سرویس: استان ایلام
کد خبر: 15180
|
09:18 - 1394/04/20
نسخه چاپی

افزایش صف‌های طولانی نوبت‌‌دهی برای ام.آر.آی و سی‌تی‌اسکن در استان/

کمبود امکانات در بیمارستان های دولتی ایلام بیداد می کند

کمبود امکانات در بیمارستان های دولتی ایلام بیداد می کند
عدم ورود بخش دولتی برای خرید تجهیزات درمانی در بیمارستانهای ایلام،مشکلات بسیاری برای مردم این استان به ارمغان آورده است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::طرح تحول نظام سلامت یکی از طرح های مهم کشور محسوب می شود که در راستای رفع دغدغه مردم نقش مهمی را ایفا می کند.

اما وجود مشکلاتی در این اجرای این طرح به روند ادامه مطلوب آن آسیب می رساند به طوری که مانع از رضایتمندی مردم می شود.

عده ای از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار از استقرار تنها سی تی اسکن شهر ایلام در بیمارستان امام خمینی(ره) اعلام نارضایتی کردند ؛آنها معتقدند اکثر بیماران به بیمارستان شهید مصطفی مراجعه می کنند و چون این بیمارستان فاقد دستگاه سی تی اسکن بوده لذا مجبورند برای استفاده از سی تی اسکن به بیمارستان امام(ره) مراجعه کنند که این باعث ایجاد زحمت برای بیماران شده است.

یکی دیگر از مشکلات این حوزه بحث ام. آر. آی است به طوری که در این بخش که در اختیار بخش خصوصی قرار داده شده به علت مشغله های شخصی و کاری بخش خصوصی از ارائه خدمات به صورت منظم به شهروندان ایلامی و بیماران دریغ می کند.

این شهروندان ایلامی خواستار نظارت بیشتر مسئولان بر این موضوع شده اند.

بیمارستان شهید مصطفی فاقد دستگاه س تی اسکن

دکتر "فلاح کوهن"، مدیرکل بیمه سلامت استان ايلام، در گفتگو با خبرنگار ايلام بيدار در اين باره گفت: استقرار سي تي اسکن ها در بيمارستان هاي ايلام بر عهده دانشگاه علوم پزشکي است.
وی افزود: در جلسات طرح تحول سلامت يکي از موضوعاتي که مطرح شده بحث مشکل فضايي بيمارستان شهيد مصطفي شهر ايلام است و این مشکل از دغدغه های مسئولان به شمار می رود.
این مسئول اظهار کرد: براي برقراري سي تي اسکن بايستي حتما فضاي مورد نظر در بيمارستان تأمين شود چون از نظر استقرار پزشک و واحدهاي مختلف با مشکل کمبود فضا مواجه هستند.

کوهن خاطرنشان کرد: در این زمینه حتي مطرح بود که بخش چشم پزشکي را به بيمارستان شهيد مصطفي ارجاع دهند که به علت مشکل فضا اين مورد نيز منتفي شده است.
مدیرکل بیمه سلامت استان ايلام ادامه داد: اين مشکلات همگي مربوط به بحث کمبود فضا است و در صورت تأمين فضا اين مشکلات نیز برطرف مي شوند.

وی همچنین در رابطه با مشکل ام. آر. آی نیز بیان کرد: در شهر ايلام دو مرکز ام. آر. اي وجود دارد که به بخش خصوصي تحويل داده شده اند، که البته هر دو از نظر قانوني کار خود را انجام مي دهند.
این مسئول اضافه کرد: از نظر قانونی با کسي قرارداد مي بنديم که مسئول فني مشخص داشته باشد و البته بايد با آن شغلي که دارد متناسب باشد لذا از نظر ما در بحث فني مشکلی در اين دو بخش وجود ندارد.
کوهن تأکید کرد: چنانچه متوجه شويم کساني به صورت غيرتخصصی در اين مراکز فعاليت مي کنند، پيگيري و برخوردهای لازم صورت می گیرد و چنانچه مسئول فني مرتبط با آن تخصص نباشد باز هم برخورد قانونی خواهیم کرد.

مدیرکل بیمه سلامت استان ايلام ابراز کرد: مسئول فني بايد به صورت شبانه روز در محل مستقر شود و کار نظارت را پيگيري کند، در غير اين صورت 10 الي 30 درصد کسورات براي واحد در نظر گرفته شده اعمال مي شود.

بخش دولتی ورودی برای خرید ام آر آی ندارد

دکتر "علی دلپیشه"، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام نیز در این باره به خبرنگار ایلام بیدار گفت: در حال حاضر دو دستگاه ام. آر اي در شهر ايلام وجود دارد که متعلق به بخش خصوصي است که نوع قديمي آن مربوط به بيمارستان بقيه الله شهر ايلام است و در اختيار بخش خصوصي است که البته نارسايي هايي از جمله در گزارش تصوير برداري بدلیل نداشتن راديولو‍ژيست دارد، لذا ناچاریم که از سيستم انتقال اطلاعات کامپيوتري استفاده شود که تسريع بهتري حاصل شده است.
وی اظهار کرد: دومين مرکز که سال گذشته راه اندازي شده در محل پشت حوزه عليمه شهر ايلام در مقياس پايين تري اقدام مي کند چون مديردستگاه خود راديولوژيست است و مشکلي در ارائه گزارش وجود ندارد.
این مسئول افزود: در اين حوزه و در بخش دولتي هيچ گونه راه اندازي وجود ندارد و برای این منظور دستگاه هاي ديگري خريداري شده و منتظر سرمايه گذار هستيم تا سومين ام. آر. آي را در مرکز استان راه اندازي نماييم که به مراتب پيشرفته تر از دو نوع قبلی و گران تر است.
دلپیشه ادامه داد: نظارت ها بر عهده ماست البته بخشي نيز به بيمه برمي گردد و خريد خدمات ام. آر. آي براي بيمه شدگان دارد و این مشکل در بحث سی تی اسکن ها پیگیری می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام بیان کرد: مردم هر گونه نارسايي و افزايش قيمت خواسته شده را به سامانه 1690 گزارش دهند.
وی خاطرنشان کرد: اگر اعتراضي به نحوه اجرا يا مبلغ اضافي يا نارسايي در این زمینه بود اين سامانه آماده دريافت گزارش مردمي است، البته چون اين فعاليت هاي بخش خصوصي  در محوطه بخش دولتي انجام مي گيرد شايد اين شائبه براي مردم پيش آيد که مقصر دانشگاه است در صورتي که بر عهده بخش خصوصي است و ما وظيفه نظارت را بر عهده داريم لذا ماهم قطعا  نظارت ها را بیشتر خواهیم کرد تا مشکلی برای مردم پیش نیاید.
وی در ادامه در باره مشکل سی تی اسکن شهر ایلام نیز گفت: در بخش سي تي اسکن نيز باید عرض کنم که این دستگاه در اختیار بخش خصوصي نيست و در اختيار دولت و منحصر به دولتي است؛ سي تي اسکن مرکز استان دستگاه پيشرفته اي است که فعال است که با تعرفه دولتي ارائه خدمات مي دهد؛ لذا تنها دستگاه مرکز استان با حجم زيادی از تقاضا رو به روست که گاهی جوابگوی همه تقاضاها نمی باشد.

دستگاه جدید سی تی اسکن در راه است

این مسئول افزود: انتظار داريم که مردم آن را به عنوان يک وسيله تشخيص و نه درماني نگاه کنند و چنانچه پزشک تشخيص بیماری دهد دیگر نيازي به سي تي اسکن نيست.
دلپیشه اضافه کرد: دومين سی تی اسکن در مهران واقع است که در مواقع ضروري که در مرکز استان با مشکل روبرو می شویم،در آنجا به تقاضاهای مردمی پاسخ داده می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام خاطرنشان کرد: براي رفع اين نقيصه يک دستگاه نيز خريداري شده و ظرف سه الي چهار هفته آينده در محل مرکز استان نصب مي شود.
وی یادآور ساخت: البته جداي از اين در شهرستان هاي جنوبي استان از جمله دهلران و ابدانان و دره شهر نيز يک مورد سي تي اسکن برقرار مي شود تا مردم اين مناطق نيز از آن بهره مند شوند اما فعلا در حال مکان يابي در يکي از اين سه شهرستان هستيم.
وی عنوان کرد: در رابطه با مشکل جابجايي بيماران در بيمارستان شهيد مصطفي به امام اين به مشکل فضاي مورد نظر بيمارستان برمي گردد که بحمدالله با پيگيري هاي صورت گرفته اين مشکل برطرف مي شود و کارهایي انجام گرفته و قرار است 2000 متر مربع به فضاي بيمارستان اضافه شود که اين فضا مهيا شده که با احداث آن سي تي اسکن خريداري شده در بيمارستان شهيد مصطفي مستقر مي يابد و مشکل مورد نظر مرتفع می شود.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب