سرویس: استان ایلام
کد خبر: 25948
|
08:08 - 1396/01/15
نسخه چاپی

گزارش؛

خزان در فضای سبز شهری دهلران

خزان در فضای سبز شهری دهلران
فضای سبزی که توسط شورای شهر دور چهارم و شهردار وقت در دهلران به وجود آمده است هم محیط زیست را و هم زیرساخت ها را به مخاطره می اندازد.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازنسیم دهلران، دور چهارم شورای شهر دهلران، این شهر را در وضعیت نامطلوبی به دست گرفت و پس از آن مشکلات مالی فراوانی که برای شهرداری به وجود آمد باعث شد تا هر روز عمق این کنجلاب عمیق و عمیق تر شود.

 
پارک ها یکی پس از دیگری از سر سبزی و شلوغی به بیابانی متروکه در حال تبدیل شدن بودند.
 
نرسیدن به فضای سبز شهر باعث شد تا درختان تنومند با عمر طولانی یکی پس از دیگری نقش بر زمین شوند و ایستاده ریشه کن شدند.
 
اکنون دیگر کمتر اثری از گیاه کنار(یا همان سدر) که یادآور سال های کودکی و لحظات شیرین چیدن میوه آن است وجود دارد، و فقط تعداد اندکی از این درخت ثمر دار وجود دارد و آن هم در منازل و بناهای قدیمی یافت می شود.
 
سر را که به بالا می گیری فقط آسمان را خواهی دید و کمتر جایی می شود اکالیپتوس های سر به فلک کشیده را ببینی و دیگر برای چیدن برگ های این درخت که درمان کننده سرماخودرگی در زمستان است باید چندین خیابان را طی کنی تا به یک درخت آکالیپوس برسید.
 
این وضعیت بحرانی شورا و شهرداری را به تکاپو انداخت تا برای این وضعیت چاره ای بیندیشند.
 
آن ها به دنبال راه چاره ای بودند که با هزینه کم و زمان خیلی کمتر شهر را سر سبز جلوه دهند که این تفکر باعث شد تا نهال "کنوکارپوس" برای اولین بار به شهر دهلران بیاورند بی آن که بدانند این گیاه که میهمان ناخوانده ای است چه خطراتی هم ممکن است در بر داشته باشد.
 
خزان در فضای سبز شورای شهر
 
"کنوکارپوس" این گیاه تازه وارد و میهمان ناخوانده به لحاظ سرسبزی و رشد سریع و زیبایش و به لحاظ فرم گیری اشکال مختلف مورد محبوبیت نه تنها مدیران بلکه سایر شهروندان شده است.
 
پس از گذشت حدود 2 سال از زمان غرس این نهال اکنون برخی از تخریب ها و مضررات آن دارد پدیدار می شود.
 
با گذشت 2 سال از ورود این میهمان ناخوانده به شهر، اثرات تخریبی آن در لوله های فاضلاب خانه ها نمایان شد و زمانی که شهروندان اثرات تخریبی ریشه های عمیق "کنوکارپوس" 2 ساله را در سبد هزینه های سنگین خود دیدند چاره ای جز تیشه به ریشه آن نداشتند و این گیاه از درب برخی خانه ها و معابر جدا شده است و برخی برای جلوگیری از رشد مجدد آن آتش به جان آن انداختند.
 
خزان در فضای سبز شورای شهر
 
به گفته کارشناسان هیچ گونه ای از حیات وحش مناطق جنوبی به کنوکارپوس علاقه ای ندارد، نَه پرندگان بر شاخ و برگ آن لانه می سازند و نَه حشرات به سمت آن می روند.
 
یک کارشناس گیاه شناسی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به وضعیت 2 ساله فعلی درخت "کنوکارپوس"  در 12 سال آینده تمام تاسیسات زیر زمین، لوله کشی آب و فاضلاب شهری  و آسفالت را در هم خواهد شکست و مسئولان شهری را متحمل خسارات و هزینه های سنگین خواهد کرد.
 
وی مدعی است که حتی پرندگان و گنجشک ها بر روی این گیاه غیر بومی لانه نمی سازند، حشرات از صمغ و شیره آن تغذیه نمی کنند.
 
این کارشناس بیان نمود: هیچ کس منکر زیبایی و سر سبزی این گیاه غیر بومی نیست اما ظاهر همیشه گویای واقعیت نیست، زمانی که گیاهی در عرض 2 سال تنه ای نیرومند و برگ هایی سر سبز و طولی به بیش از 4 متر پیدا کند حتما ریشه های قوی ای پیدا خواهد کرد.
 
خزان در فضای سبز شورای شهر
 
جالب این است که این حرکت غیر کارشناسانه شورا و شهرداری دهلران بارها در جلسات با مسئولان به عنوان بهترین عملکرد شهردار وقت و شورای شهر با آماری بالغ بر کاشت 16 هزار نهال "کنوکارپوس" یاد می شود.
 
این در حالی است که استان همجوار ما یعنی خوزستان نزدیک به 8 سال پیش از این نوع درخت استفاده کرده است و 3 سال پیش متوجه آن شده که چه خطراتی از جمله تنگی نفس، شهروندان اهوازی را تهدید می کند و این مهم رسانه ای نیز شد.
 
جالب است که شورا شهر دور چهارم دهلران و شهردار قبل از کاشت نهال برای کسب تجربه، دیدن فضاهای سبز و... سفرهای چند روزه به برخی مناطق کشور چون تهران، لرستان و... نموده بودند تا بتوانند از تجربه آن ها استفاده نمایند.
 
خزان در فضای سبز شورای شهر
 
امید است با چاره اندیشی، هرچه زودتر جلوی ضرری که هنوز آنگونه که باید اتفاق نیفتاده است را بگیرند تا مشکلی برای شهر و شهروندان دهلرانی به وجود نیاید.
 
مسلما درختان زیادی وجود دارد که در شهر دهلران به راحتی رشد می کنند و باعث سرسبزی شهر شوند که اگر مطالعه و پرس و جو شوند حتما شهری با فضای سبز زیبا و عدم تخریب خواهیم داشت.
 
گزارش: احسان صحرایی
انتهای پیام/ الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد