سرویس: استان ایلام
کد خبر: 20337
|
11:23 - 1395/02/22
نسخه چاپی

خلاء قانون یا مجری قانون؟

سریال تکراری جولان متکدیان در ایلام

سریال تکراری جولان متکدیان در ایلام
عدم هماهنگی بین دستگاه های متولی جهت جمع آوری و ساماندهی متدکدیان، شهروندان روزانه شاهد حضور شمار زیادی متکدیان در نقاط مختلف شهر هستند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام پویا، ميان پديده تكدي گري و وضعيت فرهنگي جامعه نوعي همبستگي وجود دارد؛  از اين رو، اگر در جامعه اسلامي پديده اي به نام تكدي گري وجود داشته باشد، پيش از آن كه بيانگر اوضاع نابسامان اقتصادي و بحران آن باشد، بيانگر وضعيت نابهنجار و نابسامان فرهنگي و اجتماعي جامعه دارد.

در تحليل و تبيين قرآني از جامعه برتر، مساله نابهنجاري هاي اجتماعي به كلي از ميان مي رود و ارتباط و همبستگي ميان افراد جامعه به گونه بردارانه است كه تعاون و همدلي و همكاري و نيز رقابت سازنده جاي خود را به اموري مي دهد كه موجبات نابهنجاري هاي اجتماعي مي شود.

حضور متکدیان در خیابان ها و کوچه ها به ویژه چهار راههای شهر ایلام چهره این شهر را نازیبا و شهروندان را بسیار نگران کرده است.

البته حضور متکدیان موضوع تازه ای نیست اما آنچه تازگی دارد و طی سال‌های اخیر روند روبه رشدی هم داشته است،‌ حضور متکدیان غیربومی و حتی خارجی در استان‌ است.

خرداد ماه سال گذشته معاون سیاسی واجتماعی فرماندار ایلام از اجرای طرح جمع آوری متکدیان در شهر ایلام خبر داد اما گویا این طرح هم بسان بسیاری از طرح های دیگر روی کاغذ ماند و اجرایی نشد.( لینک خبر)

با توجه به عدم هماهنگی بین دستگاه های متولی جهت جمع آوری و ساماندهی این متدکدیان، شهروندان روزانه شاهد حضور شمار زیادی متکدی پاکستانی، افغانی، کولی و معتاد در نقاط مختلف شهر هستند.

زنان و مردان و کودکان و افراد معلول پاکستانی با وضعی آشفته و غیر بهداشتی در جای جای شهر اعم از بازار، درب مساجد، جایگاههای سوخت، ایستگاههای مسافربری و نیز ورودی و خروجی شهر با سماجت به گدایی مشغول هستند.

شماری از شهروندان ایلامی با ابراز نارضایتی از وجود این متکدیان در گفتگو با خبرنگار ایلام پویا همگی بر یک اصل اتفاق نظر داشتند و آن هم زشت شدن سیمای شهر محروم ایلام به واسطه حضور متکدیان بود.

"اکبر اسدی" یکی از شهروندان ایلامی معتقد است که این معضل چندین سال است که دامن گیر ایلام شده و متاسفانه با وجود افزایش روز افزون آنان، اقدام موثری برای رفع این معضل صورت نمی گیرد.

 وی گفت: وجود متکدیان پاکستانی ذهنیت بدی را در شهر به وجود آورده و برخی شهروندان به ویژه بانوان هنگام خرید و گشت و گذار در بازار مورد مزاحمت این افراد قرار می گیرند و موضوع دیگر اینکه در منزل هم شهروندان ایلامی از حضور این متکدیان بی نصیب نیستند و متدکدیان وقت و بی وقت زنگ منازل را میزنند و درخواست کمک دارند.

"حمزه یاری" دیگر شهروند ایلامی در گفتگو با ایلام پویا اظهار کرد: بسیاری از متکدیان را می بینیم که با دراز کشیدن در پیاده رو ها و محل های پرتردد و حضور در مغازه ها به فعالیت تکدی گری می پردازند و دل خراش تر آن است که برخی از زنان متکدی با در بغل داشتن یک یا دو کودک معمولا خواب آلود تمنای کمک دارند و بیشتر حال آن کودکان است که دل عابرین را به رحم می آورد.

"نگین یارمحمدی" نیز از بی توجهی مسوولان در جمع آوری متکدیان از سطح شهر انتقاد کرد و گفت: مسوولان شهرستان ایلام در سامان دهی و جمع آوری متکدیان عملکرد قابل قبولی ارائه نکرده اند؛ چرا که برای مقابله با این پدیده زشت همه اقشار مردم و مسئولان باید تمام تلاش خود را به کار گیرند.

وی افزود: تکدی گری بیش از هر چیز امنیت روانی و بهداشت جامعه را تهدید می کند و به همین دلایل باید با این پدیده اجتماعی به شدت برخورد شود و مسئولین توجه داشته باشند که اقدامات کوتاه مدت و محرک برای جمع آوری متکدیان جوابگو نیست و باید برای مهار تکدی گری به طور زیر بنایی برنامه ریزی کرد.

قیصربیگی مدیرکل بهزیستی ایلام در گفتگو با ایلام پویا گفت: با توجه به مصوبه شورای اجتماعی کشور مسئولیت جمع آوری متکدیان بر عهده شهرداری هاست که با هماهنگی نیروی انتظامی آن را انجام دهد.

مدیرکل بهزیستی ایلام اظهار کرد: به گفته روابط عمومی شهرداری ایلام یک باب ساختمان جهت جمع آوری متکدیان بیش از 200 میلیون تومان هزینه در بردارد که در صورت تکمیل شدن نهایی آن ساماندهی متکدیان به سرعت انجام می گیرد.

وی افزود: بهزیستی نیز پس از  دسته بندی این متکدیان اگر افرادی مرتبط با جامعه هدف سازمان باشند مثلا متکدی معلول، فرزند بی سرپرست، زن بی سرپرست فاقد بستگان و ... باشد ساماندهی آنها را بر عهده می گیرد.

 

 

 

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد