سرویس: استان ایلام
کد خبر: 19544
|
09:23 - 1395/01/07
نسخه چاپی

وقتی نبود تجهیزات دردی مضاعف بر بیماران می شود؛

سلامتی، آرزویی سخت در ایلام

سلامتی، آرزویی سخت در ایلام
این روزها مردمان نجیب و کم توقع ایلام با مشکلات عدیده سلامت به دلیل نبود تجهیزات مناسب مواجه بوده و این امر بیماران را با مشکلاتی حادی مواجه کرده است.

گروه اجتماعی ايلام بيدار:: تامین سلامت، بهداشت و درمان مردم از مهم ترین وظایف مسئولین می باشد، زیرا ارائه خدمات نوین در این راستا موجب بالا رفتن امید به زندگی و رفاه حال مردم می شود.

طرح تحول نظام سلامت یکی از برنامه هایی بود که از دولت قبل شروع و در دولت یازدهم امتداد پیدا کرد و امروزه در هرجایی صحبت از این طرح است.

طرح تحول نظام سلامت بدون شک تاثیر مثبتی در زندگی مردم داشته که ادامه این مسیر نیازمند برنامه های دقیق تر و بیشتر است اما نباید از کمبودهای موجود نیز غافل بود.

کمبود تجهیزات درمانی ، یار دیرین مردم استان ایلام

شهر ایلام بعنوان مرکزیت استان همیشه با مشکلاتی در نظام سلامت مواجه بوده برای نمونه در سالیان گذشته کمبود و مشکلات دستگاه MRI مشکلی بوده که مردم سالها با آن دسته و پنجه نرم کردن و برای انجام آن مجبور به بستن بار سفر به سایر استان ها بودند که الحمدالله حل و مرتفع گردید اما گویا این مشکلات و کمبودها با این شهر و مردمانش پیوندی ناگسستنی بسته و قرار نیست مردم به آسایش برسند.

سال 93 بود که تنها دستگاه عکسبرداری رایانه ای یا همان CT SCAN بیمارستان امام خمینی (ره) شهر ایلام که پذیرای خیل عظیم بیماران استان بود بدلایل فنی عملا بلا استفاده ماند و تلاش های فنی برای حل این مشکل کار به جایی پیش نبرد تا جایی که یکی از تکنیسین های این دستگاه از به صرفه نبودن تعمیر آن خبر داد زیرا قطعه معیوب در ایران موجود نیست و باید از سایر کشورها وارد شود.

بدون ‌شک برای حل مشکل یک ضربه ساده تا یک ضربه خطرناک ابتدا باید مراحل عکسبرداری و بعد تشخیص صورت گیرد که متأسفانه در شهر ایلام همواره برای تشخیص ضربات وارد شده به افراد تصادفی، اعزام به مراکز درمانی استان تنها راه چاره ‌ای است که توسط پزشکان اعزام به بیمارستان امام حسین (ع) شهر مهران بوده که باید بیماران و همراهانشان رنجی سفری 190 کیلومتری را برای تشخیص به جان بخرند.

این رنج در حالی بوده که برخی بیماران بدلایل مشکلات حادی که دارند باید با آمبولانس و تکنیسین های حرفه ای اعزام شوند که آن هم بدلیل کمبودات در ایلام این سفر را غیرممکن می کند.

خبرنگار ايلام بيدار در تعطیلات نوروز برای بررسی این موضوع و دیگر مشکلات درمانی استان به بیمارسان امام خمینی (ره) سری زد و با موضوع جالبی مواجه شد.

در اتاق ICU بیمارستان دو بیمار بستری بودند که متأسفانه پزشکان  بدلیل نبود امکان عکسبرداری (CT SCAN) قادر به انجام هیچ کاری نبوده و از اعزام بیمار به شهر مهران بدلیل نبود امکانات مناسب انتقال اینگونه بیماران عاجز بودند و از طرفی اعتراض همراهان جای فضای ساکت بیمارستان را گرفته بود.

مسئولان چرا رسیدگی نمی کنند
همراه یکی از بیماران وقتی خبرنگار ایلام بیدار را دید با ابراز گلایه و ناراحتی از مسئولان ایلام گفت: مادربزگم چندوقت پیش سکته مغزی کرد و دکتر برای تشخیص بهتر سی تی اسکن خواست اما بدلیل نبود دستگاه در بیمارستان شهید مصطفی خمینی مجبور شدیم بیمار را با اون اوضاع که در حالت کما بود به بیمارستان امام خمینی (ره) انتقال دهیم.
این همشهری ایلامی با انتقاد از کادر درمانی بیمارستان اظهار کرد: بیمارمان را با آمبولانس معمولی و بدون تجهیزات خاصی انتقال دادیم و از همه مهمتر برای انتقال از اتاق تا داخل امبولانس نیز کمک کاری نداشتیم و مجبور بودیم خودمان همه کارها را انجام دهیم این در حالی بوده که این کار از وظایف خدمه درمانی بیمارستان هست.
این خانم تصریح کرد: وارد بیمارستان امام نیز که شدیم با وضعیت اسفناک و افنضاحی در ورودی مواجه شدیم که عبور افراد سالم هم سخت بود به این ذلیل که بخاطر تعمیرات که چندماهی هست ادامه دارد باید بیمار و برانکارد را از داخل شن و ماسه و سنگ عبور میدادیم که این خود وضع بیمار را حاد می کند.

پیش از این پایگاه خبری تحلیلی ايلام بيدار  در گزارشی با عنوان "کمبود امکانات در بیمارستان های دولتی ایلام بیداد می کند" به بررسی مشکلات حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی  در ایلام پرداخته بود.

خدمات بهداشتی و درمانی حقی همگانی است

حال باید از مسئولان درمان استان پرسید که مردم تا چه وقتی باید علاوه بر درد بیماری درد نبود امکانات و تجهیزات پزشکری را نیز تحمل کنند.

اما در پایان باید یادآور شد؛ از جمله خدماتی که ضرورت اجتناب ‌ناپذیری برای بهره ‌مند شدن همگان از آن وجود دارد و قانون اساسی در اصل ۲۹، نیاز به آن را حقی همگانی می ‌شناسد، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی بوده که نه تنها برای همه افراد در تمامی سنین، نیاز به آن‌ ها مطرح می‌ باشد که تا حدود زیادی، برآورده نشدن آن ‌ها، مشکلات عاطفی و انسانی شدید ایجاد می‌ کند.

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد