سرویس: استان ایلام
کد خبر: 19912
|
01:00 - 1395/02/01
نسخه چاپی

مدیرکل دامپزشکی ایلام تأکید کرد؛

ضرورت همکاری دامداران برای مبارزه با تب برفکی

ضرورت همکاری دامداران برای مبارزه با تب برفکی
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: برای کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی همکاری دامداران در رعایت ضوابط بهداشتی الزامی است.

به گزارشايلام بيدار،  وهاب پیرانی، مدیرکل دامپزشکی استان ایلام اظهار کرد: فعالیت‌های متعددی در این استان در راستای کنترل تب برفکی در این استان انجام‌شده است.

وی، افزود: اداره کل دامپزشکی استان با بسیج کلیه اکیپ‌های عملیات بررسی و مراقبت بیماری‌های دامی و مایه‌کوبی بخش دولتی و خصوصی، اقدام به عملیات مایه‌کوبی و خدمات‌رسانی به دامداران روستایی و عشایری استان کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام، ابراز کرد: باوجود پراکندگی جمعیت دامی و صعب‌العبور بودن مناطق، بیش از یک‌میلیون و نهصد هزار رأس دام سبک و سنگین استان به‌صورت رایگان و در مدت کوتاهی، تحت پوشش عملیات مایه‌کوبی قرار گرفت.

پیرانی، تصریح کرد: در این راستا نسبت به واکسیناسیون بیش از 95 درصد جمعیت دامی استان اقدام شده که منجر به کنترل کانون‌های اولیه بیماری شده و از اپیدمی و انتشار سریع بیماری در سرتاسر استان و خسارت به دامداران جلوگیری گردید.

وی، ابراز کرد: بیماری به‌صورت موردی گاهاً در دام‌های تازه متولدشده و یا دارای سیستم ایمنی ضعیف، دام‌های دچار استرس تغذیه‌ایی و یا کوچ و یا دام‌هایی که به علت در دسترس نبودن و یا عدم همکاری دامدار مایه‌کوبی نشده‌اند، مشاهده می‌گردد که عملیات کنترلی و مایه‌کوبی آن‌ها در دست اقدام است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام، در ادامه گفت: دامداران باید به این نکته توجه داشته باشند که با توجه به اینکه ایمنی ناشی از مایه‌کوبی دام به علت ماهیت ویروس تب برفکی، تغییرات آنتی ژنتیکی و وجود سویه‌های متعدد(برخلاف سایر بیماری‌ها) صد در صد نیست.

پیرانی، گفت: علاوه بر انجام عملیات مایه‌کوبی همگانی و هم‌زمان دام‌های منطقه، رعایت ضوابط قرنطینه‌ای در جلوگیری از تردد و رفت‌وآمد دلالان خریدوفروش دام به گله، خودداری از پرت نمودن لاشه در محیط، دفن بهداشتی لاشه در چاه دفن لاشه، عدم تردد گله در مراتع مشکوک و یا آلوده، ساماندهی تردد دام‌های عشایر بطوریکه جابجایی دام آن‌ها با وسیله نقلیه انجام پذیرد، و درمان به‌موقع و صحیح دام‌های مبتلا، نکاتی هستند که تأثیر بسزایی در کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی دارند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد