلات کشاورزی دارند از میزان مناسب سوخت، محروم شوند، برای این موضوع اندیشیده شود.

 حجت‌الاسلام کریمی تبار با اشاره به اینکه تأمین کود و سم مناسب، جزء نیازهای ضروری کشاورزان و مطالبه آنان است، افزود: مطالبه دیگر این عزیزان این است که بهای محصول کشاورزی آن‌ها به‌موقع پرداخت شود و نکته بعدی هم بیمه محصولات کشاورزی است، شرکت‌های بیمه، اعلام کنند که چه نوع بیمه‌ای چه میزان خسارت پرداخت می‌کند، صرف این‌که محصول بیمه شود کافی نیست و آگاهی لازم به کشاورزان در این زمینه ارائه شود.

 وی گفت: برخی از کشاورزان محصولات خود را بیمه نکرده‌اند و دچار خسارت شده‌اند، انتظار می‌رود که دولت کار و کرامت در این زمینه کشاورزان را حمایت کند تا بخشی از خسارت‌های آنان جبران شود.

کریمی‌تبار در ادامه با اشاره اجرای عملیات غرورآفرین وعده صادق، گفت: آمریکا، رژیم غاصب صهیونیستی و هم‌پیمانان آن‌ها نتوانستند عکس‌العمل دفاعی در برابر این سیلی محکم جمهوری اسلامی نشان بدهند، عملیات وعده صادق سیلی محکم ولایت‌فقیه و مظلومان و آزادی‌خواهان جهان، بر چهره صهیونیست کودک کش بود که قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان را به نمایش گذاشت.

 امام‌جمعه ایلام تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان فرماندهی قدرتمند، شجاع، هوشمند و صادق‌الوعد در عرصه معادلات نظامی و سیاسی دنیا شناخته شده است و اکنون به برکت این عملیات، جهان را در ۲ قطب ظالم و حامی مظلوم می‌بینیم و خدا را شکر که حمایت‌کنندگان از مظلوم به‌مراتب بیشتر از حامیان رژیم اشغالگر قدس هستند.

 وی گفت: امروز در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا دانشجویان و اساتید دانشگاه به طرف‌داری از مردم مظلوم غزه فریاد می‌زنند، پرچم فلسطین را به اهتزاز درمی‌آورند و مورد ضرب و شتم پلیس قرار می‌گیرند؛ اما دست از حمایت برنمی‌دارند، پیام این حضور دانشگاهیان در حمایت از مظلومان، این است که نظام استکباری از درون در حال متلاشی‌شدن است.

کریمی‌تبار بیان کرد: امروز به برکت این عملیات، جمهوری اسلامی به‌راحتی می‌توان از تحریم‌ها عبور کند و تبادل و ارتباط گسترده‌ای با همسایه‌ها و کشورهای دیگر داشته باشد، در سفر رئیس‌جمهور به پاکستان و سری‌لانکا توافق‌هایی انجام شد، در سری‌لانکا توان مهندسی و خدماتی جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته شد و اعلام شد که در ۲۰ کشور جهان، چنین خدماتی ارائه می‌شود و این مایه افتخار هر ایرانی است.

 امام‌جمعه ایلام گفت: امروز فناوری جمهوری اسلامی در دنیا، در عرصه اقتصاد و در عرصه نظامی تأثیرگذار است، دشمن خیال می‌کرد با تحریم می‌تواند جمهوری اسلامی را از مسیر خدایی که دارد، منصرف کند و دست ذلت را به سمت استکبار جهانی دراز کند، اما اکنون فهمیده‌اند که با چه ادبیات مؤدبانه‌ای با جمهوری اسلامی گفت‌وگو و مذاکره داشته باشند و خدا را بر این عزت و اقتدار سپاس‌گزاریم.

 انتهای پیام/ع

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب