سرویس: استان ایلام
کد خبر: 19668
|
06:59 - 1395/01/19
نسخه چاپی

در برخی مزارع مهران/

بیماری زنگ گندم كشاورزان را نگران كرد

بیماری زنگ گندم كشاورزان را نگران كرد
مشاهده مواردی از بیماری زنگ گندم در برخی مزارع شهرستان مهران كشاورزان اين شهرستان را نگران كرده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازاوای مهران، تعدادی از کشاورزان گندمکار مهران با ابراز نگرانی از شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع گندم این شهرستان خواستار اقدام جدی برای مهار این بیماری شدند.

حجت عارف مدير جهاد كشاورزي مهران نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت:بیماری زنگ زرد در مزارع این شهرستان مشاهده شده و برای کمک به مهار آن کارشناسان کشاورزی در مدیریت جهاد کشاورزی وارد عمل شده اند.

وی افزود: شدت آلودگي مزارع مهران به بيماري زنگ حدود 25 درصد برآورد شده و با توجه به اينكه بيشتر مزارع گندم در شهرستان مهران از ارقام دوروم استفاده مي كنند خوشبختانه ارقام دوروم نسبت به اين بيماري مقاوم هستند.

مدير جهاد كشاورزي مهران ادامه داد: شرايط آب و هوايي كه سال زراعي امسال داشتيم و با توجه به بارش هايي كه در حوزه جنوب استان وجود داشت بيماري زنگ در مزارع جنوب استان بويژه شهرستانهاي دهلران و مهران و آبدانان مشاهده شده است اما با توجه به گرمسيري بودن حوزه جنوبي استان و گرمتر شدن هوا  اين بيماري به صورت طبيعي كنترل مي شود.

عارف اظهار كرد: بيماري در ابتدا روی برگ سبز نوار زرد رنگ بوده و در صورت شرايط مساعد براي بيماري، گسترش بيماري بر روي برگها افزايش مي يابد نهايتا كاهش عملكرد گندم را به دنبال دارد.

وي تصريح كرد: در شهرستان مهران با توجه به اينكه ارقام مستعد براي بيماري زنگ كم است و نبود فرودگاه در حوزه شهرستان از سم پاش هاي پشت تراكتوري استفاده مي شود و در اين خصوص سم به ميزان كافي در حوزه شهرستان تدارك ديده شده و جاي هيچ گونه نگراني براي كشاورزان وجود ندارد.

 

انتهاي پيام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد