سرویس: استان ایلام
کد خبر: 20236
|
09:22 - 1395/02/19
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

ادامه گلایه های سیل پارسال ایلام/مردمی که از مشکلات رهایی نمی یابند

ادامه گلایه های سیل پارسال ایلام/مردمی که از مشکلات رهایی نمی یابند
مشکلات ناشی از سیل پارسال ایلام همچنان گلایه های مردم سیل زده را در پی دارد.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::استان ایلام در طی سال گذشته شاهد وضعیت مناسب جوی بود به طوری که این وضعیت درسال های قبل بسیار کمرنگ نمود داشت و خشکسالی به تدریج دامن ایلام را گرفته بود.

اما در سال 94 این موضوع به فراموشی کامل سپرده شد و میزان بارش ها در این سال و به خصوص در اواخر سال باعث شد تا حتی آب ذخیره در سدهای ایلام به انبوه خود برسد.

این وضعیت حتی در طی سال جدید نیز حکمفرما بوده و شدت بارش ها در طی سال 95 نیز در ادامه همان شدت بارش ها در طیس سال 94 است.

اما این موضوع با وجود اینکه خشکسالی را از این استان دور کرد باعث ایجاد مشکلاتی برای هم استانی ها در اقصی نقاط استان شد و وقع سیل پارسال یکی از این نمونه ها است.

سیل پارسال ایلام آنقدر سنگین بود که حتی تا چندین روز در صدر اخبار ملی و رسمی کشور قرار گرفت و گزارش های مختلفی از بخش های مختلف سیما در شبکه های سراسری در رابطه با این موضوع پخش شد.

مشکلات ناشی از سیل پارسال ایلام همچنان در شهر ایلام پیدا است و در برخی از محله های این شهر آثار ناشی از آن به عینه قابل مشاهده است.

در این سیل به بسیاری از منازل مردم شهر ایلام به خصوص در مناطق حاشیه نشین و علی الخصوص محله بانبرز خسارات زیادی وارد شد و تمام وسائل موجود در خانه ها در اثر این سیل غیرقابل استفاده قرار گرفت.

سیل سال گذشته آسیب های جدی به زیرساخت ها و جاده های استان وارد کرد به طوری که وقوع این سیل وضعیت نامناسب این زیرساخت را به خوبی بروز داد.

در این میان حتی خودروهای شخصی مردم نیز در امان سیل نماندند و خسارات زیادی به وسایل نقلیه مردم وارد شد و باعث سرگردانی آنان در آن ایام شد.

این در حالی بود که برخی مقامات کشوری برای بررسی این موضوع به ایلام سفر کرده بودند، نوبخت، سخنگوی دولت در جریان سفر خود به ایلام سیل زده از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم سیل زده قرار گرفت.

خارج از حواشی که وی در این سفر ایجاد کرد و تمامی مشکلات سیل را به دولت قبل نسبت داد اما وعده هایی نیز برای رفع این مشکلات مردم سیل زده داد به طوری که هنوز با گذشت مدت مدیدی از آن محقق نشده اند.

برخی از شهروندان ایلامی در گفتگو با ایلام بیدار ضمن ابراز گلایه از عدم تحقق وعده های پس  از سیل معتقدند با وجود گذشت قریب به شش ماه از سیل ایلام ولی هنوز به هیچ خودرویی خسارت پرداخت نشده است.

علاوه بر این در مورد منازل مسکونی هنوز وام بلاعوض پرداخت نشده و یا اگر هم شده به صورت اندک بوده و فراگیر نبوده است.

این در حالی بوده که استاندار ایلام در اظهارنظری از قول مساعد نوبخت مبنی بر پرداخت خسارات ناشی از سیل تا دو ماه آینده ( تا اسفند سال گذشته) خبر داد بود و حال سوال شهروندان ایلامی اینجاست که چرا با وجود قول آقای نوبخت برای پرداخت سریع اما نتایج حاصل از ان برای مردم سیل زده ملموس نیست؟

پرداخت خسارات خودرویی در حال مراحل قانونی/ وام مسکن در حال پرداخت است

"احمد کرمی"، مدیر کل بحران استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار در این خصوص گفت: در رابطه با پرداخت خسارات خودرویی از آنجا دست اندرکاران مربوطه در حال دریافت یک سری مدارک و پرونده های خواسته شده از سیل زدگان هستند لذا کار فرآیند پرداخت آن در دست اقدام است.

وی اظهار کرد: یک سری مراحل قانونی برای پرداخت این خسارات وجود دارد که از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان حمل و نقل در حال انجام است.

این مسئول افزود: البته به بخش از خودروهای آسیب دیده ناشی از سیل پارسال خسارات پرداخت شده اما مابقی به دلیل سیر مراحل قانونی در اینده ای نزدیک پرداخت خواهند شد.

مدیر کل بحران استان ایلام ادامه داد: در رابطه با وام منازل مسکونی نیز این وام ها در حال پرداخت است منتها برخی ها چون فرآیند پرداخت شرایط و قوانین خاص به خود را دارد هنوز پرداخت نشده و این مشکل با طرف بانک ها است که باید مردم صحبت های لازم را در این خصوص با بانک ها انجام دهند.

کرمی بیان کرد: البته چندین جلسه با حضور آقای استاندار با مدیران بانک ها برای این منظور گرفته شده تا تسهیلات به آسانی بین مردم سیل زده توزیع گردد.

وی خاطرنشان کرد: البته بانک ها هم برای پرداخت دارای شرایط و ضوابطی هستند و در برخی بانک ها امورات روان تر و در برخی امورات به سختی انجام می گیرد.

این مسئول عنوان کرد: مردم برای دریافت آنها می توانند به هفت بانک عامل ملی، ملت، سپه، رفاه، تجارت، صادرات و مسکن مراجعه نمایند و سقف های لازم برای هر بانک مشخص شده است.

پیگیری های خبرنگار ما بعد از این گفتگو نشان داد که برخی عوامل بانک ها به دلیل اینکه برخی مردم سیل زده دارای مشکلات بانکی هستند نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند، لذا باید تدابیری اندیشده شود تا این افراد نیز با شرایط ویژه ای بتوانند وامی دریافت کنند تا از آسیب های ناشی از سیل رهایی یابند.

انتهای پیام/س

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد