سرویس: استان ایلام
کد خبر: 19819
|
07:24 - 1395/01/28
نسخه چاپی

گزارش/

تکریم دانشجو؛ سیاستی مغفول در دانشگاه آزاد

تکریم دانشجو؛ سیاستی مغفول در دانشگاه آزاد
دانشگاه که داعیه تکریم دانشجو را دارد و منشور اخلاقی کارکنان هم بر آن تأکید شده باید بدانند که همواره باید برخوردی بدور از عصبانیت و در کمال احترام با دانشجو و ارباب رجوع داشته باشند.

به گزارشایلام بیداربه نقل ازایلام رصد، به منظور ایجاد ساز و کار لازم در ارائه خدمات مطلوب و مؤثر به مردم و برخورد مناسب کارکنان با مراجعین و نهادینه شدن موضوع رضایتمندی ارباب رجوع، طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری در فروردین ماه 1381 به تصویب شورای عالی اداری کشور رسید و به دستگاه‌های دولتی ابلاغ گردید. و این بحث یکی از مباحث مهمی است که امروزه در دستگاه های کشور مطرح است، چرا که همه می دانندکه برای نفوذ در مردم باید از راه زبان وارد شد. به عبارت دیگر «سخنی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند» اگر کارمندان با غرور و تکبر و الفاظی که ناخوشایند است با ارباب رجوع برخورد کنند حتی اگر خواسته آنان برطرف شود با نارضایتی آن دستگاه یا اداره را ترک خواهند کرد.

در برخورد با مراجعین باید به فراخور شخصیت و میزان آگاهی افراد با آنان برخورد نمود و از روش‌های سازنده و معتدل استفاده کرد

کارمندان هر دستگاه باید تمام سعی و کوشش خود را در جهت تأمین نیازهای مراجعین به کار گیرند و اگر خود توان آن را ندارند از دیگر همکاران و افراد مافوق کمک بگیرند تا در نهایت پاسخی منطقی به ارباب رجوع داده شود.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز بنا به تأکیدات دکتر "حمید میرزاده" بیش از هرسازمان دیگر به تکریم ارباب رجوع به ویژه دانشجویان پرداخته وکسب رضایت خانواده های آنان و سایر مراجعین داخلی وخارجی را در سرلوحه امور خود قرار داده است.

تکریم دانشجویان و خدمتگزاری به آنان در راس امور و از سیاست‌های اصلی و اساسی دانشگاه آزاد اسلامی است

دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر تکریم دانشجویان در این دانشگاه اظهار کرده است : تکریم دانشجویان و خدمتگزاری به آنان در راس امور دانشگاه و از سیاست‌های اصلی و اساسی است که باید مد نظر تمامی کارکنان و شاغلان دانشگاه در همه سطوح باشد.

وی همچنین با صدور بخشنامه‌ای خطاب به نمایندگان تام الاختیار استانی، معاونان هماهنگی استان‌ها، روسای واحد‌ها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بر ضرورت تکریم دانشجویان و ارباب رجوع تاکید کرده است (خبرگزاری آنا)

اما امروز علیرغم این سخنان و بخشنامه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص تکریم ارباب رجوع متاسفانه نارضایتی های از سوی دانشجویان به نحوه برخورد کارکنان این مرکز آموزش عالی دیده می شده است که شکایاتی را به دنبال داشته است؛

یکی از دانشجویان ارشد دانشگاه آزاد اسلامی ایلام به خبرنگار ایلام رصد، گفت: برای انجام امورات اداری فارغ التحصیلی خود باید امضاء های مختلفی از مدیریت های دانشگاه میگرفتم و درحین انجام این امور, عدم راهنمایی مناسب از سوی مسئول مربوطه، نحوه برخورد سرد و بی حوصله آنان باعث شد بارها برای پیدا کردن یک مدیریت، ساختمان سه طبقه را چهار الی پنج بار بالا و پایین کرده و علاوه بر هدر رفت انرژی و زمان، خستگی زیادی هم بر من فائق آید و نتوانم کارم را در آن روز انجام دهم.

یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه با بیان این موضوع که نصب این تابلوهای راهنما هیچ وقت کمکی به من نکرده است اظهار داشت: وقتی بر طبق تابلوهای نصب شده در محوطه دانشگاه به قسمت مربوطه مراجعه میکنیم متوجه می شویم که آن مدیریت یا بخش جا به جا شده و به مکان دیگری منتقل شده است لذا با توجه به اتاق های بسیاری که در این دانشگاه برای امورات مختلف در نظر گرفته شده این جا به جایی ها و نبود علائم و راهنمای مشخص، سردرگمی و کلافگی دانشجویان را در پی دارد که بعضا بر نحوه گفتار و برخورد دانشجو هم تأیبر می گذارد.

وی ادامه داد کارکنان نیز وقتی با اعتراض و سردرگمی و یا لحن تند دانشجویان مواجه می شوند بجای دعوت کردن دانشجو به آرامش و صحبت کردن ملایم با آنان و تشریح موضوع، با همان لحن مقابله به مثل کرده و موجبات تنش و برخورد غیر منطقی را در محیط دانشگاهی فراهم می کنند.

این دانشجو اضافه کرد: دانشگاه که داعیه تکریم دانشجو را دارد و منشور اخلاقی کارکنان هم بر آن تأکید شده باید بدانند که همواره باید برخوردی آرام و بدور از عصبانیت و در کمال احترام با دانشجو و ارباب رجوع داشته باشند تا آنان نیز عکس العملی درست و مناسب و در شأن جایگاه دانشگاه از خود نشان دهند.

رضایت شغلی کارکنان در نحوه برخورد انان تأثیر دارد

یکی از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی وقتی با سئوال خبرنگار ایلام رصد، در خصوص رفتار بعضا تند برخی از کارکنان این دانشگاه در برخورد با مراجعه کنندگان مواجه شد گفت: يکي از عوامل مهم در برخورد خوب افراد که مي تواند در آنها انگيزه ي بيشتري را ايجاد کند، رضايت شغلي آنها است که تاثير به سزايي در نحوه مناسب برخورد و افزایش کارآیی فرد دارد و این مورد به طورانگيزشي باعث تقويت رفتار فرد خواهد شد.

وی تصریح کرد: کارکنان ناراضي از شغل خود کمتر مولد و سودآور هستند، بيشتر غيبت مي کنند و از لحاظ جسماني و رواني در برابر تحریکات ناراحتي بيشتري از خود نشان مي دهند.

یکی دیگر از کارکنان این دانشگاه با بیان تأثیر پذیری این امر به برخورد تند و بعضا تبعیض آمیزمدیران و معاونان این دانشگاه با نیروهای تحت امرشان اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی که مدیر تنها به تعداد معدودی از نیروهای خود توجه کند و عده ای را با لحن تند خطاب کرده و با عده ای دیگر به نرمی صحبت نماید و یا اگر پاداش و یا کارانه ای قرار است بپردازد فقط به عده محدودی تعلق بگیرد مطمئنا این شیوه در کارآیی و نحوه رفتار نیروها و کارکنان تأثیر خواهد داشت.

این کارمند در ادامه گفت: مديران باید در جهت پرداخت پاداش ها و تسهيلات معيارهاي مناسبي را تدوين نمايند تا حس بدبيني و کینه را از چهره کساني که از پاداش ها و تسهيلات برخوردار نمي شوند، بزدايد و مانع بی رغبتی و بی انگیزه ای در بین کارکنان شوند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد