سرویس: اجتماعی
کد خبر: 42905
|
07:29 - 1398/12/15
نسخه چاپی

گزارش؛

احسان ونیکوکاری فرهنگ رایج در استان ایلام

احسان ونیکوکاری فرهنگ رایج در استان ایلام
احسان ونیکوکاری یکی از خصلتهای مردم استان ایلام بوده و نمونه های بارز از احسان ونیکوکاری در میان مردم این استان به چشم می خورد.

به گزارشايلام بيدار، هرساله در انتهای سال شمسی روزی با عنوان روز احسان و نیکوکاری نام گذاری شده است.

در این روز که مردم مهیای ورود به سالی نو وایام نوروز و بهار طبیعت هستند، همواره یاد فقرا و نیازمندان از خاطر آنها فراموش نمی شود.

مردم بافرهنگ و نوع دوست استان ایلام برای تقسیم شادیهای خویش در آستانه سال جدید ونوروز، آستین همت بالا می زنند و هرآنچه در توان خویش دارند برای کمک به نیازمندان دریغ نمی کنند .

کمک مالی، کالا، صله رحم وجمع آوری خیرات و... درفرهنگ منطقه رایج است.

چه خوب است این سنت حسنه یعنی "احسان" به هم نوعان، همسایگان وهمشهریان هرساله رونق بیشتری بگیرد ومستمندان چشم به راه خیرین ونیکوکاران با خوشحالی سال جدیدی از عمر خویش را آغاز کنند. نیکوکاران هم از انجام احسان خود در لحظات پایانی سال احساس سعادت ورضایتمندی قلبی نمایند.

چه خوب سنتی است تقسیم خوشی ها وشادی ها و کمک به افراد مستحق با هرآنچه در توان داریم و با هرآنچه تقدیر برای ما در سال جاری مقدر کرده است.

چه نیکوست احسانی اندک حتی به یک دلجویی ویک نوازش و یا به یک لبخند ویک نگاه محبت آمیز، یک سلام، یک ملاقات با بیمار. چه زیباست یاد فقرا وضعفا وبیماران در روزهایی که خودمان اندکی خوش هستیم.

نگاههایی هست، توقعهایی هست، انتظارهایی هست که در ایام وساعات تحویل سال با دعای "حول حالنا الی احسن الحال" حال وهوای دل نیکوکاران را صیقل می دهد وبهاری تر می کند.

چه خوب است کمک و خدمت ها در این روزهای نیکوکاری بی ریا، بی منت وصادقانه باشد وچه عالی است که مخفیانه صورت گیرد تا شرم وحیایی بر دل نیازمندان برجای نگذارد و مصادق این سخن شود: تو نیکی کن و در دجله انداز؛ که ایزد در بیابانت دهد باز.

احسان ونیکوکاری در استان ایلام از رسوم دیرینه مردم است و از مصادیق آن می توان به سرکشی ها، دید وبازدید ایام نوروز، توزیع بسته های کمکی، جمع آوری وتوزیع خیرات و... اشاره کرد.

چه خوش گفته اند: یتیم از طعام لذت برد و کریم از اطعام

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد