سرویس: استان ایلام
کد خبر: 16538
|
07:28 - 1394/07/06
نسخه چاپی

یک فعال سیاسی:

لازمه احیای جایگاه پاسپورت ایرانی تغییر رفتار دولت با آل سعود است

لازمه احیای جایگاه پاسپورت ایرانی تغییر رفتار دولت با آل سعود است
سارا فلاحی گفت: تغییر در رفتار دیپلماتیک ایران در قبال عربستان می تواند تا حدودی غرور جریحه دار شده مردم ایران را بازسازی کند.

به گزارشایلام بیداربه نقل ازایلام پویا، "سارا فلاحی"، استاد دانشگاه و از فعالان سیاسی گفت: حوادث تلخی که این روزها در مکه به وقوع پیوست و منجر به جان باختن انسان های بی گناه زیادی از جمله شماری از هموطنانمان شد را می توان از مناظر گوناگونی مورد بررسی قرار داد. بررسی منطقی این حوادث  و تجزیه و تحلیل عوامل مختلف ایجاد آن می تواند چراغ راه آینده باشد. 

این فعال سیاسی اظهار کرد: برخی از تحلیلگران، مصادف شدن زمان وقوع حادثه اول با 11 سپتامبر را تصادفی قلمداد نمی کنند و معتقدند با توجه به این که غرب و صهیونیزم، حادثه 11 سپتامبرکه منجر به سقوط برج های دوقلوی آمریکا شد را منتسب به مسلمانان می کنند و معتقدند در چنین روزی باید از مسلمانان انتقام گرفت.

وی افزود: دلایلی که باعث می شود این حادثه تصادفی قلمداد نشود عبارتند از: وقوع حادثه  در روز ۱۱ سپتامبر و همچنین سرعت و شدت کم باد و جهت آن که مخالف سقوط جرثقیل بوده است و اینکه سقوط جرثقیل به سمتی که بیشترین تراکم جمعیتی را دارا بوده جای تامل دارد.

فلاحی در همین باره به تأخیر در امداد رسانی اشاره و اظهار کرد:  نیروهای امدادگر بعد از سه ساعت به محل حادثه رسیدند و البته سقوط جرثقیلی که نسبت به جرثقیل های دیگر به کعبه نزدیکتر بوده است با تاکید بر این موضوع که روز 11 سپتامبر برای یهودیان مقدس است و نامگذاری این روز به نام روز انتقام از مسلمانان باعث شده تا تحلیلگران این حادثه را تصادفی ندانند.

وقوع حادثه دوم در منا که میزان تلفات آن بسیار بیشتر از حادثه اول بود از چه ابعادی قابل بررسی است؟

برخی از تحلیل گران  این حادثه را ناشی از جنگ قدرت میان دوشاهزاده سعودی می دانند.این تحلیلگران معتقدند حمایت آمریکا از شاهزاده نایف که در حال حاضر ولیعهد ومسئول برگزاری مراسم حج است باعث شده است تا شاهزاده محمد بن سلطان به تکاپو بیفتد تا مانع از موفقیت نایف شود .در واقع وقوع حادثه منا می تواند مبین ناکارآمدی و بی کفایتی نایف باشد و راه را برای جانشینی شاهزاده محمد فراهم نماید.تحلیل فوق زمانی می تواند تأمل برانگیز باشد که آن را با شایعه کناره گیری سلمان پادشاه عربستان بعد از مراسم حج و اعلام جانشینی فرزندش در کنار هم قرار دهیم آن گاه سناریوی فوق می تواند محتمل به نظر برسد.

با این حال چه حوادث فوق را حوادثی تروریستی بدانیم و چه آن ها را ناشی از وجود جنگ قدرت در لایه های مختلف نظام قبیلگی عربستان بدانیم نمی توان از بی کفایتی دولت عربستان در قبال برقراری امنیت جانی زائران چشم پوشی کرد. وقوع این حوادث که به شکل مکرر و در اکثر ادوار برگزاری مراسم حج اتفاق می افتد، نشانگر بی کفایتی و ناکارآمدی رژیم عربستان است و کشورهای اسلامی در رابطه با چنین موضوعاتی باید به درستی موضع گیری کنند.

وضعیت عربستان را در عرصه سیاسیت خارجی و اوضاع داخلی چگونه ارزیابی می کنید؟

جنگ قدرتی که در دربار سعودی به راه افتاده است در عرصه سیاست خارجی نیز عربستان را با چالش های اساسی مواجه کرده و حمله به یمن و گرفتاری عربستان در باتلاق آن مهم ترین نشان عدم درک شاهزادگان خوشگذران سعودی از واقعیت های جنگ و نظامی گری است؛ بسیاری بر این باورند که این جنگ درونی بیشتر شبیه کودتایی خزنده علیه کلیت نظام سیاسی عربستان است و نمی توان چشم انداز روشنی برای نظام سیاسی عربستان در نظر گرفت و حتی این تقابل های درونی می تواند روند فروپاشی از درون خاندان آل سعود را تسریع نماید.

با توجه به کشته و زخمی شدن بسیاری از هموطنان در حوادث پیش آمده و همچنین شعار دولت مبنی بر احیای جایگاه پاسپورت ایرانی در تمام دنیا به نظر شما راهکار چیست؟

فارغ از این که سرنوشت نظام سیاسی عربستان چه می شود  با توجه به این که در بین کشورهای حاضر در مراسم حج تعدادقربانیان ایرانی قابل توجه هستند و از طرف دیگر دولت عربستان قبلاً بی مسئولیتی  خود را در قبال جان زائران نشان داده است بنابراین مسئولین جمهوری اسلامی باید در سیاست های خود در اعزام بی رویه حجاج تجدید نظر کنند.

با توجه به وقوع حوادث مختلف در عربستان برای زائران ایرانی و عدم پاسخگویی دولت عربستان بسنده کردن ایران به محکوم کردن این حوادث و احضار سفیر عربستان نه تنها کافی نیست بلکه می تواند باعث تضعیف  موقعیت و پرستیژ جمهوری اسلامی  در منطقه شود. بنابراین تغییر در رفتارسیاسی و دیپلماتیک ایران در قبال عربستان و پایان مماشات با آل سعود می تواند تا حدودی غرور جریحه دار شده مردم ایران را بازسازی کند.تغییر رفتار دولت جمهوری اسلامی در این مقطع می تواند آغازی باشد برای احیای جایگاه پاسپورت ایرانی در تمام دنیا.

با نظر به این که دولت عربستان نشان داده است توان تأمین امنیت زائران را ندارد دولت جمهوری اسلامی باید در کمیت زائران خود تجدید نظرکند و تمهیداتی بیندیشد تا بخشی از امنیت این زائران را خود بر عهده بگیرد.

بر اساس بازتاب منفی حوادث مکه در افکار عمومی و تلاش دشمن در فضاهای مجازی و واقعی برای تضعیف ایمان مردم، مسئولیت مسئولین ذی ربط دو چندان شده است و باید پیامدهای این حوادث را به دقت رصد نمایند و برای خنثی سازی آن ها تدابیر لازم را بیندیشند.

پیگیری جدی حقوق تضییع شده زائرین ایرانی از راههای مختلف دیپلماتیک، حقوقی و سیاسی و ایجاد اعتماد و امیدواری در بین مردم ایران برای احقاق حقوق ملت ایران توسط دولت در تمام نقاط دنیا است.

البته تمام موارد فوق در سایه تشکیل کارگروههای تخصصی و رویکرد عقلایی به منافع مردم ایران میسر شود.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد